Totálna škoda v poisťovníctve znamená stav, keď sa vozidlo neoplatí opraviť. To však nemusí znamenať, že auto je úplne zničené, navonok totiž môže vyzerať takmer nedotknuté. Podstatou totálnej škody je, že náklady na opravu by boli vyššie ako kúpa jazdeného vozidla v podobnom stave. Poisťovňa preto zvolí druhú možnosť a vyplatí peniaze na kúpu jazdeného auta po odrátaní ceny havarovaného vraku. Takýchto situácií je čoraz viac. Podľa agentúry Bloomberg je pomer totálnych škôd až päťnásobne vyšší v porovnaní s rokom 1980. Čím je vozidlo sofistikovanejšie, tým sú aj náklady na opravu jednotlivých systémov drahšie.
V špecifickej pozícii sa ocitli najmä elektromobily. Napríklad aj po zdanlivo malej nehode musí ísť elektromobil do karantény minimálne na 24 hodín. Dôvodom je, že chemické procesy v batérii môžu spôsobiť samovznietenie ešte aj istý čas po nehode. Odlišností je v prípade vozidiel „so zástrčkou“ oveľa viac.
Drahšie diely, drahšia práca
Keďže sú elektromobily stále drahšie ako bežné vozidlá, automaticky to znamená vyššiu cenu za poistnú ochranu. Vyššie sú aj samotné sadzby, ktoré vyjadrujú cenu poistenia v pomere k obstarávacej cene. „Vo väčšine poisťovní majú elektromotory trochu vyššie sadzby. Rozdiel oproti poisteniam na vozidlách s klasickým spaľovacím motorom je aj v možnosti pripoistenia rizík alebo asistenčných služieb,“ vysvetľuje riaditeľ divízie neživotného poistenia Finportal Štefan Fajnor, pričom ako príklad spomína odtiahnutie k najbližšej nabíjacej stanici či škody na domácej nabíjacej stanici.
Tri riziká pri poistení hypotéky. V týchto situáciách sa s peniazmi rozlúčte
„Dôležitú úlohu zohrávajú aj drahšie náhradné diely, keďže sa zďaleka nevyrábajú v takých sériách ako tie na benzínové či naftové autá,“ dodáva analytik OVB Allfinanz Marián Búlik. „Špecifickým problémom je menej dostupný a tým aj drahší servis áut. Napríklad najbližšie servisné strediská pre vozidlá Tesla sú v Prahe a vo Viedni, čo zvyšuje náklady na opravy pre kombináciu prepravných nákladov a vyššej ceny práce, čo platí osobitne pre Viedeň.“ Do výpočtu však vstupuje aj správanie sa vodičov a škodovosť: „Pri elektromobiloch a hybridoch je vyššia, keďže tieto vozidlá jazdia väčšinou na kratšie vzdialenosti a v mestách,“ vysvetľuje za Allianz Helena Kanderková.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?