Nie je to tak dávno, keď sa firmy vyrábajúce elektromobily obchodovali za obrovskú prémiu napriek tomu, že mnohé z nich nezarobili ani cent. Dnes sa takmer každá jedna akcia z odvetvia, ktorá za posledných päť rokov vstúpila na burzu, obchoduje za nižšiu než debutovú cenu. Problémy neobišli ani najväčších výrobcov elektromobilov na svete.

Kým americká spoločnosť Tesla alebo čínsky BYD boli veľkými víťazmi rokov 2020 a 2021, keď sa cena ich akcií niekoľkonásobne zvýšila, teraz kapitalizácia oboch titulov prudko klesla. Napriek prepadu sa ale od začiatku roka 2020 stále obchodujú so ziskom výrazne prevyšujúcim širší akciový trh.

To isté nemožno povedať aj o mnohých rastových spoločnostiach, ktoré ešte prednedávnom trhovou hodnotou predčili etablovanejších konkurentov, akými sú General Motors alebo Ford. Za zmienku stojí populárna firma Rivian, ktorá v jednom bode prekonala hodnotu 150 miliárd dolárov, čo je zhruba kapitalizácia najväčšieho európskeho výrobcu automobilov Volkswagen. V porovnaní s rokom 2021 sa dnes Rivian obchoduje s 90-percentnou zľavou. Rovnaký osud postihol aj ďalšie známe mená v sektore, ako sú Lucid alebo Xpeng.

Vyššie náklady na pôžičky, stagnujúca ekonomika a ukončenie stimulov pre elektrické vozidlá brzdia rast celého sektora. Trhovým analytikov neostáva nič iné, než znižovať prognózy zisku pre celé odvetvie elektromobilov.

Časy hviezdnych burzových debutov, ktoré spôsobili raketový nárast hodnoty výrobcov elektrických vozidiel, sú preč. Teraz je vstup na burzu len pre odvážnych. Nedávno sa o tom presvedčil renomovaná automobilová spoločnosť Renault, ktorý minulý mesiac zrušil plány na verejnú ponuku akcií divízie pre elektromobily, známou pod názvom Ampere.

Podobný krok urobil aj automobilový gigant Volkswagen AG, keď odložil snahy o prilákanie externých investorov do batériovej jednotky PowerCo. Spoločnosť Apple dokonca opustila plány vyrábať elektromobily.

Situácia na poli automotivu je tak zlá, že aj samotná Bidenova administratíva zvažuje zmierniť požiadavky týkajúce sa kľúčových emisných noriem, dávajúc výrobcom automobilov viac času na ich splnenie.

WA 14 archív Paríž - Na archívnej snímke z +ť. júna 2023 logo luxusného francúzskeho koncernu LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) v Paríži. LVMH oznámil podpis sponzorskej zmluvy s organizátormi budúcoročných olympijských a paralympijských hier v Pariži v pondelok 24. júla 2023. Spečatenie dohody potvrdili počas tlačovej konferencie, na ktorej sa zúčastnili aj prezident Medzinárodného olympijského výboru (MOV) Thomas Bach, šéf organizačného výboru OH 2024 Tony Estanguet, starostka Paríža Anne Hid
Neprehliadnite

Investori chcú investovať do Číny, no majú strach. Tento sektor im ponúka alternatívu

Ani prepad neschladil vysoké očakávania

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa