Je nedeľa večer a tešíte sa do práce. Miesto toho ale príde email, že ste prepustený. Pre niektorých zamestnancov Tesly nastala ešte horšia situácia. Že sú prepustení zistili, až keď prišli do práce. Pred ňou bola ochranka a dôkladne skenovala prístupové karty. Koho prístup bol zamietnutý, ten sa už do práce nedostal. Takto sa Tesla postavila k vyše 15-tisícom zamestnancov z celého sveta začiatku tohto týždňa.
Nejde o veľké prekvapenie, doteraz ikonickej automobilke sa prestáva dariť. Počas tohto kvartála zaznamenala historicky najnižší predaj automobilov voči očakávaniam, keď sa predaje prepadli o 14 percent. Čo je horšie, na sklade sa jej nahromadilo len počas tohto kvartála 46-tisíc nepredaných vozidiel. Kým bežne automobilka svoju produkciu predáva dílerom, Tesla nijakých dílerov nemá a vozidla predáva sama. Ak sa nepredávajú, jej marže klesajú.
Situáciu vidia problematicky aj investori. V tomto roku Tesla stratila na hodnote už 37 percent. Od vrcholu zaznamenaného 5. novembra 2021 akcie spoločnosti stratili už viac ako 60 percent hodnoty. Kým vtedy mala automobilka kapitalizáciu 1,3 bilióna dolárov, teraz sa jej kapitalizácia prepadla pod 500 miliárd dolárov. Nestratili iba investori, ale aj Elon Musk, ktorý už nie je ani tretím najbohatším mužom sveta, keď ho predbehol Mark Zuckenberg.
Problémom Tesly, a nielen jej, je klesajúci dopyt po elektrovozidlách na celom svete voči nedávnym očakávaniam a najmä voči eufórii z rokov 2021 a 2022. Tesle nepomohlo ani výrazné zníženie ceny a naštartovanie cenovej vojny prakticky na celom svete. Spôsobilo to iba znižovanie marží všetkých výrobcov.
V poslednom čase sa objavuje viacero anekdot, keď sa majitelia tesiel sťažujú, že toto auto by si už nekúpili. Dôvodom je, že nedávne správanie Elona Muska rozhnevalo jeho pôvodne veľkú fanúšikovskú bázu, a dnes ho buď milujete, alebo nenávidíte. Tí ktorí ho nenávidia, nemajú veľký záujem o jeho autá a prechádzajú ku konkurencii.
Tesla má pritom stále obrovskú valuáciu, ktorá prestáva napĺňať očakávania investorov. Momentálne sa akcie spoločnosti obchodujú za 46-násobok svojich ziskov, čo je desaťnásobne viac ako v prípade nemeckého Volkswagenu. Ešte pred časom to bolo najviac zo všetkých akcií patriacich do veľkolepej sedmičky. V roku 2021 bol pomer P/E na úrovni takmer tisíc. Ukazuje to, že investori z veľkej zelenej mánie vytriezveli.
A veľmi im k tomu pomohol samotný E. Musk svojím angažovaním sa v politike. Po tom, ako kúpil Twitter, začal bojovať za absolútnu slobodu slova a čiastočne sa pustil aj do politickej kariéry. Začal obhajovať často aj pravicových extrémistov a slobodu ich názoru. Len minulý týždeň sa prevalila veľká kauza v Brazílii, ktorá by mohla jeho spoločnosť X stáť stovky miliónov dolárov ako pokutu za nevymazávanie pravicových účtov z nariadenia domáceho regulátora.
V nedávnom podcaste Elon Inc z dielne Bloombergu zaznel názor, že E. Musk je najhorším ambasádorom značky v histórii. Napriek tomu sa však nevzdáva. Pred časom prišiel s myšlienkou tesly, ktorá sa bude predávať za 25-tisíc dolárov. Cieľom bolo konkurovať lacným čínskym značkám a zväčšiť svoj podiel na trhu.
