Pandémia nového koronavírusu mnohých prinútila, aby prehodnotili potrebu rizikového životného poistenia. Čoraz viac ľudí si uvedomuje, že zdravie je prvoradé, o čom svedčí aj tohtoročný zvýšený záujem o životné poistenie v niektorých poisťovniach.
Ide napríklad o poisťovňu Kooperativa, kde záujem o rizikové životné poistenie zo strany klientov od začiatku leta 2020 až do konca augusta tohto roku narástol o viac ako 60 percent. Mnohí si však dôležitosť životného poistenia uvedomia, až keď ochorejú. Pri zdĺhavej liečbe však súčasne riskujú možný výpadok príjmu.
Životnú poistku treba dobre nastaviť, má kryť veľké riziká
Pri uzatváraní životného poistenia si preto poisťovne dávajú pozor, či žiadateľ nemá zdravotné ťažkosti, medzi ktoré patrí už aj prekonanie covidu-19. Podľa Mariána Búlika z OVB Allfinanz Slovensko toto ochorenie môže mať komplikovaný priebeh a spôsobiť aj dlhé obdobie liečenia. Patrí preto do okruhu chorôb, na ktoré sa vzťahuje odklad začiatku poistenia.
Niektoré poisťovne majú covid-19 už v dotazníku
Pred uzatvorením poistenia žiadatelia vyplňujú štandardný zdravotný dotazník poisťovne. „V rámci neho sa každá poisťovňa pýta na prekonanie chorôb, úrazov a hospitalizáciu v nemocnici. Poisťovne si tiež k týmto zdravotným komplikáciám môžu vyžiadať zdravotnú dokumentáciu, preto očakávajú, že klient by im v rámci ochorení mal povedať aj o prekonaní koronavírusu,“ vysvetľuje finančný analytik M. Búlik.
- Dotazník na covid-19
Niektoré majú v dotazníku otázku priamo aj na covid- 19. Uniqa sa pýta na pozitívny test v období 30 dní pred dojednaním poistenia. Dotazník Generali obsahuje otázku na liečbu alebo hospitalizáciu aj spozorované príznaky pri zozname chorôb, v ktorom je okrem dýchavičnosti, embólie, astmy, TBC, chronického zápalu priedušiek aj covid-19.
Špecificky sa na prekonanie tohto ochorenia nepýtajú NN, Allianz – SP ani Wüstenrot. V NN Životnej poisťovni klient vypĺňa štandardný zdravotný dotazník, v ktorom sú otázky týkajúce sa aktuálneho zdravotného stavu. „Neposudzujeme však špeciálne len ochorenie covid-19 a jeho priebeh. Pýtame sa v ňom, či bol klient v poslednom období mimo práce z dôvodu choroby alebo úrazu, prípadne či podstúpil alebo podstupuje liečbu, berie lieky alebo injekcie. Všetky tieto otázky majú pomôcť klientovi odpovedať kompletne,“ potvrdzuje PR manažérka Daniela Tomášková.
Podobne reaguje aj Allianz – Slovenská poisťovňa. „Nepýtame sa na konkrétne ochorenia a v súvislosti s týmto ochorením sme nerobili žiadne úpravy v poistných podmienkach alebo zdravotných dotazníkoch. Klienta sa pýtame, či sa na niečo liečil alebo sa aktuálne lieči a na základe odpovedí vykonáme zdravotné oceňovanie,“ opisuje špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková.
Ani Wüstenrot poisťovňa nezaviedla špeciálne otázky týkajúce sa covidu-19. „Zdravotný dotazník sme nemenili. Postup pri tomto ochorení je štandardný ako pri iných vážnych ochoreniach s možnými dlhodobými následkami,“ komentuje hovorca Tomáš Ferenčák.
V prípade, že je záujemca o poistenie pozitívne testovaný, poisťovne odkladajú vstup do poistenia až do momentu, kedy klient bude negatívny. Poisťovne, ktoré vyžadujú od klienta odklad, sa zhodujú, že človek počas aktívneho priebehu choroby a práceneschopnosti (PN) nemôže vstúpiť do zmluvného vzťahu. „Ak je klient aktuálne PN, v rámci akejkoľvek diagnózy, poistnú zmluvu nie je možné uzatvoriť. Po prekonaní choroby sa vykoná ocenenie zdravotného stavu,“ dodáva H. Kanderková.
Zatajenie sa môže považovať za podvod
Klientovi, ktorý by sa pokúsil zamlčať pozitívny výsledok testu na nový koronavírus a jeho stav by sa v dôsledku covidu-19 zhoršil, väčšina poisťovní môže odmietnuť plnenie. „Pri vyplnení zdravotného dotazníka nemá zmysel zamlčať prekonané ochorenia vrátane covidu-19. Klient tým nielen nič nezíska, ale jeho konanie by mohlo byť v extrémnom prípade považované za podvod,“ dodáva M. Búlik.
7 praktických tipov, ako uzatvoriť životné poistenie pre dieťa
V tomto prípade je preto potrebné akceptovať odloženie začiatku poistenia. V niektorých poisťovniach však stačí doklad o vyliečení, ktorý pri miernom priebehu získate spravidla skôr ako o 30 dní. „Týmto spôsobom sa možno poistiť v súlade s poistnými podmienkami a bez toho, aby ste riskovali nevyplatenie poistnej sumy kvôli výluke,“ vysvetľuje M. Búlik.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?