Skupina Poštovej banky predá Poštovú poisťovňu spoločnosti Union. Informoval o tom denník Sme s tým, že informácie nepotvrdila ani Poštová banka ani Union. Finančná stránka dohody nie je známa.
O predaji poisťovne sa hovorí už dlhšie. Samotný predaj Poštová banka potvrdila, meno kupca však oznámiť odmietla s tým, že predaj ešte nie je uzavretý. Celá transakcia je aktuálne pred podpisom zmluvy. Dohoda by sa mala spečatiť v októbri.
Poštová banka sa budúci rok premenuje na 365.bank, digitálna banka bude mať pobočky
Zmenu majiteľa brzdili aj parlamentné voľby a zmeny, ktoré nastali po nich. Dvadsaťpercentným akcionárom Poštovej poisťovne je totiž Slovenská pošta, teda štátna akciová spoločnosť. Akcionárom Slovenskej pošty je Slovenská republika zastúpená rezortom dopravy. Po voľbách sa pochopiteľne menilo vedenie ministerstva, noví ľudia prišli aj do vedenia Slovenskej pošty.
Ziskovosť dobrá, podiel malý
Poštová poisťovňa je dlhé roky nepretržite zisková. Rok 2009 spoločnosť uzavrela v podstate na nule, keďže vykázala stratu osemtisíc eur. V roku 2010 sa už zisk Poštovej poisťovne vyšplhal na približne milión eur a až na 3,4 milióna eur v minulom roku. Hrubé predpísané poistné sa dostalo na zhruba 16,95 milióna eur.
Napriek tomu, že sú predstavitelia spoločnosti so ziskovosťou spokojní, poisťovňa zostáva malým hráčom na trhu a nedokáže rásť. Objemy, ktoré dosahujú najväčší hráči, sú výrazne väčšie ako v Poštovej poisťovni. Allianz – Slovenská poisťovňa za minulý rok evidovala hrubé predpísané poistné 645,9 milióna eur. Výrazne väčšia je aj spoločnosť Union. Tá za minulý rok dosiahla v rámci komerčného poistenia hrubé predpísané poistné vo výške viac ako 64,26 milióna eur.
Popri transformácii ostala poisťovňa v tieni
Celá banková skupina tento týždeň oznámila detaily výraznej vnútornej zmeny. Do popredia sa dostane značka 365.bank, preberie pobočky Poštovej banky a stane sa z nej plnoformátová banka. Poštová banka bude k dispozícii klientom na pobočkách Slovenskej pošty. Aktuálni klienti budú môcť prejsť do 365.bank, no túto možnosť využiť nemusia.
Samotná skupina Poštovej banky pripúšťa, že popri príprave tejto zmeny sa nesústredila na rozvoj svojej poisťovne. Najvýznamnejším produktom je pre túto spoločnosť poistenie úverov, ktoré tvorí šesťdesiat až osemdesiat percent objemu poistení.
Poisťovni sa ale nedarí rásť v poistení majetku. Ukazujú to napríklad údaje o hrubom predpísanom poistnom. Za celý minulý rok poisťovňa síce zaznamenala rast výnosov z hrubého predpísaného poistného o sedem percent, no prispeli k nemu hlavne životné poistky, ktoré narástli o deväť percent, teda 1,2 milióna eur. Pri produktoch neživotného poistenia prišiel minulý rok pokles o tri percentá, teda 0,1 milióna eur.
Veľkým hendikepom je chýbajúce poistenie automobilov. Poisťovňa neponúka povinné zmluvné poistenie, ktoré síce z pohľadu poisťovne nie je príliš atraktívne, no tvorí vstupnú bránu k iným druhom poistenia áut. Podľa Andreja Zaťka, predsedu predstavenstva Poštovej poisťovne, by si dobudovanie chýbajúcich produktov v portfóliu vyžadovalo výraznú expanziu, Poštová banka sa preto rozhodla poisťovňu radšej predať.