Analytici z centrálnej banky vo Frankfurte tvrdia, že malé firmy v podstate doplácajú na neznalosť devízového trhu a na neústretovosť finančných domov.
Harald Hau, profesor na Ženevskej vysokej škole ekonómie a manažmentu a vedúci tímu štúdie, dokonca hovorí, že díleri či banky účtujú systematicky viac klientom, ktorí nemajú skúsenosti v obchodovaní s menami.
Väčšina malých firemných klientov platí za sprocesovanie kontraktov okolo 0,5 percenta z objemu platby, kým veľké firmy platia len 0,2 percenta.
„Je to akoby ste vošli do bazáru áut a zaplatili 50-tisíc za auto, ktoré si iní môžu kúpiť za päťtisíc,“ hovorí H. Hau pre Financial Times. Aj preto veľa malých firiem radšej riskuje, že výmenný kurz sa pohne v ich neprospech, ako by si mali zaplatiť v banke predraženú ochranu.
Veľké rozdiely
ECB vyčíslila, že banky v Európe môžu ročne zarobiť priemerne navyše 638 miliónov eur ako dôsledok diskriminačných cien na euro-dolárových zmluvách. Z desiatky tisíc firiem, ktoré analytici skúmali, viac ako polovica spolupracovala len s jednou bankou. Aj preto platili v priemere 14-násobok toho, čo firmy, ktoré dostali ponuky od viacerých devízových dílerov.
„Takýto rozdiel sa nedá plošne vylúčiť, ale veľa závisí od individuálneho nastavenia podmienok a spolupráce s klientom,“ vysvetľuje Peter Augustín, riaditeľ odboru Capital Markets v Tatra banke.
Banky protiargumentujú, že dnes si aj manažér menšej firmy vie skontrolovať trhové výmenné kurzy na internete. „Konkurenčné prostredie bánk a nebankových sprostredkovateľov finančných služieb stlačilo marže pri forexových operáciách na minimum aj v segmente stredných a malých firiem,“ tvrdí hovorca VÚB Dominik Miša.
Štúdia ECB, ktorá ešte nebola oficiálne publikovaná, a upozornil na ňu Financial Times, analyzovala pol milióna forwardových derivátových kontraktov. Tie v podstate nastavujú istý výmenný kurz medzi dolárom a eurom do budúcnosti. Analytici preverovali obchody medzi 200 bankami a 10-tisíc firemnými klientmi. Medzi zákazníkov patrili veľké nadnárodné firmy aj malé exportné spoločnosti.
Dvojaký meter? Bežná vec
Banky na Slovensku aj analytici tvrdia, že rozdiely v cenách pre rôznych klientov existujú, ale majú svoju logiku.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?