Prázdne benzínové pumpy a dlhé hodinové rady pred nimi. Aj toto sa dialo v posledných dňoch v susednom Maďarsku, kde zaznamenali výpadok palív a situácia v praxi začínala byť vážna. Maďarská vláda na návrh ropnej a plynárenskej skupiny MOL od 7. decembra zrušila zastropovanie cien pohonných hmôt, prakticky z hodiny na hodinu.

Len krátko predtým to oznámil šéf premiérovho kabinetu Gergely Gulyás. Odôvodnil to bruselskými sankciami a zákazom dodávok ropy do EÚ, ktorý vstúpil do platnosti 5. decembra tohto roka. Za pár hodín ceny palív stúpli zhruba o tretinu, zhruba o 200 forintov (0,48 eura) na liter.  

Dôvodov tejto palivovej krízy mohlo byť viac. Skupina MOL nestíhala zásobovať čerpacie stanice lacnými pohonnými látkami, ani ostatným hráčom na trhu sa to vôbec nevyplácalo pre strop cien a tento krok navyše nepodnecoval ľudí k ich šetreniu.

Podľa RTVS by inak spotreba palív klesla okamžite o 20 percent. Politici však do poslednej chvíle zahmlievali, či cenový strop zrušia alebo nie, ľudia boli v neistote. Pôvodný termín trvania stropov mal pritom pretrvať až do 31. decembra 2022, ale skončil o tri týždne skôr.

Prídelový systém sa neosvedčil

Skupina MOL už predtým varovala, že situácia okolo zásobovania pohonnými hmotami v Maďarsku je kritická a jediným riešením je vytvoriť podmienky na zvýšenie dovozu. V jej 31-ročnej histórii nikdy neboli takéto problémy so zásobovaním.

Zahraničné podniky obmedzili dodávky palív na maďarský trh po tom, čo tamojšia vláda vlani v novembri zaviedla cenový strop 480 forintov (1,17 eura) za liter pre benzín aj naftu. Palív bolo preto na trhu čoraz menej a paradoxne, výnimiek postupom času čoraz viac.

Regulované ceny boli od 30. júla tohto roku platné už iba pre súkromné vozidlá s maďarským evidenčným číslom, pre poľnohospodárske stroje a taxíky.  Vylúčila tak napríklad cudzincov alebo vodičov podnikových vozidiel. Pred pár dňami už ani Maďari nenatankovali lacné palivo, pretože prídel na jedno auto bol obmedzený zhruba na desať litrov. Benzín aj nafta sa v krajine dostávali „na prídel“, prezrádza v komentári Lukáš Kovanda, hlavný analytik Trinity bank.

Ako uvádza portál 24.hu, problémy so zásobovaním mala až stovka púmp prevádzkovaných skupinou MOL. Krajinou sa navyše šírili fámy, živené aj falošnými SMS správami, že vláda maďarského premiéra Viktora Orbána naozaj zastropovanie každú chvíľu zruší, čo sa reálne o pár hodín stalo.

„Situácia sa podľa slov analytikov dala predvídať. „Zastropovanie cien palív celú situáciu dramaticky zhoršovalo, hoci nie je jedinou príčinou ich fatálneho nedostatku. Maďarsko sa totiž tiež vysporiadava so závažnou, hoci čiastkovou odstávkou hlavnej rafinérie v krajine, Danube, ktorá sa nachádza v Száhahalombatte. Táto rafinéria má „na svedomí” produkciu všetkých pohonných hmôt na území Maďarska. Časť sa ich ale tiež dováža zo zahraničia,“ dodáva L. Kovanda.

Zásahy vlád musia byť uvážlivé

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa