Po nie veľmi úspešných pokusoch s rozličnými vernostnými kartami sa vlani podarilo presadiť tým bezkontaktným. Objavili sa v ponuke takmer všetkých bankových domov na slovenskom trhu. Majiteľovi umožňujú zaplatiť za nákup do dvadsať eur len priblížením plastu k platobnému terminálu, bez zadávania PIN kódu či podpisovania potvrdenky.
Hlavnú úlohu naďalej zohrávajú klasické karty, podiel bezkontaktných sa ku koncu uplynulého roka vyšplhal približne cez sedem percent. Podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie presiahol 390-tisíc kusov. V ďalších rokoch majú šancu nabrať na váhe, po prvej Tatra banke a nasledujúcej VÚB sa totiž v tomto roku rozhodla pre bezkontaktný smer aj posledná z veľkej kartovej trojky Slovenská sporiteľňa. Banka sa ku konkurentkám pridala až na konci apríla tohto roka.
V marci plán na prechod k rýchlejšej technológii platieb ohlásila aj internetová banka mBank, zatiaľ bez konkrétneho termínu. Bez takýchto kariet tak zostane už len internetová banka Zuno a privátna Privatbanka.
Celkový počet vydaných platobných kariet vlani, po roku stagnácie a predchádzajúceho prepadu, medziročne poskočil o necelé tri percentá na takmer 5,3 milióna kusov. Do rebríčka pribudol nováčik, internetová banka Zuno z rodiny Raiffeisen. Na konci roka hlásila takmer 23-tisíc kariet, čím sa zaradila pred Privatbanku a za Volksbank. Jej sestra zo skupiny, Tatra banka, rebríček aj za minulý rok tradične viedla.
Pri využívaní plastových peňazí pokračujú ich majitelia v zabehnutých koľajach. Naďalej platí, že cez bankomaty otočia násobne väčší balík peňazí ako cez platobné terminály. Tie sa na celkovom objeme zrealizovaných transakcií podieľali v minulom roku ani nie štvrtinou. Kým pritom priemerný výber z bankomatu stúpol o necelé percento na takmer 130 eur, priemerná suma platby sa znížila podľa bankovej asociácie o viac ako dve percentá na približne 30 eur. Napomáhať tomu môžu aj rozširujúce sa bezkontaktné karty, ktoré rýchlejšiu platbu umožňujú len v prípade, že sa zmestí do dvadsať eur.
Pri vyberaní hotovosti z bankomatov zatiaľ nemajú plastové obdĺžniky výraznejšieho konkurenta. Možnosť vybrať si peniaze popri platení za nákup v obchode ľudia veľmi nevyužívajú. Pri platbách v obchodoch sa „plastovým peniazom“ črtá vo svete konkurencia v podobe mobilných telefónov. Tie novšie, vybavené technológiou NFC (Near Field Communication) totiž umožňujú platenie na rovnakom princípe ako bezkontaktné karty. Na Slovensku zatiaľ s platbami cez iPhone prišla Tatra banka. Od marca technológiu testovala, začiatkom mája ju spustila pre všetkých klientov.
Ilustračné foto na titulke - Miro Nôta