Od januára si budú môcť podnikatelia a firmy, ktorí sú zaregistrovaní ako platitelia DPH zvoliť, že štátu odvedú DPH až potom, čo im preplatí faktúru ich obchodný partner. Takúto možnosť im dáva novela zákona o DPH. Podnikateľ bude môcť nový systém uplatňovať od prvého dňa zdaňovacieho obdobia (prvý deň kalendárneho mesiaca alebo štvrťroka podľa typu zdaňovacieho obdobia).
Podstatou tohoto systému je, že daňová povinnosť z dodaných tovarov a služieb vzniká až momentom prijatia platby za plnenie od odberateľa. Súčasne uplatnenie práva na odpočítanie dane bude spojené s rovnakým princípom, to znamená, že odpočet DPH z prijatých plnení bude možný najskôr za zdaňovacie obdobie, v ktorom bolo zaplatené za plnenie dodávateľovi.
Dobrovoľná možnosť
Ide o dobrovoľnú úpravu, ktorú budú môcť využiť platitelia DPH vtedy, ak ich ročný obrat za rok 2015 je nižší ako 100 000 eur. Ministerstvo financií vysvetľuje, že podnikateľ by mal tiež odhadnúť, či v roku 2016 túto hranicu presiahne.
„Pre platiteľa, ktorý sa rozhoduje o uplatňovaní dane na základe prijatej platby je tiež dôležité, či bol na neho vyhlásený konkurz, alebo či vstúpil do likvidácie. Uvedené skutočnosti predstavujú pre platiteľov dane prekážku uplatňovania osobitnej úpravy na základe prijatých platieb,“ pripomenulo ďalšiu podmienku ministerstvo financií.
Ak sa platiteľ dane rozhodne, že od januára prejde na tento systém, musí to písomne oznámiť daňovému úradu. Vzor oznámenia bude uverejnený na stránke Finančnej správy SR.
Pozor na faktúru
Okrem nahlásenia uplatňovania osobitného režimu daňovému úradu musí podnikateľ či firma na faktúre uviesť túto vetu: „daň sa uplatňuje na základe prijatia platby“. Ak to neurobí, daňová povinnosť vznikne dodaním tovaru alebo služby. Platiteľ pritom nesmie opraviť pôvodnú faktúru doplnením chýbajúceho odkazu. Ak bude uplatňovať osobitnú úpravu bez splnenia podmienok v novele, prípadne ak uplatnenie osobitného režimu neuvedie na faktúre, môže dostať od daniarov pokutu až do výšky 10 000 eur.
Zoznam na webe
Finančná správy by mala na svojom webe uverejniť zoznam platiteľov uplatňujúcich osobitnú úpravu. Zoznam by mal byť priebežne aktualizovaný. Podrobnosti daniari ešte nezverejnili.
Veronika Dubielová zo spoločnosti Účtovná jednotka upozorňuje, že pre podnikateľa je záväzná slovná informácia na faktúre „daň sa uplatňuje na základe prijatia platby“.
„Tak odberateľ vie, že si môže odpočítať DPH až po prijatí platby u dodávateľa, bez ohľadu na to, čo je uvedené v zozname na stránke. Ak faktúra túto slovnú informáciu neobsahuje, riadi sa štandardnými pravidlami vzniku daňovej povinnosti. Ak však platiteľ uplatňujúci osobitnú úpravu slovnú informáciu na faktúre neuvedie, daňový úrad mu uloží pokutu do výšky 10 000 eur.“
Samostatný problém nastáva podľa V. Dubielovej v prípade, ak podnikateľ uplatňujúci osobitnú úpravu ukončuje jej používanie. Vtedy je potrebné zoznam na stránke Finančnej správy sledovať, aby odberateľ vedel, že si môže odpočítať DPH aj z dodaní tovarov a služieb, ktoré ešte nezaplatil.
Koniec systému
Podnikateľ či firma sa môžu kedykoľvek dobrovoľne rozhodnúť o skončení uplatňovania tohto režimu zdaňovania. Musia to ale písomne oznámiť daňovému úradu. Pri dobrovoľnom rozhodnutí sa potom systém skončí posledným dňom kalendárneho roka, v ktorom svoje rozhodnutie platiteľ písomne oznámi daňovému úradu. Znamená to teda to, že režim uplatňovania DPH na základe platieb nie je možné z dôvodu dobrovoľného rozhodnutia skončiť kedykoľvek v priebehu roka, vždy len k jeho koncu, teda k 31. decembru.
