Slováci, najmä tí zo severných častí krajiny, si obľubujú nakupovanie v susednom Poľsku. Medzi lídrami poľských diskontov dlhé roky kraľuje reťazec Biedronka, ktorý čoskoro zamieri aj na Slovensko. Získal si popularitu najmä vďaka razantnej cenovej politike.

Obchody diskontu majú v logu lienku, pričom sa, prirodzene, líšia veľkosťou jednotlivých predajní. Ceny sú tam iné ako na Slovensku. Nižšie. Poliaci, ktorí sú na ceny ešte citlivejší ako Slováci, totiž dobre počujú na firemný slogan „nízke ceny každý deň“. Kúpiť kilogram jabĺk za 0,35 eura, pomarančov za 0,70 eura, zemiakov za 0,30 eura či pol kila citrónov za 0,60 eura, to sú ceny, o ktorých v čase rekordnej inflácie mnohí našinci len snívajú. Navyše, nechýbajú tam ani pravidelné akcie či zľavy.

Poľský trh neustále rastie

Na poľskom trhu diskont Biedronka pôsobí viac ako 28 rokov, konkrétne od roku 1995, pričom je ovládaný portugalskou firmou Jerónimo Martins. U severných susedov prevádzkuje 3 395 predajní, má viac ako 70-tisíc zamestnancov a jeho ročné tržby presahujú 12 miliárd eur. V porovnaní s týmto poľským diskontom najväčšie siete na Slovensku -  Lidl, Tesco a Coop Jednota - ročne utŕžia len po zhruba jeden a pol miliardy eur. 

Biedronka predáva predovšetkým lokálne výrobky, z ktorých mnohé sa predávajú pod vlastnou značkou, a patrí medzi najväčších zamestnávateľov v krajine. Zaujímavosťou je, že už v roku 2009 podľa prieskumu Incoma Research a GFK predstavovala najobľúbenejší maloobchodný reťazec v krajinách Vyšehradskej štvorky, čiže už viedla medzi stredoeurópskymi supermarketmi. Pritom v krajine podnikajú aj ďalšie diskontné reťazce, napríklad nemecký Lidl, dánsky Netto a Aldi.

Maloobchodný predaj v krajine rástol aj vlani. Diskontná sieť Biedronka otvorila 157 nových predajní, celkovo ich má 3 395. Podľa portálu handelxtra.pl za ňou nasleduje reťazec Lidl (celkovo 850 predajní), dánsky Netto (celkovo 660), nemecký Aldi (celkovo 250 predajní).

Podľa analýzy GfK mal trh FMCG, teda s rýchloobrátkovým spotrebným tovarom, v Poľsku ku koncu septembra 2022 hodnotu 146,4 miliardy poľských zlotých (PLN). Diskontné predajne majú najvyšší podiel na predaji, ktorý predstavoval 40,2 percenta.  V porovnaní so septembrom 2021 sa tento podiel zvýšil až o 15 percent.

O úvahách expandovať na slovenský trh informovali poľské servery Puls Biznesu a Business Insider a aj taliansky server špecializovaný na potravinárstvo Italianfood News. „Slovensko je krajina, susediaca s Poľskom a má podobnú nákupnú kultúru. Veľa Slovákov prekračuje hranice a prichádza do Poľska za nákupmi do Biedronky, preto zvažujeme naše investície práve v tejto krajine,“ uviedol pre ItalianFOOD.net generálny riaditeľ Biedronky Luís Araújo. Investičný proces sa vraj už začal a poľská sieť čoskoro podnikne ďalšie konkrétne kroky. 

„Vždy sme hovorili o našej internacionalizácii a rozširovaní a teraz je okamih, keď podnikáme konkrétne kroky, aby sa tieto vyhlásenia stali skutočnosťou,“ doplnil generálny riaditeľ Biedronky. Zároveň spomenul, že Biedronka chce vstúpiť aj na rumunský trh.

Väčšia konkurencieschopnosť pomôže

Obchodní analytici tento krok vítajú s tým, že väčšia konkurencia medzi obchodnými reťazcami len pomôže v úsilí  maximálne znížiť ceny potravín - na rozdiel od akýchkoľvek štátnych zásahov. Všetko bude závisieť od sily ekonomického prostredia.

Aj analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský pre TREND povedal, že väčšia konkurencia môže trhu pomôcť.  „Tento poľský reťazec predstavuje tvrdý diskont. Záleží na tom, v akých regiónoch otvorí svoje prevádzky,“ dodal. Každý investor totiž pri vstupe na trh vyhodnocuje konkurenčné prostredie, kúpyschopnonosť obyvateľstva, ale aj potenciálne lokality, čo bude zrejme aj postup poľského investora.

Za zámermi poľského diskontu však nemožno hľadať úsilie o priblíženie sa k slovenským zákazníkom. „Jednoducho potrebujú expandovať. Trh majú obsadený v Poľsku, usilujú sa rozšíriť tam, kde môžu získať potenciálnu klientelu,“ dodáva J. Drahovský.  S ním súhlasí aj ďalší odborník. „Každé zvyšovanie konkurenčného prostredia je ten správny nástroj, ako bojovať aj s infláciou. Môže to objektívne stlačiť ceny dole. Považujeme to za najlepší nástroj ako znižovať ceny bez akejkoľvek štátnej regulácie,“ konštatuje pre TREND predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič. 

História podľa neho ukazuje, že akákoľvek regulácia trhu skôr poškodí, ako pomôže.  „Na jednotnom európskom trhu navyše regulácia nie je možná, väčšinou ju Európska únia či Európsky súdny dvor následne zruší.  Zvýšenie konkurenčného prostredia je teda určite dobrou správou pre spotrebiteľov,“ dodal. Každý nový hráč na trhu má právo v tuzemsku investovať, a to, či bude, alebo nebude úspešný, si trh zreguluje sám.

Problém je podľa M. Krajčoviča inde. „Alarmujúcou správou pre trh je skôr fakt, že z nášho trhu odchádzajú dve potravinárske fabriky. Dôvodom je aj podnikateľské prostredie na Slovensku, keďže vláda skôr kladie podnikateľom polená pod nohy, ako pomáha.“  Konkrétne: v polovici roka 2023 zatvára svoje brány závod spoločnosti Dr. Oetker v Boleráze pri Trnave. Spoločnosť Orkla Foods Česko a Slovensko zvažuje reštrukturalizáciu časti svojej výrobnej kapacity, konkrétne zatvorenie výrobného závodu Doma v Prešove.

Najvyššia pokuta najväčšej sieti

Najväčší poľský maloobchodný reťazec Biedronka zaujal verejnosť viacerými kauzami. V roku 2020 dostal obrovskú pokutu za to, že profituje na úkor dodávateľov. Protimonopolný úrad majiteľovi portugalskej spoločnosti nariadil zaplatiť 723 miliónov zlotých (takmer 155 mil. eur), uviedla vtedy agentúra Reuters. V rokoch 2018 až 2020 mala poškodiť viac ako 200 firiem, z ktorých väčšina boli dodávatelia ovocia a zeleniny.

Sieť mala informovať dodávateľov, že ich tovar predá v zľave až potom, čo s nimi spísala zmluvu a tovar bol dodaný a zaplatený. Zľavy však reťazec nepremietol do nižších cien pre zákazníkov. Podľa protimonopolného úradu bolo takéto počínanie v rozpore so zákonom a s obvyklými postupmi. Podľa úradu to bola v Poľsku zatiaľ najväčšia pokuta za zneužitie dominantného postavenia na trhu.   

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa