Začiatkom týždňa sa v médiách objavili správy o zastavení výroby u dvoch slovenských výrobcov automobilov. Produkcia stála v trnavskom Stellantise aj bratislavskom Volkswagene. Komplikácie v tomto sektore však nie sú také kritické, ako sa na prvý pohľad môže zdať.
Nával problémov
Polovodičová kríza, v ktorej sa automotive ocitol, pretrváva už viac ako dva roky. Počiatky sa datujú od prepuknutia pandémie koronavírusu na jar 2020. Pre uzavretie hraníc, odstávky v mnohých fabrikách a prísne protipandemické opatrenia sa pretrhli rozsiahle dodávateľské reťazce.
Okrem covidu situáciu skomplikovala snehová búrka v Texase či vyhorenie veľkej fabriky na výrobu čipov v Japonsku. Tieto udalosti znásobili deficit polovodičov na trhu a vytvárali úzke miesta v zásobovaní.
Top v automotive: Volkswagen už nechce pauzy a Toyota končí v Rusku
K rozšíreniu problému začiatkom roka prispela ruská invázia na Ukrajinu, kde sa v tom čase prejavil problém s káblovými zväzkami. Našťastie sa situácia v tejto oblasti medzičasom stabilizovala. Opätovné poškodenie trhu v súčasnosti spôsobujú lokálne opatrenia proti vírusu covid-19 v krajinách, kde sa zvyšuje počet novo infikovaných.
S výrobnými obmenami sa automobilové spoločnosti stretávajú takmer každý týždeň. Za bežný jav pritom považujú prerušenie výroby v niektorom segmente na deň či dva. Všetko sa odvíja od dostupných dielov, následne sa prispôsobuje výroba na jednotlivých výrobných linkách. Takto výrobcovia nemusia zastaviť celú produkciu. Pozastavia len tie zmeny, u ktorých je to nevyhnutné.
Výrazné straty
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?