Iný deň skončenia uplatňovania osobitného režimu DPH na základe platieb platí pri povinnom (zákonnom) skončení uplatňovania tohto režimu.:
1. v prebiehajúcom kalendárnom roku dosiahne podnikateľ obrat 100 000 eur, a to posledným dňom zdaňovacieho obdobia, v ktorom dosiahol obrat,
2. sa stane členom skupiny podľa § 4a zákona o DPH (viac zdaniteľných osôb so sídlom, miestom podnikania alebo prevádzkarňou v tuzemsku, ktoré sú spojené finančne, ekonomicky a organizačne), a to dňom, ktorý predchádza dňu, keď sa stal členom skupiny,
3. je naňho vyhlásený konkurz alebo vstúpil do likvidácie, a to dňom, ktorý predchádza vyhláseniu konkurzu alebo vstupu do likvidácie,
4. sa zrušuje bez likvidácie, a to dňom, ktorý predchádza dňu jeho zániku,
5. je fyzickou osobou pokračujúcou v živnosti po úmrtí platiteľa podľa § 83 zákona o DPH, a to posledným dňom posledného zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa skončí konanie o dedičstve,
6. nastane skutočnosť na zmenu registrácie pre DPH podľa § 6a ods. 2 zákona o DPH (zahraničný podnikateľ zmení registráciu z dôvodu, že už nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo iné stále miesto podnikania, avšak naďalej ostáva registrovaný ako platiteľ DPH), a to dňom, ktorý predchádza dňu, keď táto skutočnosť nastala.
Pozor na nevýhody
Nový režim okrem iného znamená duálne fungovanie obidvoch režimov, štandardného aj osobitného a tiež zmenu účtovných softvérov.
Okrem výhod má toto riešenie aj viacero nevýhod. Tou najpodstatnejšou je, že systém je pre odberateľov administratívne náročný. Ak si teda dodávateľ zvolí osobitý režim DPH, odberateľ ako platiteľ dane bude musieť rozlišovať dodávateľov podľa toho, či na tento režim prejdú alebo nie.
Na čo by si teda mal dať pozor ten podnikateľ, platiteľ DPH, ktorý chce na tento systém prejsť od januára?
Veronika Dubielová zo spoločnosti Účtovná jednotka hovorí, že podnikateľovi uplatňujúcemu osobitnú úpravu sa môže stať, že kvôli komplikáciám napríklad so zisťovaním dátumu prijatia platby, ho jeho odberateľ nahradí niekým iným.
Každý platiteľ uplatňujúci režim DPH na základe platieb bude musieť viesť podrobnú evidenciu o zdaniteľných transakciách podliehajúcich tomuto režimu a zdaniteľných transakciách podliehajúcich štandardnému režimu, ako aj podrobnú evidenciu o prijatých a uskutočnených platbách. Povinnosť viesť podrobnú evidenciu o uskutočnených platbách sa dotkne aj platiteľov, ktorí postupujú podľa štandardného režimu a nakupujú tovary alebo služby od platiteľov uplatňujúcich režim DPH na základe platieb.
Podľa súčasných pravidiel musí kontrolný výkaz k DPH obsahovať údaje o daňovej povinnosti a odpočítaní dane za zdaňovacie obdobie z každej vyhotovenej a prijatej faktúry. Keďže v režime uplatňovania DPH na základe platieb vzniká dodávateľovi daňová povinnosť prijatím platby a v jej rozsahu a odberateľovi vzniká právo na odpočítanie dane v rozsahu zaplatenej DPH, vypočítanej zo sumy uhradenej dodávateľovi, v prípade úhrady jednej faktúry na viackrát (vo viacerých zdaňovacích obdobiach) tak dôjde k zvýšeniu administratívnej záťaže u platiteľov. Budú totiž musieť vykazovať vznik daňovej povinnosti a uplatnenie práva na odpočítanie dane v kontrolných výkazoch za toľko zdaňovacích období, v koľkých prijali čiastkovú platbu, respektíve v koľkých si z takejto čiastkovej platby uplatňujú odpočítanie dane.
Ministerstvo financií upozorňuje, že mnohí platitelia, ktorí si tento režim bez dôkladnej analýzy zvolia, môžu neskôr zistiť, že vzhľadom na nimi realizovaný druh zdaniteľných obchodov, ako aj postavenie ich odberateľov, systém pre nich výhodný nie je. Problémom je, že uplatňovať ho budú musieť celé zdaňovacie obdobie.
Niektoré možné problémy v praxi
1. Web určite nebude aktualizovaný tak často, aby sa podnikateľ mohol spoľahnúť na údaje zo zoznamu. Čo ak sa tieto údaje budú rozchádzať s informáciou na faktúre? Časový posun tam bude totiž dosť veľký.
Ministerstvo financií zdôrazňuje, že pre postavenie platiteľov pri dodávkach tovarov a služieb bude rozhodujúca slovná informácia, ktorú platiteľ uplatňujúci DPH na základe prijatej platby je povinný uvádzať na faktúrach.
„Táto slovná informácia bude taktiež rozhodujúca pre jeho odberateľov, a to pri posudzovaní vzniku práva na odpočítanie dane z tovarov a služieb, ktoré sa v prípadoch uplatňovania dane na základe prijatých platieb posunie až na moment zaplatenia za tovar alebo službu.“
2. Čo môže spôsobiť, ak deň prijatia platby nebude totožný s dňom zaplatenia, pričom daňová povinnosť vzniká dňom prijatia platby a odpočítať daň si možno od dňa zaplatenia za tovar?
Problém nesúladu dňa prijatia platby s dňom zaplatenia vzniká podľa V. Dubielovej u odberateľa, ktorý by si mal overovať kedy bola platba prijatá u dodávateľa, aby si správne uplatnil nárok na odpočet a uviedol správny dátum v kontrolnom výkaze. Pri prevodoch medzi jednotlivými bankami môže byť rozdiel medzi dňom zaplatenia a dňom prijatia platby jeden-dva dni, niekedy viac dní, ak do toho vstúpi víkend alebo sviatok.
Pre platiteľa dane, ktorý bude uplatňovať osobitnú úpravu na základe prijatia platby podľa ministerstva financií vzniká daňová povinnosť dňom prijatia platby za dodávku tovaru alebo služby. Vznik práva na odpočítanie dane z tovarov a služieb je zákonom ustanovené na deň zaplatenia za tovar alebo službu. Pre platiteľov dane je rozhodujúce správne určenie momentu vzniku daňovej povinnosti a vzniku práva na odpočítanie dane.
3. Ako sa bude postupovať, keď pôjde o zápočet faktúr?
Zákon momentálne používa iba pojem „platba“. Avšak v praxi je bežné, že sa faktúry, dobropisy, prípadne ťarchopisy vzájomne započítavajú. Platí sa zmenkami, postupujú sa pohľadávky.
„Tieto situácie zákon nerieši, pripravuje sa však metodický pokyn, ktorý by mal postup v týchto situáciách upraviť," upozorňuje V. Dubielová.
Ministerstvo financií v tejto súvislosti konštatovalo, že v prípade vzájomného započítania pohľadávok sa za dátum prijatia platby, v súvislosti s uplatňovaním osobitnej úpravy uplatňovania DPH, považuje „deň započítania“, na ktorom sa dlžník a veriteľ dohodli v zmluve o vzájomnom započítaní pohľadávok, alebo „deň započítania“, ktorý jedna strana oznámila druhej strane v prípade jednostranného právneho úkonu.
4. Nejasnosti sú okolo termínu skončenia uplatňovania tohoto systému. Platiteľ dane má do 5 dní oznámiť skončenie uplatňovania systému, ak v prebiehajúcom kalendárnom roku dosiahne obrat 100 000 eur, a to posledným dňom zdaňovacieho obdobia, v ktorom dosiahol tento obrat. Do obratu má podnikateľ započítať aj neuhradené faktúry?
„Ak má podnikateľ účtovníctvo vedené externe, vo väčšinou nemá informáciu o obrate v každom momente, iba žeby si sledoval obrat sám. Splniť tak päťdňovú lehotu je pomerne náročné," pripomína V. Dubielová.
Podnikateľovi sa môže tiež stať, že musí vedieť túto informáciu už v prvý deň nasledujúceho obdobia. Ak by napríklad potreboval fakturovať v aktuálnom mesiaci, nesmie už na faktúre uvádzať, že uplatňuje osobitnú úpravu. Ak podnikateľ napríklad v júni 2016 prekročí obrat, od júla už nemôže uplatňovať osobitnú úpravu.
„Vedieť či obrat prekročil musí v postate ešte v júni, aby od 1. júla už vystavoval faktúry bez slovnej informácie „daň sa uplatňuje na základe prijatia platby“, do 5. júla to oznámi daňovému úradu. Zároveň však môže faktúry za jún podľa zákona vystavovať do 15. júla. Okrem praktických problémov tak máme dobrého kandidáta na Byrokratický nezmysel roka 2016," konštatovala v tejto súvislosti V. Dubielová.
Ministerstvo financií hovorí, že význam pojmu obrat definuje priamo zákon o DPH, pričom pod pojmom obrat sa rozumejú výnosy (príjmy) bez dane z dodávaných tovarov a služieb v tuzemsku okrem výnosov (príjmov) z tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane, ktoré ustanovuje zákon. Výnosy (príjmy) z poisťovacích služieb, ktoré sú oslobodené od dane, a finančných služieb, ktoré sú oslobodené od dane, sa nezahŕňajú do obratu, ak tieto služby sú poskytované pri dodaní tovaru alebo služby ako doplnkové služby. Do obratu sa nezahŕňajú výnosy (príjmy) z príležitostne predaného hmotného majetku okrem zásob a výnosy (príjmy) z príležitostne predaného nehmotného majetku. Z definície obratu je podľa ministerstva financií zrejmé, že pri jeho posudzovaní nie je rozhodujúca skutočnosť, či príslušné faktúry k dodávkam tovarov a služieb boli alebo neboli uhradené.