Zabudnite na makro a mikro, dôležitá je mezoekonomika! V aktuálnom komentári to odporúčajú Financial Times. Autorka Times Gillian Tettová ilustruje dôležitosť pozorného sledovania dodávateľských reťazcov na automobilovom sektore. Ako jeden z argumentov zdôrazňuje, že práve šoky v dodávateľských reťazcoch nečakane ovplyvnili infláciu a dodáva, že s dátami sa v súčasnosti pracuje oveľa lepšie ako v minulosti, čo zlepšuje možnosti analýzy.

Hoci Slovensko počtom obyvateľov pripomína americké veľkomesto alebo jeden z menších štátov USA, mezopohľad má zmysel aj v našich podmienkach, či už je reč o podrobnejšom skúmaní sektorov, ale aj o drobnohľade na regióny. Zjednodušene povedané, v istej chvíli má zmysel odložiť ďalekohľad i mikroskop a pokúsiť sa o komplexný pohľad na menšie celky.

Budúcnosť so štyrmi kolesami

Nie je žiadnym prekvapením, že medzi najväčšími producentmi na Slovensku sú práve automobilky a vysoko sa umiestňujú aj ich subdodávatelia. Výrazný podiel na HDP a ešte väčší v exporte potvrdzuje, že tento sektor si pri ekonomických prognózach zaslúži väčšiu analýzu než len pár viet o tom, či sa automobilkám bude alebo nebude dariť v závislosti od svetového dopytu. Najmä ak Európska únia stále nemá celkom jasno v Green Deale a úplnom zákaze spaľovacích motorov a ich nahradení elektromobilmi – prevažne čínskymi.

ChatGPT si predstavuje rok 2100
Neprehliadnite

Aké budú Rázsochy v roku 2100 a kedy bude diaľnica do Košíc? Čo si myslí umelá inteligencia

Je dôležité, aby mala prepočítané nielen to, koľko domácich kapacít dokáže zvládnuť prechod na výrobu elektromobilov, ale aj to, ako vyzerá konkurenčná čínska produkcia a do akej miery je dotovaná. Európska komisia už koná a zvažuje clá, ak vyšetrovanie, ktoré sa začalo vlani na jeseň, potvrdí dumpingové ceny. Peking pred pár dňami pohrozil odvetnými clami na vozy dovážané z USA a Európske únie. Dáta teda budú, otázkou však je, či EÚ nemala mať odpovede skôr, než poskytla Číňanom obrovskú biznisovú výhodu. Kým v prípade benzínových a dieslových motorov ázijský drak zaostával za západným štandardom, elektromobilita znamenala pre Čínu príležitosť začať súťaž odznova bez predchádzajúceho handikepu.

Priemer veľa nepovie

Mezoekonomika však neznamená len pohľad na sektory a dodávateľské reťazce, ale aj na regióny. Makropohľad hovorí, že Slovensko je jednou najrovnostárskejších krajín vyspelého sveta. V rámci OECD je dokonca krajinou s najväčšou rovnosťou príjmov medzi najbohatšou a najmenej zarábajúcou časťou populácie. Táto štatistika ostro kontrastuje s bohatstvom regiónov v parite kúpnej sily na obyvateľa, ktoré zverejňuje Eurostat. Bratislava sa dlhodobo radí medzi najbohatšie oblasti. Za rok 2017 bolo dokonca ôsma najbohatšia. V roku 2021 sa „prepadla“ na 19. miesto. Pre porovnanie západné Slovensko je 203, stredné Slovensko 217. a východ až 237.  

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa