Niektorí investori majú predstavu o akciovom trhu ako o aréne, ktorej dominujú giganti s monopolným postavením. Táto predstava však môže byť klamlivá, ako ukazuje najnovší zámer brazílskeho Embraeru vstúpiť do segmentu komerčných lietadiel, ktorému v súčasnosti kraľujú Boeing a Airbus. Tento krok Embraeru poukazuje na fakt, že aj firmy v globálnom duopole musia neustále inovovať, aby si udržali svoju pozíciu na trhu.
Napriek obrovským bariéram, ktoré stoja pred novými konkurentmi v odvetví výroby lietadiel, sa Embraer odhodlal vyvíjať novú generáciu úzkotrupých lietadiel cieliac na klientelu nakupujúcu modely Boeing 737 MAX a Airbus A320. V kontexte straty trhového podielu Boeingu, chaosu v jeho „rozhádzanom účtovníctve," a veľkého počtu technických porúch jeho lietadiel je tento krok pripomienkou, že žiadna bariéra vstupu na trh nemusí byť neprekonateľná.
Investorom svieti oranžová, FOMO sa mení na OMO. Akciový trh ide ku korekcii smerom dolu
Boeing a Airbus zrejme nevnímajú potrebu spustiť vývoj úspornejších modelov v blízkej budúcnosti, čo im umožňuje ťažiť z oligopolného postavenia. Tento postoj však môže byť krátkozraký, pretože trh sa mení a inovácie sú nevyhnutné na udržanie konkurencieschopnosti.
Úsilie Embraeru by mali považovať za varovanie. Brazílska spoločnosť môže dokázať, že aj v extrémne koncentrovaných odvetviach existuje priestor pre inovácie a nových konkurentov. Výroba lietadiel sa často vníma ako „nedobytá pevnosť,“ ale ako ukazuje história, žiadny monopol nie je večný.
Pokus Embraeru vstúpiť na trh veľkých komerčných lietadiel je príkladom, že aj zdanlivo nedobytné sektory sú vystavené konkurenčnému tlaku. Či už sa brazílsky výrobca v tejto bitke uchytí alebo nie, jeho odhodlanie inovovať a expandovať môže významne zatriasť súčasným usporiadaním na trhu.
Pripomeňme si zopár obetí. Kodak, ktorý v minulosti ovládal americký fotografický trh, neslávne upadol, keď sa objavili digitálne fotoaparáty. Fínska veľmoc v oblasti mobilných telefónov Nokia alebo britský maloobchodník Tesco sú ďalšími príkladmi, keď niekedy výnimočné firmy stratili svoj lesk. Čo sa týka technologických firiem, vyhľadávaciemu nástroju Netscape aj online obchodu s hudbou Apple iTunes niekedy investori prisudzovali vysokú konkurenčnú výhodu, ktorá sa však ukázala byť ľahko prelomiteľná.
V súčasnosti sledujeme odvážne kroky čínskych výrobcov telefónov Xiaomi a Huawei pri ich snahe vstúpiť do segmentu elektromobilov.
Investori by mali vnímať túto situáciu ako pripomienku, že inovácie a rozvoj podnikania sú kľúčové pre dlhodobé prežitie a prosperitu, a to aj v najviac monopolizovaných odvetviach.