Na slovenskom finančnom trhu sa dlhodobo prehliada vážny problém – mladí ľudia po nástupe do zamestnania získavajú od bánk podstatne menej prostriedkov než ich skúsenejší kolegovia. S nižším príjmom, ktorý je dôsledkom nedostatku pracovných skúseností, majú výrazne obmedzené možnosti na kúpu vlastného bývania.
Tento problém, ktorý roky zostával bez riešenia, sa od začiatku roka ešte prehĺbil. Podľa údajov spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko podiel mladých ľudí na všetkých sprostredkovaných hypotékach klesol z takmer siedmich percent pred tromi rokmi na necelých päť percent dnes. Hlavným dôvodom poklesu je nedostatočná výška hypoték, ktorú banky poskytujú mladým klientom, čo ich často núti zostať bývať s rodičmi.
„Mladí ľudia do 25 rokov dostanú od banky v priemere len 92-tisíc eur. Vo vekovej skupine od 26 do 46 rokov je to takmer 99-tisíc eur,“ uvádza Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko. Hypotékou je možné financovať maximálne 80 percent z ceny nehnuteľnosti. Zvyšok musí byť pokrytý buď úsporami, alebo spotrebným úverom.
Mladému človeku potrebných dvadsať percent doložia rodičia. Pri hypotéke vo výške 92-tisíc eur bude mať na kúpu nehnuteľnosti celkovo 115-tisíc eur. Jeho starší kolega použije vlastné úspory a pri hypotéke 99-tisíc eur bude mať na kúpu nehnuteľnosti takmer 124-tisíc eur. V hlavnom meste sa za nižšiu sumu dá kúpiť garsónka, zatiaľ čo vyššia suma stačí už na starší jednoizbový byt.
Slovensko poskytuje pomerne širokú škálu podpory pri hypotékach, no väčšina opatrení je zameraná na znižovanie mesačných splátok. Mladí ľudia do 35 rokov môžu napríklad využiť daňový bonus na úver na bývanie, ktorý im ročne ušetrí približne 400 eur. Ďalšia pomoc platí pre všetkých bez ohľadu na vek – ak v tomto roku niekomu vzrastie mesačná splátka hypotéky, štát preplatí až 75 percent z navýšenia, maximálne však 150 eur mesačne.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?