Posledné dni sa s problémami so skvapalneným zemným plynom (LNG) roztrhlo vrece. V Stredozemnom mori sa bezprizorne plaví viac ako 30 lodí naplnených LNG, ktoré krúžia okolo pobrežia Španielska a ďalších európskych krajín. Nie sú totiž schopné získať si miesto na vykládku, pretože zariadenia, ktoré toto palivo premieňajú späť na plyn, sú plné a terminálny preťažené. Zvýšený dopyt odhalil európske problémy s infraštruktúrou, ktoré sa môžu opakovať.
Dobrou správou je, že Slovensku sa problémy na španielskom pobreží vyhnú. Štátni plynári totiž začali s nákupmi LNG hneď po vypuknutí vojny na Ukrajine, pričom prvá dodávka s ním dorazila ešte v marci. „Slovensko by na celý rok potrebovalo 55 takýchto lodí, teda približne jednu týždenne. Problém je, že prečerpávanie lode trvá dva týždne,“ vysvetľoval exminister Richard Sulík (SaS).
Slovenskému plynárenskému priemyslu (SPP) sa odvtedy podarilo nájsť pre LNG aj ďalšie riešenia. „Máme zabezpečené pravidelné dodávky skvapalneného plynu prostredníctvom diverzifikačného kontraktu so spoločnosťou ExxonMobil,“ potvrdil pre TREND, riaditeľ odboru korporátnej komunikácie SPP Ondrej Šebesta.
Prostredníctvom tohto kontraktu dokáže SPP zabezpečovať dodávky plynu z juhu, využívajúc okrem talianskej infraštruktúry aj terminál LNG v Chorvátsku. „Okrem toho máme zabezpečenú aj severnú trasu z ťažobných polí v Severnom mori. Navyše stále funguje aj prepravná cesta cez Ukrajinu,“ dodáva O. Šebesta. Uzatvorením takýchto diverzifikačných kontraktov vie SPP v súčasnosti pokryť viac ako 65 percent spotreby zákazníkov z iného ako ruského zdroja.
Celkovo sa k polovici augusta na Slovensko importovalo LNG v objeme 4,9 terawatthodín (TWh), alebo v prepočte 450 miliónov metrov kubických, uvádza energie-portal.sk. Ročná spotreba plynu na Slovensku sa pohybuje rádovo okolo piatich miliárd kubíkov, resp. podľa údajov z výročnej správy Úradu pre reguláciu sieťových odvetví v rozmedzí od 51,9 do 56,7 TWh v uplynulých piatich rokoch.
Ťažkosti s LNG vystrašili trh
Aktuálne problémy s blúdiacimi tankermi zaskočili trh. Španielska plynárenská firma Enagás uviedla, že možno bude musieť odmietnuť vykládku LNG kvôli obsadenosti terminálov. To vyvoláva obavy o schopnosť Európy spracovávať potrebné množstvo dodávok na vyrovnanie výpadku dodávok z ruských plynovodov.
„Do hry ako pridružený faktor zároveň vstupuje aj aktuálny pokles cien plynu. V dôsledku toho sa objavujú špekulácie, že časť tankerov sa s vyložením svojho nákladu až tak neponáhľa, pretože možno čaká na opätovný nárast cien,“ okomentoval situáciu pre RTVS analytik energie-portal.sk Radovan Potočár.
Analytici predpokladajú, že do konca tohto roka si európske štáty so zásobami LNG vystačia, problém však bude prvý štvrťrok 2023. „Môžeme sa dostať do podobnej situácie ako v súčasnosti a nedokážeme prijať dostatočné množstvo skvapalneného zemného plynu. Tankery síce môžu čakať pred terminálmi, ale LNG nebude možné spracovať,“ pridáva názor analytik portálu energieprevas.sk Jozef Badida.
Vybudovaním kapacít na prepravu plynu LNG a uzatvorením zmlúv na jeho dodávky sa však Brusel dostane do zložitej situácie pri plnení svojich klimatických záväzkov.
Európske štatistiky za posledné mesiace ukazujú jasný trend, dodávok LNG bude pribúdať. Vo väčšine mesiacov tohto roku sa ceny zemného plynu v Európe v porovnaní s ázijskými trhmi zvýšili, čo výrazne motivovalo presmerovanie dodávok do Európy, uvádza Správa Európskej komisie o európskom trhu za druhý štvrťrok.
Dovoz LNG tak oproti vlaňajšku vzrástol o 49 percent na 36 miliárd metrov kubických. USA boli hlavným dodávateľom LNG do Európy, pričom zabezpečovali takmer polovicu celkového dovozu. Najväčšími dovozcami LNG v rámci EÚ boli Španielsko, Francúzsko a Belgicko.
Španielsko má problém, môže sa opakovať
Situácia nemusí byť v konečnom dôsledku až taká dramatická. V Európe je podľa organizácie Gas Infrastructure Europe v prevádzke 30 fungujúcich terminálov na LNG, z toho šesť majú Španieli.
Maximálne vyťaženú kapacitu splyňovacích zariadení v Európe potvrdzuje pre TREND aj investičný manažér spoločnosti Finlord Boris Tomčiak. Agentúra Reuters však pripomína, že ak sa čoskoro nenájde riešenie, lode sa môžu otočiť a skvapalnený plyn odviezť iným kupcom. Napríklad priamo do Ázie, čo je najpravdepodobnejšie riešenie. V najbližších mesiacoch by ale mali byť do prevádzky uvedené ďalšie LNG terminály, a to najmä v Nemecku, Holandsku a Poľsku, čím sa trh s LNG ešte rozrastie.
