1. Daň až po faktúre
Platitelia DPH s ročným obratom nižším ako 100-tisíc eur, ktorí nie sú v konkurze alebo v likvidácii, si budú môcť zvoliť osobitný režim platenia DPH. Daň môžu zaplatiť štátu až potom, keď im odberateľ uhradí faktúry za dodané služby a tovar. Rovnaký princíp sa bude uplatňovať aj pri odpočítaní DPH. Podnikateľom uplatňujúcim nový režim DPH na základe platieb vznikne právo na odpočítanie DPH až vtedy, keď za nadobudnutý tovar alebo prijatú službu svojim dodávateľom skutočne zaplatia.
V stavebníctve bude DPH platiť konečný prijímateľ prác a služieb a nie dodávateľ.
2. Novinky pri zábezpeke
Podnikateľ, ktorý dosiahol za 12 predchádzajúcich kalendárnych mesiacov obrat 49 790 eur, musí požiadať daňový úrad o registráciu pre daň do 20. dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca po mesiaci dosiahnutia obratu.
Platí, že platiteľom dane sa automaticky stáva podnikateľ, ktorý nadobudne v tuzemsku hmotný a nehmotný majetok v rámci nadobudnutého podniku alebo časti podniku platiteľa tvoriacej samostatnú organizačnú zložku, ďalej aj zdaniteľná osoba, ktorá je právnym nástupcom platiteľa, ktorý zanikol bez likvidácie alebo aj zdaniteľná osoba, ktorá dodá stavbu, jej časť alebo stavebný pozemok alebo prijme platbu pred ich dodaním (avšak iba v prípade, ak sa z dodania má dosiahnuť obrat 49 790 eur a nejde o dodanie oslobodené od dane podľa § 38 ods. 1 zákona o DPH).
Podnikateľ, ktorý splní tieto podmienky, je povinný oznámiť túto skutočnosť daňovému úradu do 10 dní a predložiť mu doklady. V tomto prípade nie je podnikateľ povinný podať žiadosť o registráciu za platiteľa DPH.
Registrovať sa na DPH musia aj podnikatelia, ktorí nadobúdajú tovar z iných členských štátov. Žiadosť o registráciu pre daň musia podať pred nadobudnutím tovaru, ktorým celková hodnota tovaru bez dane dosiahne v kalendárnom roku 14 000 eur. V tomto prípade musia podnikatelia po registrácii platiť daň z nadobudnutia tovarov, avšak nemajú právo na odpočet DPH.
Rovnako aj podnikatelia, ktorí prijímajú alebo poskytujú služby do iného členského štátu, sú povinní sa registrovať na DPH, avšak iba v prípade, že ide o služby, pri ktorých sa určuje miesto dodania podľa základného pravidla (§ 15, ods. 1 zákona o DPH). V prípade tejto registrácie podnikatelia musia v prípade prijatia služby zaplatiť daň, ale rovnako nemajú nárok na odpočet dane.
Podnikateľ môže podať žiadosť aj o dobrovoľnú registráciu na daň. Ak si podnikateľ po 1. januári podá na daňový úrad žiadosť o dobrovoľnú registráciu pre daň, nezaplatenie zábezpeky (zvyčajne najmenej 1 000 eur) už nebude dôvodom na to, aby mu daniari registráciu za platiteľa zamietli.
Ak bude podnikateľovi uložená povinnosť zložiť zábezpeku, ale ten ju nezloží alebo ju zloží v nižšej čiastke, daňový úrad i napriek tomu registrácii pre DPH vyhovie, ale výšku určenej zábezpeky bude od neho naďalej vymáhať. Znamená to, že od roku 2016 budú registrovaní pre DPH úplne všetci povinní alebo dobrovoľní žiadatelia.
Začínajúci podnikatelia, ktorí ešte nedodávajú tovar alebo služby, ale svoj biznis len rozbiehajú, nebudú musieť skladať zábezpeku na DPH.
3. Kontrolný výkaz inak
Zásadná zmena, ktorou sa má zabrániť daňovým únikom sa týka časti B.3 kontrolného výkazu. Ak bude u platiteľa dane za príslušné zdaňovacie obdobie celková suma odpočítanej dane zo zjednodušených faktúr (napríklad pokladničné bločky) 3 000 eur a viac, platiteľ dane musí v kontrolnom výkaze rozpísať doklady podľa jednotlivých dodávateľov tovarov a služieb.
4. Samozdanenie
Rozšíria sa prípady tuzemského samozdanenia, pri ktorých je zdaniteľná osoba povinná platiť daň v prípade, že dodávateľom je zahraničná osoba.
Znamená to, že zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo bydlisko na Slovensku, bude povinná platiť DPH pri službách uvedených v § 16 ods. 1 až 4, 10 a 11 zákona o DPH (služby súvisiace s nehnuteľnosťou, krátkodobý nájom dopravných prostriedkov, vstupné na podujatia, doprava osôb, reštauračné a stravovacie služby) a pri všetkom tovare okrem tovaru dodaného formou zásielkového predaja, ktoré jej dodala zahraničná osoba z iného členského štátu alebo zahraničná osoba z tretieho štátu, ak miesto dodania služby alebo tovaru je v tuzemsku . V súčasnosti sa povinnosť platiť DPH pri takýchto dodávkach vzťahuje na uvedené služby a len na tovar dodaný s inštaláciou alebo montážou.
5. Vrátenie DPH
Zmierňujú sa podmienky vrátenia uplatneného nadmerného odpočtu DPH v lehote 30 dní od podania daňového priznania za obdobie, v ktorom vznikol nadmerný odpočet. Skráti sa posudzovanie doby pre nedoplatky z 12 na 6 mesiacov (daňové a colné nedoplatky a nedoplatky na povinných odvodoch poistného). Do 1 000 eur sa nedoplatky nebudú brať do úvahy.
6. Pomerné odpočítanie dane
Jedným z prípadov, kedy sa uplatňuje pomerné odpočítanie DPH, je ak platiteľ prijaté služby a nadobudnutý hmotný majetok iný ako odpisovaný hmotný majetok použije na účely svojho podnikania, ako aj na iné ako podnikateľské účely. Vtedy je možné DPH odpočítať len v pomere podľa použitia týchto služieb alebo majetku na podnikanie.
Podľa novely sa pomer použitia hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel určí podľa výšky príjmu z podnikania a iného príjmu, doby používania hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel alebo podľa vlastného kritéria, ktorého použitie objektívne zohľadňuje rozsah použitia hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie.