Akcie už nie sú v bubline. Naopak, pomer ich ceny k odhadovaným ziskom (P/E) sa dostal pod 10-ročný priemer. Podľa tohto parametra sú už akcie lacné. Na zastavenie ich prepadu to však nemusí stačiť.
Doteraz to bola hlavne inflácia a obavy zo zvyšovania sadzieb, ktoré zabrzdili a otočili spanilú jazdu rastových firiem. Ide o spoločnosti, ktoré nadštandardne rástli a zarábali viac ako trhový priemer. S drahšími peniazmi ich šťastena opustila, možno nadobro.
Od Tesly po Apple je vidno obrovské prepady. Rastové akcie stratil od začiatku roka štvrtinu svojej hodnoty. Tradičné akcie sa držali o dosť lepšie. Tento týždeň sa však situácia otočila aj pre ne.
Šokom pre trh sa stali výsledky maloobchodníkov. Walmart, najväčší kamenný obchod na svete, znížil svoj výhľad na základe inflačných trendov. Ďalší veľký maloobchodný predajca Target po oznámení výsledkov prepadol za jeden o deň o štvrtinu, najviac od roku 1987. Target vyhlásil, že rastúce náklady na prepravu, mzdy a palivo spolu s narušenou logistikou znižujú jeho marže.
Rastúce náklady nie je možné kvôli slabému spotrebiteľovi prenášať do vyšších cien produktov a služieb. A to je pre titánov amerického obchodu veľký problém. Po sekaní nákladov na káblové televízie tak prichádza na rad aj pokles výdajov na základné statky.
Tento problém nemá zďaleka iba americké meno. Čínsky internetový predajca Tencent zaznamenal najnižší rast ziskov v histórii. Nižšie výdavky sa už medzitým stihli preniesť aj do Európy, ktorá zažíva prvý negatívny tlak v podobe prepadu priemyselnej výroby.
Obavy o vyššiu infláciu tak začínajú hrýzť ekonomiku, kde sa nižšie reálne príjmy ľudí pretavujú do nižšej spotreby a následne do nižších ziskov firiem. Pri ich poklese automaticky klesá aj hodnota akcií. Otázkou je, čo by ich mohlo zastaviť?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?