Svet je plný paradoxov. Jedným z nich je diametrálny rozdiel medzi aktuálny stavom dopytu po kritických surovinách a očakávaniami spotreby v ďalších dekádach. V súčasnosti je svet zaplavený nadbytkom kritických surovín, no o desaťročie analytici avizujú ich vážny nedostatok. Je to nepríjemná situácia pre všetky krajiny, ktoré majú záujem si aspoň z časti vybudovať strategickú autonómiu v produkcii dôležitých surovín.

Dopyt zaostáva za očakávaniami

Európska únia minulý rok prišla so zákonom o kritických surovinách (CRMA). Jej cieľom je do roku 2030 vybudovať domácu produkciu aspoň na úrovni desatiny ročnej spotreby týkajúcej sa sedemnástich rôznych surovín. Brusel plánuje tento zámer dosiahnuť bez priamej finančnej podpory a na trhu, kde Čína a Indonézia v súčasnosti likvidujú globálnu konkurenciu v produkcii niklu a kobaltu.

Oba prvky sú kľúčové pre rozvoj batériových vozidiel. Vlani potrebovalo priemerné auto s elektrickou batériou 24 kilogramov niklu. Na ten pripadá až osemdesiat percent materiálu v katódach najnovších Li-NMC batérií. Ako naznačuje názov, tieto batérie si okrem veľkého množstva lítia a niklu vyžadujú aj zhruba dvadsať kilogramov mangánu a štrnásť kilogramov kobaltu.

Ceny týchto kovov na svetových burzách v minulom roku prudko klesli. Nikel za rok stratil 47 a kobalt 44 percent hodnoty. Na jednej strane môžu  ich nižšiu cenu spotrebitelia považovať za pozitívnu správu, pretože výrobcovia autobatérií majú možnosť nakúpiť suroviny lacnejšie. V skutočnosti je však logika procesu opačná – cena sa prepadá pre nedostatočný dopyt, ktorého efekt umocňuje navýšená produkcia Číny a Indonézie.

Analytická spoločnosť Rho Motion uviedla, že dopyt po elektrických vozidlách vrátane plug-in hybridov vlani síce vzrástol o úctyhodných 31 percent, no zároveň to bol v porovnaní s tempom rastu z roku 2022 takmer polovičný pokles. Ešte väčší prepad zaznamenali Európa aj Čína. To naznačuje, že dopyt po elektrických vozidlách koreluje s ekonomickým rastom. V prípade spomalenia ekonomiky tak dopyt po elektrovozidlách výrazne utrpí.

Ešte väčším problémom je spomalenie dopytu po malých elektrických autách, ktorý v prípade Európy vzrástol iba o osem percent. To naznačuje, že prvotným boom záujmu nadšencov o elektrovozidlá sa vytráca. Automobilový priemysel tak v súčasnosti stojí pred omnoho ťažšou výzvou – presvedčiť masového spotrebiteľa, aby elektrické vozidlá nakupoval. Zatiaľ sa zdá, že ho nepresvedčil, k čomu prispelo aj veľké zníženie disponibilného príjmu domácností.

Paradox nadmernej produkcie

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa