Kartová spoločnosť chce prejsť pri platení online od overovania cez to, čo klient vie a vlastní (karta či smartfón a heslo) k tomu, čo má a čím je. V online prostredí to bude smartfón a jeho biometrické údaje.

Má sa tým zvýšiť pohodlie pri nakupovaní na webe a pre obchodníkov sa má zvýšiť počet dokončených nákupov. Overovanie klienta pri platení je totiž často bariérou, pre ktorú si nakoniec kúpu tovaru rozmyslia.

Podľa spoločnosti Mastercard, ktorá spolu s Oxfordskou univerzitou študovala prístup ľudí k využívaniu biometrie, by viac ako 90 percent spotrebiteľov dalo prednosť biometrickému overeniu na potvrdenie platby pred overovaním pomocou hesla. Rovnako naklonení k využívaniu technológií na rozpoznávanie jedinečných znakov človeka sú aj bankári.

Podľa tej istej štúdie 92 percent chce využívať biometrické overovanie v praxi. Banky tvrdia, že keď je biometrické overovanie totožnosti k dispozícii, spotrebitelia vykazujú výrazne vyššiu tendenciu nákup dokončiť. Počet nedokončených nákupov klesá pri využití biometrického overenia až o 70 percent v porovnaní napríklad s využívaním jednorazového hesla zasielaného cez SMS.

Mastercard si myslí, že biometrické overovanie totožnosti sa stane novou normou internetového nakupovania. Nielen preto, že sa rozširuje dostupnosť tabletov a smartfónov so schopnosťou pracovať s biometrickými údajmi, ale aj pre nové regulácie zo strany EÚ na zabezpečenie overovania totožnosti.

„Nástup biometrie zodpovedá požiadavkám zákazníkov na bezpečné platobné riešenia, nákupné pohodlie a rýchlosť. Heslá sú neobľúbené a nepohodlné a sú často slabým článkom bezpečnosti,“ hovorí generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko, Českú republiku a Rakúsko Miroslav Lukeš.

Mastercard zatiaľ cez svoje riešenie Mastercard Indentity Check umožňuje využívať odtlačok prsta, skenovanie rohovky alebo rozpoznanie tváre v 37 krajinách v online prostredí pri nakupovaní alebo pri správe bankového účtu.

Slovenské banky sa rozsiahlejším využívaním biometrie zaoberajú tiež. S biometriou má skúsenosti napríklad UniCredit Bank, pre niektoré telefóny aj ČSOB. Technologický inovátor, za ktorého sa považuje Tatra banka, používa hlasovú biometriu vo svojom call centre a biometriu tváre pri online otváraní účtu.

Práve rozpoznávanie tváre by sa podľa Petra Martiša zo spoločnosti Innovatrics, ktorá ponúka takéto riešenia, mohlo stať aj v slovenských podmienkach rozšírené. Selfie login je riešenie, na ktorom táto firma s bankami spolupracuje. Jeho zavedenie urýchli smernica o platobných službách PSD2, ktorá má viacero etáp a prísnejšie overovanie klienta je jej súčasťou.