Vyšetrovateľ v obvinení konateľa firmy KTAG tvrdí, že náklady nesúvisia s predmetom podnikateľskej činnosti firmy. Konateľ zase tvrdí, že predvolebná kampaň zviditeľňovala KTAG a firma môže v budúcnosti inkasovať viac peňazí z predaja Kiskových kníh a prednášok. Kde hľadať pravdu?
Na úvod by som rada zdôraznila, že tejto citlivej téme sa venujem najmä preto, že to je veľmi dôležitý precedens pre tisíce podnikateľských subjektov na Slovensku a ich dôveru voči štátnym orgánom. V tejto súvislosti ďakujem aj právnemu zástupcovi Danielovi Lipšicovi z kancelárie Dentons, s ktorým v tejto veci spolupracujem, že so zverejnením tohto rozhovoru súhlasil.
V prípade spoločnosti KTAG treba venovať pozornosť najmä oddeleniu do dvoch oblastí: daňové právo a daňový delikt (za túto oblasť zodpovedá Finančná správa) a trestné právo a trestný čin (za túto oblasť zodpovedá prokuratúra).
Samotné vyšetrovanie sa síce vykonáva samostatne od daňových kontrol, avšak malo by zohľadňovať jej výsledky a najmä v rámci daňových kontrol predložené dôkazy. Trestné právo nemôže relevantný skutkový stav zistený daňovými kontrolórmi ignorovať.
Aj keď poskytnuté plnenia v prípade spoločnosti KTAG z predaja kníh boli do začatia kampane v roku 2013 nízke, vzhľadom na deklarovanú dohodu o podieľaní sa na nákladoch sa až po ukončení prezidentského mandátu ukáže, či plnenia z prednášok a kníh prinesú spoločnosti adekvátne výnosy, ktoré by očakávania spoločnosti preniesli aj do skutočnosti.
KTAG konala v dobrej viere, že jej náklady na kampaň prinesú v budúcnosti vyššie finančné plnenia, a že takýto postup je v súlade so zákonom.
Renáta Bláhová Zdroj: Martina Brunovská
Ak by A. Kiska s firmou uzavrel zmluvu o realizácii predvolebnej kampane a náklady by na neho boli prefakturované, potom by ľahko firma obhájila pred daňovým úradom výdavky na kampaň?
Určite by to bolo čistejšie riešenie. Náklady na prezidentskú kampaň ako také vo firemných nákladoch sú z pohľadu daňového práva bezpochyby problémové. V prípade KTAG je však
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?