Skúsení profesionáli z oblasti daňového poradenstva, účtovníctva, auditu a poradenstva zo spoločnosti TPA Slovakia pripravili prehľad najaktuálnejších zmien a noviniek.

Jednorazové zálohované obaly a účtovníctvo

Od začiatku roka sa stalo na Slovensku realitou zálohovanie fliaš a plechoviek. V januári nadobudli účinnosť ustanovenia zákona č. 302/2019 Z.z. Tie sa týkajú výrobcov obalov, obchodníkov, distribútorov a v neposlednom rade aj zákazníkov, respektíve konečných príjemcov.

Cieľom týchto krokov je urobiť zo Slovenska čistejšiu krajinu. Zároveň to však prináša aj nové daňové povinnosti pre výrobcov vratných obalov aj ich distribútorov. Konkrétne ide o vedenie účtovných záznamov o cene tovaru a výške zálohy.

Túto povinnosť si daňovníci splnia vytvorením analytických účtov k jednotlivým syntetickým účtom, ktoré sa používajú v súvislosti s účtovaním jednorazových zálohovaných obalov.

Obchodník, ktorý je zaregistrovaný ako odberné miesto pre zálohované obaly, je zároveň povinný viesť evidenciu vyzbieraných jednorazových obalov v osobitnej evidencii. Ak je konečným príjemcom zálohovaných obalov podnikateľ, ktorý vedie podvojné účtovníctvo, obaly účtuje taktiež na samostatných analytických účtoch.

Zjednodušené zamestnanie občana Ukrajiny

Utečenci z Ukrajiny sa budú môcť na Slovensku zamestnať hneď po udelení statusu dočasného útočiska. Štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorého definuje § 23a Zákona o službách zamestnanosti, tak môže zamestnávateľ zamestnať v pracovnom pomere alebo na dohodu okamžite, a to aj bez povolenia na zamestnanie.

Zamestnávateľ tak môže urobiť bez potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta aj v prípade, ak je cudzinec žiadateľom o udelenie azylu alebo mu azyl už udelený bol.

Zamestnávateľ o tom informuje prostredníctvom formulára známeho ako „informačná karta“ príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny o začiatku aj o skončení zamestnania takéhoto zamestnanca, a to do siedmych pracovných dní od jeho nástupu do zamestnania, respektíve jeho ukončenia.

Daňová uznateľnosť výdavkov na covid-testovanie

Výdavky zamestnávateľov spojené s testovaním na covid-19 by mali byť daňové uznateľné. Finančné riaditeľstvo SR vydalo totiž pre nich informáciu o daňových aspektoch povinnosti zabezpečiť testovanie zamestnancov na ochorenie covid-19.

Počas obdobia pandémie sú daňovým výdavkom aj výdavky na testovanie, vrátane výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením testovania na ochorenie covid-19, ak sú vynaložené zamestnávateľom na zamestnanca vrátane testovania blízkej osoby žijúcej so zamestnancom v spoločnej domácnosti, daňovníkom s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP na testovanie tohto daňovníka vrátane testovania blízkej osoby žijúcej s daňovníkom v spoločnej domácnosti, alebo daňovníkom na fyzické osoby, ktoré vykonávajú činnosť pre daňovníka v mieste jeho podnikania.

Uplatnenie daňového výdavku na testovanie je možné aj vtedy, keď povinnosť testovať zamestnancov nevyplýva z osobitných predpisov. To znamená, že tieto výdavky sú daňovým výdavkom napríklad aj v situáciách, keď zamestnávateľ dobrovoľne testuje aj očkovaných zamestnancov alebo vtedy, keď zamestnancov testuje častejšie, než mu vyplýva z osobitného predpisu, pričom daňovým výdavkom sú aj výdavky, ktoré súvisia s testovaním, napríklad ide o výdavky na ochranné pomôcky, dezinfekciu či likvidáciu odpadu, ktorý vznikol pri testovaní.

Zamestnávateľ si môže uznať do daňových výdavkov aj náklady na testovanie, ktoré si zamestnanec zabezpečuje u iného subjektu, a to na základe predloženého dokladu. Takéto náhrady nie sú počas obdobia pandémie predmetom dane z príjmov zamestnanca.

Stravné pre zamestnancov sa v roku 2022 zvyšuje

Cena stravného aj stravných lístkov by sa mala návrhom opatrenia z dielne ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny po viac ako dvoch rokoch zvýšiť. Sumy stravného sa predbežne upravia na 6 eur (z pôvodných 5,10 eur) pre časové pásmo 5 hodín až 12 hodín, 9 eur (z pôvodných 7,60 eura) pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín a 13,70 eur (z pôvodných 11,60 eura) pre časové pásmo nad 18 hodín.

Zvýši sa aj maximálny možný príspevok zamestnávateľa na jedlo na sumu 3,30 eur (aktuálne je to 2,81 eur), pričom najnižšia možná hodnota gastrolístka by sa mala zvýšiť zo súčasného minima 3,83 eur na sumu 4,50 eur. Finančný príspevok na stravovanie je rovnaký ako suma, ktorou zamestnávateľ prispieva zamestnancom na jedlo alebo gastrolístok.

Index daňovej spoľahlivosti bude oznámený daňovníkom až v júni 2022

Termín na oznámenie indexu daňovej spoľahlivosti sa predlžuje. Stalo sa tak po tom, ako v polovici februára prezidentka Slovenska, Zuzana Čaputová, podpísala novelu zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok). Tá predĺžila termín pre Finančné riaditeľstvo SR na zaslanie oznámenia o indexe daňovej spoľahlivosti daňovým subjektom.

Rovnako sa predlžuje aj termín na zverejnenie zoznamu daňových subjektov, ktorým bol určený index daňovej spoľahlivosti. Nový termín na zaslanie oznámenia je 30. jún 2022 a na zverejnenie zoznamu daňových subjektov 30. september 2022. Pôvodné termíny boli 28. február a 30. jún.

Ďalšie obmedzenie daňovej uznateľnosti externého financovania

Pravidlá pre daňovú uznateľnosť úrokových nákladov sa zrejme sprísnia. Ministerstvo financií už zverejnilo predbežné informácie k pripravovanej novele zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov v oblasti daňovej uznateľnosti úrokových nákladov, a to implementovaním smernice Rady Európskej únie ustanovujúcej pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam (ATAD 1).

Zákon v súčasnosti limituje iba náklady z prijatých úverov a pôžičiek od závislých osôb. Pozitívom je, že podľa predbežnej informácie sa má upraviť iba výška daňovo uznaných prevyšujúcich úrokových nákladov, teda úrokových nákladov, ktoré prevyšujú úrokové príjmy.

Negatívom na druhej strane však je, že táto limitácia sa po novom zrejme dotkne všetkých nákladov na prijaté úvery a pôžičky, teda aj keď sú prijaté od tretích strán, napríklad od banky, nielen od závislých osôb. Základom pre obmedzenie výšky prevyšujúcich úrokových nákladov bude základ dane zvýšený o daňové odpisy a presahujúce daňové náklady na prijaté úvery a pôžičky.

Konkrétna predstava ministerstva financií ani paragrafové znenie navrhovaných zmien však ešte nie sú známe, a tak si treba na finálnu podobu zákona po zmene ešte počkať.

Nové povinnosti pre poskytovateľov platobných služieb

Ministerstvo financií zverejnilo aj predbežnú informáciu k pripravovanej novele zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (zákon o DPH). Návrhom zákona dôjde predovšetkým k transpozícii smernice Rady Európskej únie, a tak s účinnosťou od 1. januára 2024 budú zavedené nové povinnosti pre vybraných poskytovateľov platobných služieb.

Cieľom novely je harmonizovanie pravidiel, ktoré slúžia na boj proti daňovým podvodom v oblasti cezhraničného elektronického obchodu aj na kontrolu správnosti výšky priznanej dane.

Medzi povinnosti vybraných poskytovateľov platobných služieb patrí vedenie záznamov v elektronickej podobe o príjemcoch cezhraničných platieb, ak počas kalendárneho štvrťroka poskytovateľ platobných služieb poskytol rovnakému príjemcovi platobné služby zodpovedajúce viac ako 25 cezhraničným platbám, ďalej hlásenie vedených záznamov Finančnému riaditeľstvu SR najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom štvrťroku, ktorého sa tieto záznamy týkajú.

Poskytovatelia platobných služieb budú po novom zároveň povinní uchovávať záznamy v súvislosti s cezhraničnými platbami počas troch kalendárnych rokov.

O všetkých ďalších dôležitých zmenách a novinkách sa dočítate v newslettroch spoločnosti TPA. Staršie podcasty nájdete TU.

Klaus Krammer, TPA
Zdroj: TPA
Klaus Krammer, TPA
Klaus Krammer (45)

Je partnerom TPA pre účtovníctvo. Od roku 2009 pracoval ako Head of the German Desk v Rumunsku, od roku 2014 je na Slovensku zodpovedný za rozvoj služieb pre rakúskych a nemeckých klientov. Šesť rokov pracoval ako daňový poradca medzinárodných klientov v „Big 4“. Je členom Rakúskej komory certifikovaných účtovníkov a daňových poradcov. Má bohaté skúsenosti v oblasti medzinárodných daní, DPH, nehnuteľností, finančného poradenstva, fúzií a akvizícií a subvencií EÚ.