„Stredná Európa odoberá LNG z krajín pri Jadrane a Severnom mori. Dôvodom je existujúca potrubná infraštruktúra. Lode zo Španielska môžu zamieriť do Ázie, kde ešte istú kapacitu majú. Pre mnohé ázijské krajiny boli ceny vysoké a nedokázali preplatiť európskych odberateľov. Prídu však ďalšie lode, keďže exportéri LNG, ako sú napríklad Spojené štáty, Katar či Austrália, pokračujú v navyšovaní vývozu,“ dodáva B. Tomčiak.
Podobne situáciu vníma aj analytik spoločnosti XTB Jiří Tyleček. „Problém čakajúcich tankerov LNG sa týka hlavne Stredozemného mora a španielskych terminálov. Prepojenie Pyrenejského polostrova so zvyškom Európy je veľmi obmedzené, a preto sa nedá očakávať, že by sa touto zápchou zdržal plyn pre Slovensko či Česko,“ vysvetľuje pre TREND.
Ukazuje sa však, že LNG sa do Európy dostáva vo veľkých objemoch. A na okolnostiach tohto stavu sa podieľa v súčasnosti aj pomerne teplé počasie, ktoré znižuje dopyt po plyne.
Únia chce od Ameriky solidaritu
Keďže Európa už nie je z veľkej časti zásobovaná ruským plynom, jeho veľkoobchodné ceny v posledných týždňoch vyleteli na bezprecedentnú úroveň. Ide o zlatú baňu pre dodávateľov zemného plynu do Európy, ako sú Nórsko či USA, uvádza portál Euractiv.
Európski regulátori USA vyzývajú, aby prejavili solidaritu s Európou v prebiehajúcej energetickej kríze. Američania, ktorí sú sami v zovretí rekordnej inflácie, si podľa portálu Euractiv údajne plne neuvedomujú rozsah krízy, ktorej čelí 440 miliónov Európanov.
Čísla však ukazujú jasne. Investičná spoločnosť Clarksons Securities odhadla, že priemerná sadzba za prepravu LNG tými najefektívnejšími tankermi sa na konci septembra pohybovala okolo 313-tisíc dolárov (USD) za deň. Pri menej efektívnych lodiach to bolo zhruba 277-tisíc USD za deň, píše portál oenergetice.cz.
Ak si lodné spoločnosti cestu dobre naplánujú s prihliadnutím na situáciu na trhu, môžu za deň získať aj pol milióna dolárov. Podľa analytikov sa pritom budú sadzby prevádzkovateľov tankerov ďalej zvyšovať, čo môže predražiť LNG pre odberateľov v Európe, na čo sa zrejme spoliehajú aj LNG lode, ktoré krúžia okolo Španielska.
Ceny za prepravu skvapalneného plynu na Slovensko, ani objednané objemy nie sú známe. Na otázky dlhodobo nereaguje ani ministerstvo hospodárstva, ani SPP. Nie sú známe ani konkrétne verejne dostupné dáta či analýzy k tejto téme, vláda ich tají.
Zahraničné zdroje sú oveľa otvorenejšie. „Dopravcovia LNG teraz mieria ku hviezdam. Príjmy za okamžitú prepravu dosiahli závratné výšiny,“ povedal analytik spoločnosti Clarksons Securities Frode Mörkedal. Obchodníci podľa neho upozorňujú, že majitelia tankerov vzhľadom na situáciu na trhu môžu využiť aj ďalšie možnosti, ako dosiahnuť najvyššie príjmy.
„To znamená, že dostávajú zaplatené nielen za pravidelnú spiatočnú cestu, ale aj za cesty jednosmerné. Vďaka tomu potom môže byť príjem pri základnej spiatočnej ceste až okolo 500-tisíc dolárov za deň,“ povedal F. Mörkedal.
Doplnenie flotily potrvá mesiace
Analytici vnímajú okrem vysokých cien problém aj inde. „Doplnenie flotily novými LNG tankermi potrvá niekoľko kvartálov. Producenti lodí nestíhajú tak rýchlo navyšovať výrobu. Preto ostanú prepravné sadzby na zvýšenej úrovni minimálne do jari,“ myslí si B. Tomčiak.
Pred vojnou dodávalo Európe až 40 percent plynu Rusko. V súčasnosti to je zhruba 10 percent, čo je v priebehu deviatich mesiacov podľa analytika obrovský pokrok. Za rapídnu zmenu dodávateľského mixu od ruského plynu k LNG však Európa platí vysokými cenami a problémy v kapacite LNG flotily aj terminálov, dodáva analytik portálu Finlord.cz.
Kapacitné problémy s tankermi sa podľa neho dajú odstrániť, len to potrvá niekoľko kvartálov. Investície do výstavby novej kapacity už prebiehajú, pričom masívne zvýšenie sa dá očakávať od konca budúceho roka. Terminály sa pri urýchlenej výstavbe dajú spustiť do 12 až 15 mesiacov. Postaviť rozsiahlu flotilu LNG tankerov tiež potrvá najmenej dva roky.
„Podľa môjho názoru je naďalej dôležitý tlak na úspory. Na jar budúceho roka totiž nebudeme mať luxus naplniť zásobníky ruským plynom. V budúcom roku pribudnú ďalšie dôležité LNG terminály na severe Európy, ktoré by nám mali pomôcť prežiť aj nasledujúcu zimu,“ spresňuje J. Tyleček. Ale napriek tomu sú to práve úspory, ktoré môžu byť jazýčkom na váhach úspešného prechodu od ruského plynu na iné energetické zdroje.