Uvedené príklady majú aj veľa odlišností. Kým Socha slobody a sauna boli dobrovoľné zbierky, od ktorých darcovia neočakávali návratnosť, ostatné dva príklady nie sú dobročinné. Investori do nich vložili peniaze, lebo im verili a očakávajú návratnosť svojich investícií.
BrewDog získal v roku 2011 kapitál na platforme CrowdCube v hodnote dva milióny libier a za to ponúkol investorom osem percent z hodnoty firmy v akciách. Odvtedy investorom zarobil 28-násobok ich počiatočnej investície. Pivovar v crowdfundingu pokračuje dodnes v ďalších kampaniach s názvom Equity for punks a stále priťahuje tisícky investorov, ktorí majú radi remeselné pivo.
Slovenská firma, ktorá vyrába ekologický dom Ecocapsule, zase získala prostredníctvom crowdfundingu skoro 2,5 milióna eur od viac ako stovky investorov. Financie jej pomohli v minulom roku vyrobiť prvých 25 kusov smart domov a pripravuje sa na veľkosériovú produkciu.
Tieto druhy investícií doteraz bežali mimo dozoru európskych a domácich regulátorov finančného trhu. To sa však má čoskoro zmeniť.
Šéfovia Brewdogu Martin Dickie a James Wall (vpravo) Zdroj: Facebook / Brewdog
Reguláciou k expanzii
Popularita a objemy peňazí, ktoré sa točia v alternatívnom financovaní projektov či firiem cez crowdfunding alebo komunitné pôžičky (peer-to-peer lending), rastú. Podľa štúdie Global Status of Crowdfunding z marca tohto roka (autormi sú Cambridgské centrum pre alternatívne financovanie a nórska univerzita Agder) objem peňazí na trhu cez alternatívne financovanie v roku 2017 prekročil 10 miliárd eur. Poskytnutých financií cez tieto alternatívne kanály pribúda každý rok o niekoľko desiatok percent.
Aj preto Európska komisia už štyri roky hovorí, že chce alternatívne financovanie regulovať a harmonizovať v celej EÚ. Dôvod? V crowdinvestingu vidí potenciál pri rozvoji celoeurópskeho kapitálového trhu.
Európska komisia zdôvodňuje vo svojom návrhu regulácie crowdfundingu z marca minulého roka nutnosť regulácie aj tým, že dnes je pre crowdfundingové platformy ťažké expandovať do iných krajín v EÚ.
Aj preto je crowdfunding v EÚ slabo
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?