Rozhodnutie organizácie malo za následok strmý prepad cien čierneho zlata. Severomorská ropná zmes Brent vo štvrtok zlacnela o – 6,7 percenta na úroveň 72,6 USD za barel a jej ľahšia americká sesternica WTI si po prvýkrát od júna 2010 pohoršila pod hladinu 70 dolárov, keď sa v piatok ráno obchoduje na úrovni 67,9 USD za barel. Na cene tak v priebehu dňa stratila takmer 8 percent.
Na rozhodnutie krajín OPEC a padajúce ceny ropy zareagovali negatívne aj akcie ťažiarskych spoločností. Naopak, štvrtkové správy nakopli k rastu akcie leteckých spoločností, pre ktoré lacnejšia ropa znamená nižšie náklady na palivá, a teda i vidinu vyšších ziskov.
Ďalší prepad cien ropy určite nepoteší ani Ruskú federáciu, ktorej robia klesajúce ceny palív na trhu vrásky na čele. Rusko síce nie je členskou krajinou združenia OPEC, avšak až približne polovica ruských rozpočtových príjmov pochádza práve z predaja ropy a zemného plynu. Ruský minister financií A. Siluanov už skôr priznal, že pokiaľ by cena ropy na trhu ďalej klesala, jeho krajina sa recesii nevyhne.
Slovensko na stránkach svetových médií
V USA sa vo štvrtok „vzdávala vďaka“ a na trhu tak vládol relatívny pokoj. Už ráno začali z Nemecka prichádzať prvé dáta o vývoji novembrovej inflácie z jednotlivých regiónov, ktoré potvrdili ďalšie spomalenie cenového rastu v motore eurozóny. Euro si tak ešte dopoludnia voči doláru pohoršilo z rannej úrovne 1,2520 EURUSD na 1,2470 EURUSD.
Popoludní sa euro ešte nadýchlo k posilneniu smerom k hladine 1,2500 EURUSD, tú ale napokon nepokorilo a do samého záveru obchodovania sa zosunulo späť na úroveň 1,2470 EURUSD, kde napokon deň i uzavrelo. Spoločná mena eurozóny tak vo štvrtok stratila na sile tretinu percenta.
Nestáva sa často, aby sa Slovensko predralo na stránky prestížnych amerických denníkov. V uplynulých dňoch sa to udialo hneď dvakrát. Najskôr „zabodoval“ bratislavský Slovan v súvislosti s trapasom pred utorkovým stretnutím KHL, kedy v Bratislave zaznela sovietska hymna. Američania si na margo našich organizátorov neodpustili pár štipľavých poznámok a tému hneď prepojili aj so súčasným geopolitickým napätím.
No ako sa hovorí, aj zlá reklama je reklama. Na druhý deň sa Slovensku povenoval ďalší prestížny denník The New York Times a to v súvislosti so situáciou na našom mediálnom trhu.
Orbán stráca podporu
Zastavíme sa aj u našich susedov. Kontroverzné kroky maďarskej vlády a masívne protesty v súvislosti s daňou z internetu narobili vládnej strane Fidesz hlboké vrásky na tvári. Podľa aktuálneho kola prieskumov verejnej mienky poklesla podpora vládnej strany premiéra V. Orbána z 37 na 25 percent.
Prevažná časť doposiaľ Orbánovych voličov sa ale zatiaľ nerozhodla, na koho stranu sa v najbližších voľbách prikloní a celkový podiel nerozhodnutých respondentov tak v Maďarsku dosahuje až 44 percent.
A čo nás čaká v piatok? Výpredajový ošiaľ alebo deň bez nakupovania, vyberte si. Dnes totiž „oslavujeme“ medzinárodný deň nenakupovania. Na Slovensku zatiaľ na popularite výraznejšie nezískal a Slováci aj počas tohto dňa nakupujú bez akýchkoľvek obmedzení či výčitiek. Ešte väčším paradoxom je tento deň v USA. Práve na posledný novembrový piatok totiž v USA pripadá tzv. Black Friday, teda deň, ktorý odštartuje najväčšie víkendové výpredaje v roku.
Obchody v USA sa otvárajú už zavčas ráno, niektoré dokonca už o polnoci a Američania využívajú tento deň na zaobstaranie darčekov, ale i iných tovarov s výraznou zľavou. Nezvyčajné nie sú ani satelitné fotografie spred nákupných centier, na základe ktorých sa zisťuje, koľko ľudí do obchodov zavítalo.
Počet nakupovania chtivých Američanov v „čierny piatok“ a počas nasledujúcich víkendových dní je totiž zároveň predzvesťou toho, aké tržby budú mať americkí maloobchodníci v predvianočnom období. A očakávaná úroveň tržieb zas ovplyvňuje to, ako sa budú vyvíjať ceny akcií dotknutých spoločností na burze.
Denne nakupujeme za 25 eur
Čo pre nás, Slovákov, znamená nenakupovať celý jeden deň? V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby maloobchodníkov na Slovensku 9,1 mld. EUR a na jeden kalendárny deň tak pripadala suma 50 mil. EUR.
Ak by teda všetky slovenské domácnosti nakupovali rovnako, na jeden deň v roku by na každú domácnosť pripadla útrata okolo 25 EUR. Výpadku takéhoto rozmeru by sme sa ale oslavovaním dňa nenakupovania dočkali len sotva. Spotrebitelia by zrejme potrebné nákupy jednoducho presunuli na iný deň
Autorka je analytička Poštovej banky
TREND na burze vychádza každé ráno na TREND.sk. Prečítajte si všetky vydania a objednajte si RSS feed tu