Vlaková doprava na Slovensku je roky finančne poddimenzovaná, zhodujú sa rezorty, železnice i dopravcovia. Súčasný stav je však mimoriadne vážny, upozorňujú v otvorenom liste adresovanom Železniciam Slovenskej republiky České dráhy spolu s Asociáciou železničných dopravcov Slovenska (AROS).
Apel na slovenské železnice zintenzívnili po tom, čo sa začiatkom marca v Žiline vykoľajil český osobný expres Pendolino. Nasledovalo odstavenie vlaku na 24 dní, kým sa vymenili poškodené podvozky za iné. „Zlý stav infraštruktúry nám okrem meškaní prenášaných na české územie spôsobuje zvýšené náklady na údržbu vozidiel. Dochádza k častejším závadám na vypruženiach, motoroch či elektronike, skracuje to ich životnosť,“ uvádza pre TREND hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.
Z ich vlaňajších štatistík napríklad vyplýva, že vlak SC 240 Pendolino Košičan prichádzal zo Slovenska s presnosťou len 13 percent. „Presnosť diaľkových vlakov na vstupe zo Slovenskej republiky do Českej republiky sa na prechodoch Lanžhot a Mosty u Jablunkova pohybuje celkovo medzi 50 a 60 percentami,“ dodáva hovorca.
Príčiny dnešného stavu
Na Slovensku je v sieti Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) 4 600 kilometrov hlavných koľají. Z toho je 65 percent starších ako 25 rokov. Lepšia situácia nie je ani pri výhybkách. Ak aj železnice koľaje obnovujú, je to vo výrazne menšom rozsahu ako pred tridsiatimi rokmi.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?