Rovnako ako automatizácia ohrozuje zamestnancov automobiliek, tak digitalizácia môže nahradiť pracovníkov bánk. Kým v prvom kroku by mohli prísť o prácu ľudia v centrálach finančných inštitúcií, umelá inteligencia by mohla nahradiť aj poradcov.

Krutil Peter, SLSP
Neprehliadnite

Prvá veľká banka ohlásila prepúšťanie, ďalšie môžu nasledovať

Umelú inteligenciu sa snažia zavádzať aj banky na Slovensku. Využívajú ju v takzvaných chatbotoch, prostredníctvom ktorých môže klient komunikovať s bankou. Namiesto živého človeka mu v tomto prípade odpovedá počítač.

Zo slovenských bánk ako prvá využila četovacieho robota Tatra banka. Nazvala ho Adam. Keď sme ho testovali vlani v aguste krátko po nasadení, mal mnohé nedostatky. Rozhodli sme sa ho preto znovu vyskúšať.

Úroky? Hľadajte si sami

„Dobrý deň, ako Vám môžem pomôcť?“ pýta sa hneď, ako klikneme na ikonu v pravom dolnom roku obrazovky na internetovej stránke Tatra banky. Pýtame sa na výšku úrokových sadzieb na termínovanom vklade. „Termínovaný vklad si môžete zriadiť a spravovať cez Internet banking,“ odpovedá. Zároveň ponúkne aj link, cez ktorý si môžeme otvoriť stránku s informáciami o termínovanom vklade. Ak chceme nájsť úroky, musíme sa na odporúčanej stránke dostať až dole, kde je ďalší link, ktorý nás nasmeruje na úroky.

Rovnakú odpoveď sme získali aj pred rokom, keď sa nás takisto Adam pokúšal len navigovať na stránku, kde si musíme výšku úrokov nájsť sami.

Pokúsime sa preto ešte raz spýtať na výšku úrokov. „Aké sú úroky?“ pýtame sa, no Adam pochopí, že sa zaujímame o úver. Dáva nám na výber medzi novým úverom a existujúcim. Skúšame to teda ešte jednoduchšie. Do vyhľadávacieho políčka zadáme: „Úroky termínovaný vklad.“ Dostávame znovu odpoveď, že termínovaný vklad si môžeme zriadiť cez internet.

Skúste radšej živého kolegu

Skúsime sa teda spýtať na investovanie: „Aká je minimálna suma, ktorú treba mesačne investovať do podielových fondov?“ Odpovedá, že viac informácií môžeme nájsť v téme „Chcem zrušiť fondy.“

Položíme teda inú otázku: „Ktorý podielový fond je vhodný pre konzervatívneho investora?“ Chatbot navrhuje, že nás spojí s operátorom. „Budem rád, ak Vám pomôžem aj v budúcnosti,“ dodáva.

Tentokrát sa spýtame, ako môžeme refinancovať hypotéku. „Hypotekárny úver je jedným z najkomplexnejších produktov bankového sektora a jeho poskytnutie, výška finančných prostriedkov a úroková sadzba sú posudzované veľmi individuálne,“ odpovedá Adam. Ak máme záujem o hypotéku, máme sa obrátiť na telefonickú linku. Zároveň nám ponúkne aj link na stránku so všeobecnými informáciami o hypotéke.

Banky hľadajú nový zdroj príjmov
Neprehliadnite

Bankári sa môžu obzerať po novej práci. Na ich miesto si už brúsi zuby umelá inteligencia

Spýtame sa ešte, či môžeme využívať Google Pay. „Odpoveď môžete nájsť na našej webovej stránke alebo nás priamo kontaktujte. Ja túto tému zatiaľ neovládam, avšak rád sa časom doučím,“ tvrdí chatbot. No ak položíme rovnakú otázku na Apple Pay, Adam nám ponúkne link s informáciami o službe.

Z komunikácie s chatbotom vyplýva, že ten skôr zatiaľ funguje ako náhrada vyhľadávania na stránke, keďže väčšinou namiesto priamej odpovedi odporučí len stránku, na ktorej v lepšom prípade nájdeme odpoveď na položenú otázku. V tom horšom prípade nás odkáže na úplne niečo iné, ako sme sa pýtali. Reálni poradcovia sú aj vďaka tomu zatiaľ zachránení.

Viac o téme digitalizácie v bankách a koľko ľudí môže prísť o prácu, sa dočítate v aktuálnom vydaní TRENDU, ktorý je v predaji od 9. júla. Predplatitelia si môžu článok prečítať tu.