Nalákať seniorov na pár stoviek eur a zvýšiť čísla zaočkovanosti na Slovensku. Na druhej strane nepriamo prisľúbiť finančnú pomoc postihnutým sektorom. Ani jeden z týchto sľubov z úst ministra financií Igora Matoviča nemusí dopadnúť dobre, podobne ako tie predchádzajúce.
Európski politici otočili. Likvidačné pokuty pre neočkovaných, povinná vakcína a výhody v lufte
Vláda tento jeho nápad 1. decembra schválila, teraz smeruje do parlamentu, kde pri ňom svieti veľký otáznik.
Lákadlo pre seniorov i firmy
Dajte sa zaočkovať všetkými dávkami proti covidu-19 a ak máte aspoň 60 rokov, získate nabitý kredit na karte v sume 500 eur. A miňte ho, ako chcete, alebo posuňte rodine.
Matovič do toho ide ako Hurvínek, no dať päťstoeurovky seniorom nebude jednoduché, firmy utrpia
Takto plánuje vyčerpať pol miliardy eur zo štátnej kasy I. Matovič. Chce ich rozdeliť seniorom, ale len vtedy, ak Slovensku zvýšia zaočkovanosť zo súčasných 43 percent na vyššie čísla.
Z povinného očkovania by sa niektorí vykúpili za cenu obmedzení. V hre zostáva aj odškodnenie
Konkrétne, týkať by sa to malo tých, ktorí sa dajú preočkovať treťou dávkou vakcíny proti covidu-19, teda dosiahnu plnú zaočkovanosť. Dostali by finančný kupón na sumu 500 eur a do zaregistrovaného mobilu by im štát zaslal QR kód. Ním by sa preukazovali v rôznych typoch prevádzok, napríklad na rekreáciu, reštauračné služby, šport či kultúru, a to od 1. marca 2022.
J. Žežulka: Lákanie peňazí cez daňovú lotériu od štátu sa skončí. Bielym koňom pritiahneme uzdu
Minister svoj návrh zdôvodňuje takto: „Ušetríme tým, že urobíme krok v prospech budúcej zdravotnej starostlivosti, na odškodňovaní prevádzok, ktoré by trpeli dlhé mesiace,“ vyhlásil pred médiami. V súčasnosti je zaočkovaných približne 870-tisíc ľudí nad 60 rokov a ostáva ich asi 380-tisíc, vyčíslil minister s tým, že dosiahnuť chce úroveň jedného milióna zaočkovaných starších ľudí.
Zbabrané kupčenie nápadov v koalícii. Trhovníci vo vedení štátu, odpustky budú drahé
Čudná motivácia s pochybnosťami
Karta s kreditom, či inak povedané, poukaz, by mal byť prenosný na inú osobu, takže výhody by sa dostali prakticky ku komukoľvek – napríklad k deťom či vnúčatám seniorov. Ministrov nápad podporili všetci koaliční partneri okrem strany Sloboda a Solidarita (SaS). Tá návrh nepodporila, ani neblokovala.
Reštartujte biznis, už opravili chybu v systéme. Testy a kontrola ľudí narazili na realitu
Motivácia seniorov na očkovanie posilňujúcou dávkou 500-eurovými poukážkami robí z tejto vakcíny nepredajný tovar, ktorý potrebuje veľmi silnú podporu, aby sme ho dostali k ľudom, uviedol pre médiá 1. decembra po rokovaní vlády minister hospodárstva a predseda strany SaS Richard Sulík.
Podobné kritické hlasy počuť aj z praxe. Návrh tohto bonusu je opäť v štýle niečo za niečo, myslí si analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Radovan Ďurana. „Tak, ako minister spájal rodinné dávky s daňovou reformou, najnovšie spája bonus za očkovanie seniorov s pomocou firiem. Celkovo jeho chabé nápady štátu vytiahnu z kasy viac ako 500 miliónov eur,“ objasňuje pre TREND.
Dvakrát treba merať, raz strihať
Problémom podľa analytika je, že I. Matovič prišiel s očkovacou lotériou, ktorá nepriniesla nič užitočné a bola pritom dosť nákladná. Trvala 12 týždňov a stála 26 miliónov eur.
„Dá sa uvažovať, že keby bol v tom čase minister prišiel s návrhom podpory očkovania seniorov pár stovkami eur, malo by to väčší efekt. Teraz prichádza neskoro,“ spresňuje R. Ďurana. Súčasná vlna pandémie je už podľa neho viac-menej rozhodnutá a ďalšie očkovanie už nebude mať v praxi veľkú pridanú hodnotu.
Matovič sa v reforme riadne sekol. Zle ráta, živnostníci zaplatia dvakrát vyššie dane ako dnes
Celá akcia z dielne Igora Matoviča má pomôcť aj obchodníkom a prevádzkam, ktoré boli najviac zasiahnuté pandémiou. Zatiaľ nie je jasné, o ktoré prevádzky presne ide. Dôchodcovia však majú podľa prezidenta IT Asociácie Slovenska (ITAS) Emila Fitoša ustálené nákupné návyky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?