Minulý piatok však Reuters oznámil, že Tesla práce na tomto 25-tisícovom vozidle pozastavuje. E. Musk okamžite reagoval a označil ich za klamárov. Čoskoro nato však v podstate potvrdil, že sa ide sústrediť druhý pilier svojho automobilového podnikania, a to je výroba robotaxíkov.
Práve robotaxíky majú byť veľkým zlomom v budúcnosti automobilového priemyslu, a najmä Tesly. „Je to kritické,“ povedal E. Musk v roku 2022. „To je skutočný rozdiel medzi Teslou, ktorá bude mať hodnotu veľa peňazí a tým, že nebude mať hodnotu takmer žiadnu. Práve robotaxíky mali zvýšiť hodnotu Tesly do desiatok biliónov dolárov.
Robotaxíky budú fungovať tak, že ich vlastník ich bude prenajímať pomocou aplikácie podobným spôsobom, ako funguje Uber či Bolt. No z domu nebude musieť vytiahnuť ani päty a vozidlo bude jazdiť samo. Z pasíva sa stane aktívum.
Hneď po správe Reutersu E. Musk oznámil, že v auguste automobilka prichádza s robotaxíkmi. Akcie sa chvíľu radovali, no radosť bola predčasná. Investori totiž veľmi dobre poznajú váhu slov E. Muska. Napríklad už v roku 2020 označil lacné vozidlá za svoj majstrovský plán, ktorý stále neprišiel. Rovnako povedal, že Cybertruck už čoskoro prichádza v roku 2019, no prišiel až minulý rok.
Ide tak o ďalšiu matovičovskú stratégiu, keď E. Musk pompézne predstaví veľký plán, ktorý sa realizuje až po rokoch, respektíve vôbec. Je to snaha obrátiť pozornosť smerom k umelej inteligencii a jej využitu v automobiloch miesto sústredenia investorov na zaostávanie v predaji vozidiel. Za posledných osem kvartálom až v siedmich z nich Tesla vyrobila viac áut, ako sa jej podarilo predať.
A ani teraz to nemusí byť iné. Tesla už roky predáva „plne samojazdiaci systém“ do vozidiel za 12-tisíc dolárov ročne. V skutočnosti ide o klam, keďže vozidlo si stále vyžaduje kontrolu a ruky na volante. V Spojených štátoch je systém oficiálne iba v beta testovaní. Prísť s robotaxíkmi, ktoré nemajú mať ani volant, ani pedále a majú jazdiť plne autonómne už v auguste, je ilúziou. Ak by sa aj Tesle podarilo niečo takéto vytvoriť, na čo má predpoklady, keďže zbiera informácie z miliónov vozidiel, problémom je hlavne regulácia a bezpečnosť.
V Spojených štátoch existujú firmy, ktoré sú omnoho ďalej v reálnej snahe o vytvorenie samojazdiacich vozidiel, rovnako ako v kontakte s regulátormi, no na skutočne samostatnú jazdu vozidlá ešte nie sú prispôsobené.
Znakom problémov Tesly sú aj odchody kľúčových ľudí. Napríklad v lete odišiel CFO Zachary Kirkhorn po 13 rokoch. Počas víkendu firmu opustili ďalší dvaja kľúčoví predstavitelia Drew Baglino a Rohan Patel. Je možné špekulovať, že odišli pre nesúhlas s aktuálnou politikou Tesly.
Pravdou je, že prepúšťanie muselo v horších hospodárskych časoch prísť, keďže Tesla za posledné tri roky zdvojnásobila počet svojich zamestnancov. V takomto prostredí ale akcie väčšinou reagujú rastom. Wall Street sa zvyčajne teší z prepúšťania, pretože je znakom vyšších krátkodobých ziskov. Tentokrát ale Wall Street reagoval poklesom, čo je známka že E. Musk ďalej prichádza aj o svoju investorskú auru.