Nepredáme palivá cudzím, len Maďarom. Cezhraničnému lacnému tankovaniu na juhu Slovenska odzvonilo. Takto vnímajú Slováci novinku, ktorá ich zo dňa na deň prekvapila. A od 26. mája spôsobí, že ich obľúbená tankovacia turistika v susednom Maďarsku končí. Nie však preto, lebo našinci stratili záujem o lacný benzín či naftu, ale preto, lebo tak nečakane rozhodla maďarská vláda na čele s premiérom Viktorom Orbánom.

Od uvedeného termínu budú môcť v Maďarsku tankovať za zvýhodnené ceny iba autá s maďarskou značkou, vyhlásil šéf maďarského úradu vlády Gergely Gulyás. Odôvodnil to práve tankovacou turistikou v prihraničných regiónoch, ktorá spôsobila problémy s dodávaním pohonných hmôt. Opatrenie malo pôvodne obyvateľom pomôcť s rastúcimi cenami pre vysokú infláciu. Slováci tam prirodzene môžu tankovať tiež, avšak už nie za zvýhodnené ceny, ako budú mať  maďarskí občania. 

Ceny pohonných hmôt v poslednom období na Slovensku prekonávajú historické maximá. Liter nafty v súčasnosti stojí zhruba 1,78 eura a liter benzínu až 1,835 eura.

Čerpacie stanice v Maďarsku pre palivové stropy hlásia už pár mesiacov riadny problém. Od novembra 2021 až do konca júna  2022 musia predávať liter nafty a benzínu za maximálne 480 forintov (1,33 eura) za liter. Ich výkupné ceny sa však zvýšili natoľko, že pre vládne opatrenia sa ocitli v strate.

Niektoré menšie spoločnosti už ohlásili úpadok, iné doslova dlhodobo prosili Slovákov, aby k nim do Maďarska nechodili tankovať. „Myslím si však, že zastropovanie cien nie je správny spôsob a pre niektoré benzínky v Maďarsku to bude likvidačné,“ uviedol pred časom pre TREND František Burda, investičný analytik FinGo.sk. A tak sa aj stalo.

Malí finančne do radu „krachujú“

Dočasné zastropovanie cien palív na 1,33 eura za liter pre konečného spotrebiteľa znamená, že maloobchod musí predávať so stratou. „To vedie v mnohých prípadoch k obmedzovaniu predaného množstva pri zvýšenej hrozbe krachu viacerých najmä nezávislých púmp. Jednoducho sa odohráva typický netrhový prístup, ktorý sme už toľkokrát videli aj v Československu pred roku 1989,“ upozornil už pred pár týždňami Stanislav Pánis, analytik JT banky. Cenová regulácia vedie k nedostatku ponuky tovaru.

Kým veľké čerpacie stanice si straty dokážu ako-tak kompenzovať, „malí“ sú dlhodobo v neutešenej situácii. Mnohí dočasne zatvorili a stovka ďalších obmedzila predaj nafty a benzínu na maximálne desať litrov na zákazníka do bandasky, hoci doteraz ponúkali zákazníkom možnosť natankovať si plnú nádrž.

Čo im v praxi spôsobovalo najväčšie problémy? Malé pumpy prerábajú takpovediac denne a na každom predanom litri. Nakupujú totiž drahé palivá a predávajú ich za nižšiu cenu. Navyše pre zmeny v dodávateľskom reťazci majú niektoré stanice málo palív.

Zahraniční dodávatelia obmedzili distribúciu a väčšinu palív teraz distribuuje maďarská spoločnosť Mol, uviedol portál irozhlas.cz. Tá vyžaduje, aby sa čerpacie stanice podieľali aj na doprave pohonných hmôt, aby si pre ne prišli s vlastnou cisternou, čím tiež vzrástli náklady pumpárom.

Maďarská vláda sa preto rozhodla nedostatok palív vyriešiť po svojom – obmedzila tankovanie každému, mimo áut s maďarskou značkou. Zatiaľ nie je jasné, či diskrimináciu zahraničných a zvýhodnenie domácich motoristov nebude prešetrovať Európska komisia ako porušenie pravidiel jednotného trhu EÚ. 

Niektoré benzínky už žalujú štát

Maďarské čerpacie stanice sa navyše rozhodli začiatkom mája 2022 žalovať štát. Ich majitelia tvrdia, že sú už pol roka v strate pre štátne opatrenia. K žalobe sa zatiaľ podľa Rádia slobodná Európa pridalo 50 hlavne rodinných firiem, uviedol portál irozhlas.cz. Tie podali ústavnú sťažnosť a s hromadnou žalobou sa obrátili na Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu.

Postup vlády vraj porušuje napríklad právo na ochranu majetku. Tá im síce straty kompenzuje čiastkou 20 forintov (0,05 eura) na liter, ale tieto náhrady nestačia na to, aby firmy zostali v čiernych číslach. Podľa asociácie nezávislých čerpacích staníc by museli byť dotácie štátu aspoň dvojnásobné. Podľa maďarského práva aj práva EÚ, žiadny štát nemá právo nútiť podniky, aby fungovali v strate.  

Ďalšie dôležité správy

Matovič
Neprehliadnite

Matovič prekrúca. Pozrite sa, aké úľavy a nižšie dane majú Európania pri cenách benzínu i nafty