Dlhoročné odriekanie, pot a drina sa tu menia na najlepšie životné okamihy, aj kruté sklamania. Obyčajní ľudia sa práve tu môžu zmeniť na legendy alebo si odniesť cennú životnú lekciu. To všetko dokážu globálne športové podujatia, ktoré sleduje celý svet. Majstrovstvá sveta vo futbale aj olympijské hry majú v sebe niečo magické, tieto podujatia sú však čiernou dierou na peniaze. Záverečné turnaje majstrovstiev sveta a olympiády prinášajú organizátorom prevažne straty.
Ostro sledované športové podujatia rozhodne neznamenajú pre organizátorov zisky, tieto udalosti sú skôr politickým nástrojom a usporiadateľom môžu priniesť určitú medzinárodnú prestíž.
Miliardové straty
Medzi rokmi 1964 a 2018 sa uskutočnilo celkovo 43 letných a zimných olympijských hier a majstrovstiev sveta vo futbale. Tieto podujatia organizátorom priniesli príjmy vo výške 70 miliárd dolárov a celkové náklady na tieto súťaže sa vyšplhali až na 120 miliárd dolárov. Absolútna väčšina týchto udalostí je teda v hlbokom mínuse. Vyplýva to z analýzy výskumníkov University of Lausanne. Výnosy z týchto podujatí stoja predovšetkým na troch nohách. Významnou príjmovou položkou sú televízne práva, predaj vstupeniek a príjmy od sponzorov. Tieto tri druhy výnosov tvoria zhruba deväťdesiat percent celkových príjmov.
Váha jednotlivých príjmov sa pri konkrétnych udalostiach mení, no typicky najdôležitejšou zložkou je predaj vysielacích práv. V priemere tvoria polovicu celkových príjmov, sponzori tvoria 30 až 35 percent príjmov a predaj vstupeniek predstavuje zhruba desať až pätnásť percent celkových príjmov.
Priemerná návratnosť investovaného kapitálu sa pri športových mega akciách pohybuje na úrovni mínus 38 percent. Priemerné náklady na podujatie vo výške 2,8 miliardy dolárov generujú príjmy vo výške 1,7 miliardy dolárov. Samozrejme, podujatia, ktoré sa uskutočnili v nedávnej minulosti, generujú vyššie príjmy ako športové vrcholy, ktoré sa uskutočnili napríklad v šesťdesiatych rokoch.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?