Posledné roky sú bohaté aj na nečakané udalosti. Ako sa darí poisťovniam?
Ak vychádzame z dát Slovenskej asociácie poisťovní dostupných ku koncu roku 2022, možno hovoriť napriek neľahkej ekonomickej situácii a bezprecedentnému rastu inflácie o priaznivom vývoji. Poistný trh zaznamenal nárast takmer o päť percent, čím sme dosiahli ako poisťovne združené v SLASPO celkový objem predpísaného poistného 2,6 miliardy eur. Naša poisťovňa KOOPERATIVA sa na tomto objeme podieľala sumou 640 miliónov, čo predstavoval medzi rokmi 2021 a 2022 nárast o takmer tri percentá. V súčasnosti náš trhový podiel predstavuje 24,1 percenta.
Tento trhový podiel znamená, že KOOPERATIVA sa stala novou trhovou jednotkou. Ako sa to podarilo?
Náš rast je výsledkom kolektívnej práce všetkých kolegýň a kolegov a v neposlednom rade na ňom má svoju zásluhu naše strategické partnerstvo so Slovenskou sporiteľnou ako najväčšou bankou na trhu. Dosiahnutie tohto míľnika je súčasťou našej dlhodobej stratégie postavenej na rozvíjaní a zlepšovaní zákazníckej skúsenosti, neustálom zvyšovaní efektívnosti, produktivity a čoraz intenzívnejšej digitálnej transformácii. Naším cieľom je, aby si ľudia pri slove KOOPERATIVA vybavili poisťovňu, ktorej prioritou je tradičná stabilita v spojení s užitočnými inováciami.
Ktoré z dosiahnutých výsledkov si najviac ceníte?
Napriek zhoršenej ekonomickej situácii a stále prítomnej inflácii sa nám darí spĺňať naše ciele a dokonca rozširovať pôsobenie v nových strategických oblastiach. Sme hrdí na to, že si zachovávame dlhodobo pozíciu slovenského lídra vo sfére životného poistenia aj povinného zmluvného poistenia. Neustále sa nám darí zvyšovať počet spravovaných živých poistných zmlúv, o našom úspešnom napredovaní svedčí aj mimoriadny míľnik, ktorý sa nám podarilo dosiahnuť toto leto – aktuálne nám dôveruje už viac ako 1,5 milióna klientov.
Zmenila celková spoločenská a ekonomická situácia v ostatných rokoch správanie Slovákov, čo sa dopytu po poistných produktoch týka?
Slováci dlhodobo vnímajú potrebu poistenia najmä motorového vozidla, dáta SLASPO za minulý rok ukazujú aj výrazný nárast poistenia nehnuteľností a domácností – celkový nárast v neživotnom poistení za celý trh bol zaznamenaný na úrovni 8,5 percenta. Čo sa uzatvárania životného poistenie týka, v krízových rokoch 2020 až 2022 možno pozorovať značný nárast záujmu Slovákov, súvisí to aj s nárastom predaja úverov v danom období, keď sa stáva trendom dohodnúť si priamo aj úverové poistenie.
Zažili sme mnohé neočakávané udalosti: predovšetkým epidémiu covidu. Ako to ovplyvnilo Slovákov a ich vzťah k životnému poisteniu?
Významnou zmenou v chápaní životného poistenia bolo, pochopiteľne, práve covidové obdobie. Hoci v tejto oblasti vidno kontinuálny nárast (v roku 2022 bol za celý trh zaznamenaný na úrovni 0,7 percenta), vo vnímaní Slovákov je životné poistenie dlhodobo stále sekundárne. Snažíme sa ľudí aj kontinuálne edukovať a vysvetľovať im zmysel rizikového životného poistenia ako finančnej istoty v nepriaznivej situácii s výpadkom príjmu. Tieto situácie netreba podceňovať. Z dát našej poisťovne vyplýva, že za ostatných päť rokov mala poistnú udalosť priemerne každá piata zmluva životného poistenia.
Z hľadiska správania sa Slovákov a využívania poistenia - vrátili sme sa už do obdobia pred pandémiou?
Čo sa týka počtu a štruktúry poistných udalostí, môžeme hovoriť o posune oproti predchádzajúcim pandemickým rokom, čo súvisí najmä s tým, že sa mobilita ľudí dostala opäť do normálu. Pochopiteľne, najvýraznejší rast zaznamenávame v oblasti cestovného poistenia – ku koncu roka 2022 sme v Kooperative dosiahli medziročný rast v predpísanom poistnom o vyše 30 percent. Predpokladáme, že po zohľadnení tohtoročnej letnej sezóny budeme môcť skonštatovať, že sa Slováci vo využívaní zahraničného cestovného poistenia naplno vrátili na úroveň pred rokom 2020.
Netajíte sa tým, že v oblasti digitalizácie a nových smart riešení máte ambíciu byť na slovenskom poistnom trhu lídrom. Čo pre to robíte?
Naším cieľom je uvádzať ako prví inovácie a digitálne služby, ktoré urýchľujú a zjednodušujú fungovanie starostlivosti o klienta. Naša „digitálna pobočka“ eKooperativa, ktorá umožňuje bezkontaktný, 24 hodín dostupný online prístup, patrí medzi najvyužívanejšie zákaznícke portály medzi poisťovňami. Pred piatimi rokmi sme boli medzi prvými poisťovňami, ktoré sa vybrali týmto smerom.
Ako sa dá dnes komunikovať s poisťovňou?
Minulý rok sme priniesli prvú mobilnú aplikáciu svojho druhu pre slovenských vodičov na jednoduchšie nahlasovanie nehody, ktorú si stiahlo už vyše 30-tisíc klientov. Začiatkom roka sme uviedli inovovanú, zákaznícky orientovanú webovú stránku a tiež služby call centra cez četovú aplikáciu WhatsApp. Stále viac klientov s nami komunikuje bezpapierovo a takmer 9 z 10 poistných zmlúv uzatvárame elektronicky. Prioritou je, aby každý klient mohol riešiť svoje potreby čo najjednoduchšie a najrýchlejšie, a to cestou, ktorá mu najviac vyhovuje. Preto budeme smart formy spravovania svojich poistiek, komunikácie s poisťovňou či inovatívne spôsoby riešenia škôd ďalej rozširovať. Ceníme si, že túto snahu vnímajú a oceňujú v prvom rade naši klienti, široká verejnosť aj odborníci. Potvrdzuje to aj opätovné víťazstvo v dvoch kategóriách ankety Smart Poisťovňa.
Zákazníci sa menia. Ako sa im poisťovňa prispôsobuje?
Popri spomínaných smart inováciách máme neustále oči otvorené aj pri vývoji a aktualizácii samotnej ponuky produktov. Trendom je ponúkať balíčkové riešenia na jednej zmluve, ktoré šetria čas aj peniaze – to nám potvrdzuje napríklad aj ohlas klientov na naše inovatívne riešenie komplexného autopoistenia AutoMat. Zároveň ide do popredia ponuka asistenčných služieb, ktoré môžu využiť klienti kedykoľvek a kdekoľvek – nielen pri riešení samotnej škodovej udalosti.
Slováci už cestujú oveľa viac. Čo to znamená pre poisťovňu?
Moderné cestovné poistenie nie je už iba o rizikách ohrozujúcich život a zdravie. Úlohou poisťovní je prinášať viac pohody aj cez praktické služby navyše, vo forme dopravnej asistencie v zahraničí či praktickej cykloasistencie počas rekreácie na Slovensku. Pandemické roky tiež poukázali na dôležitosť starostlivosti o zdravie – aj v tomto zmysle chceme ako poisťovňa poskytovať ľuďom pridanú hodnotu. Už od roku 2021 sme začali pri životnom poistení rozširovať portfólio asistenčných služieb z oblasti telemedicíny. Naši klienti tak majú už dnes omnoho väčšie možnosti spojiť sa na diaľku s lekármi, kedykoľvek to potrebujú.
Poisťovňa Kooperativa je významným hráčom na trhu nájomného bývania. Okrem vlastných developerských projektov s komerčným nájmom ste so štátom podpísali investičnú zmluvu o štátom podporovanom nájomnom bývaní. Ako hodnotíte doterajší vývoj s nájomným bývaním na Slovensku?
Veríme riešeniu v podobe nájomného bývania, ktoré úspešne funguje v mnohých európskych krajinách. Tento prístup úzko súvisí s filozofiou nášho podnikania. Tento segment pre nás predstavuje istú formu rozloženia rizika pri umiestňovaní našich finančných aktív. Našou ambíciou nie je stať sa veľkým developerom, ale chceme časti našich klientov dopriať istotu a komfort v podobe nájomného bývania v strednom a vo vyššom štandarde. Vlani sa na Slovensku vytvoril rámec, aby sme mohli investovať do štátneho modelu, no zatiaľ sa nám nepodarilo na Slovensko preniesť rakúsky model, ktorý zo skúseností v rámci skupiny VIG poznáme.
Portfólio vašich aktivít ste rozšírili o druhý pilier. Koncom minulého roka Kooperativa prevzala pod seba dôchodkovú správcovskú spoločnosť 365.life. Ako sa jej darí?
Ako líder v životnom poistení považujeme za dôležité poskytnúť svojim klientom cez strategickú diverzifikáciu našich činností komplexné riešenie ich budúcnosti. Preto vidíme v oblasti dôchodkového zabezpečenia a správy aktív veľký potenciál. Spolu s kolegami vo vedení DSS v tejto oblasti staviame na 19-ročných skúsenostiach so zhodnocovaním úspor sporiteľov na finančných a kapitálových trhoch doma aj v zahraničí a ideme v súlade so stratégiou našej skupiny VIG, ktorá rozširuje sféru podnikania v oblasti penzijných fondov. Necelý prvý rok nášho pôsobenia ukazuje veľmi sľubné výsledky a dobré ohlasy od našich klientov ako aj nadobudnutých klientov bývalej 365.life, ktorým sa podarilo priniesť týmto krokom rozšírené portfólio služieb a celkovo novú pridanú hodnotu pod strechou značky KOOPERATIVA.
Hoci je logo vašej poisťovne červené, pomyselne sa doň tlačí aj zelená farba cez rôzne aktivity v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Čo vás motivuje k takýmto aktivitám?
Našimi CSR aktivitami chceme priazeň našich klientov a partnerov vrátiť späť do spoločnosti a komunít. Zároveň si uvedomujeme, že v 20-tych rokoch 21. storočia je priam nevyhnutné aktívne sa starať o to, aby bola naša stopa vo svete čo najviac pozitívna. Aj s týmto cieľom sme pred dvomi rokmi založili Nadáciu poisťovne Kooperativa, vďaka čomu sme mohli rozšíriť oblasti, v ktorých sme pôsobili v minulosti. Celkovo sa nám tak podarilo zvýšiť náš dopad vo sférach podpory vzdelávania, ochrany životného prostredia a sociálnej pomoci.
Ako finančníci to iste máte aj spočítané...
Len za minulý rok sme podporili vzdelávacie programy v oblastiach digitálneho občianstva či klimatických zmien, do ktorých sa zapojilo vyše 200-tisíc detí a študentov v 350 školách. Vďaka našej podpore sa zrealizovalo 61 enviro projektov a pre obete domáceho násilia sme zabezpečili dve bytové jednotky núdzového podporovaného bývania. Som veľmi hrdý, že do práce pre zelenší a čistejší svet okolo nás ideme ako poisťovňa spoločne. Do dobrovoľníckych aktivít v rámci nášho interného grantového programu a každoročnej akcie Social Active Day sa zapája viac než 40 percent kolegov a kolegýň z celého Slovenska. Tento rok sa nám podarilo spoločne v 90 mestách a obciach Slovenska vyzbierať viac ako tonu odpadu a vysadiť tri tisíc rastlín a drevín.