Európski maloobchodníci opäť naberajú druhý dych. Prognózy sú pre nich pomerne optimistické. Európska ekonomika síce smeruje do recesie, pozitívnejšie scenáre však hovoria len o miernej kríze, s poklesom o niekoľko desatín percenta.

Už vlaňajší prieskum realitno-poradenskej spoločnosti CBRE ukázal, že až 57 percent obchodných sietí malo v pláne rozšíriť v regióne EMEA (Európa, Stredný východ a Afrika) portfólio svojich predajní a 37 percent malo v úmysle vstúpiť na nové trhy. Tento rok svoju víziu začínajú niektorí už napĺňať.

Na Slovensku by malo tento rok pribudnúť najmä v Bratislave viacero nových značiek. Najväčšiu pozornosť vzbudzuje sieťový diskontný reťazec Action či známy írsky reťazec Primark. Cestu si k slovenským zákazníkom razí aj ruský reťazec Mere, ktorý vsádza na prevádzky mimo veľkých miest, tovar za nízke ceny a vo veľkorozmerných baleniach.

Slovenská ekonomika má pomerne dobré vyhliadky. Mala by vzrásť o 1,5 percenta a priemerná inflácia má podľa odhadov Národnej banky Slovenska byť zhruba 10 percent. Bežní spotrebitelia však až takým optimizmom nesršia. Podľa najnovšieho prieskumu Ako sa máte, Slovensko, z konca minulého roka 50,4 percenta opýtaných očakáva, že tento rok bude pre nich horší a 22,9 percenta predpokladá, že bude rovnaký.

Na snímke je obchodný analytik Ľubomír Drahovský.
Neprehliadnite

Nákupy Slovákov sa zmenili. V hľadáčiku majú diskont, nízke ceny a zľavy, v košíku nič navyše

Podstatné pre nich bude, ako vysokú infláciu a pokračujúcu energetickú krízu pocítia v peňaženkách a čo si za svoju výplatu budú môcť dovoliť kúpiť. Priemerná hrubá mzda na Slovensku dosiahla v treťom kvartáli minulého roka podľa Štatistického úradu SR úroveň 1 296 eur. Vysoký rast spotrebiteľských cien však spôsobil, že reálne mzdy medziročne klesli takmer vo všetkých odvetviach.

A to sa prejavuje aj pri nákupoch. „Ľudia obvykle majú radi pestrý sortiment, ale toto sa už pomaly stáva minulosťou. Súčasná doba je podstatne inakšia, pretože inflácia a príjmy domácností atakovali nákupy najmä potravinárskeho sortimentu,“ objasňuje pre TREND analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Z najnovšieho tohtoročného prieskumu CBRE tiež vyplýva, že Slováci naďalej preferujú nákupy v kamenných prevádzkach, a to pri siedmich z desiatich kategórií tovarov. Dôvody sú jasné. Spotrebitelia si užívajú hlavne zážitok z nakupovania v kamenných prevádzkach a interakciu s produktom. Hlavnou pohnútkou je tiež možnosť vidieť produkt alebo si ho vyskúšať.

Aké sú zámery nových reťazcov, ktoré v roku 2023 prichádzajú na tuzemský trh a čím chcú prilákať zákazníkov? Prečo Slováci preferujú privátne značky a čo môžu očakávať pri nákupoch na internete?

TREND sa na aktuálne trendy pozrel bližšie vo fotostory >>>