O Slovensku a jeho sídelnej štruktúre rozpráva Martin Šveda triezvo, porovnáva ho so západnou Európou, ktorú máme ešte v čom dobiehať. Tvrdí, že Bratislava má našliapnute stať sa metropolou so 700-tisíc obyvateľmi. Predmestia hlavného mesta nebudú len nocľahárne, ak budú hustejšie a polyfukčné.

Nastáva už v Bratislave renesancia mestského bývania s množstvom nových developerských projektov či sa ľudia stále viac budú sťahujú do predmestí kvôli vysokým cenám v meste?

V zásade k veľkému obratu v prospech miest nedošlo. Trend sťahovania sa na predmestia tu stále je. Dokonca aj v mestách, ktoré už majú viac ako pol storočia suburbanizácie za sebou. Vizionári vtedy hovorili, že to je len dočasný trend, že trh sa postupne saturuje a prevládnu negatívne dôsledky bývania na predmestí. V skutočnosti sa americké či západoeurópske predmestia stále rozrastajú. Tá príťažlivosť bývania na predmestiach je asi taká silná, že ani príťažlivejšie bývanie v meste ju nebude vedieť zvrátiť. Hoci, pre niektorých ľudí to môže byť zlomový bod. Na druhej strane, cena bývania v Bratislave nie je stále dostupná pre strednú vrtsvu obyvateľov, ktorej preferencie v bývaní sú práve hnacím motorom suburbanizácie.

Prečo práve stredná vrstva sa sťahuje z mesta?

Pretože títo ľudia potrebujú istý štandard bývania, ale mesto im ho za rozumnú cenu nevie poskytnúť. Cenovky v niektorých projektoch v Bratislave od štyroch tisíc vyššie, nie sú bývanie pre strednú vrstvu, hoci sú to moderné a slušné byty.

Mesto aj štát chcú viac investovať do skvalitňovania cestnej infraštruktúry, plánujú budovať záchytné parkoviská a podporiť železničnú dopravu. Nepodporí to rozvoj suburbanizácie?

Iste, suburbanizácia vždy išla ruka v ruke s rozvojom dopravy. Keď sa postavia rýchlejšie a širšie cesty, tak bude pokračovať do vzdialenejších oblastí. V USA je to dobre viditeľné. Od rozvoja metra až po diaľnice. Rýchlejšia doprava posúvala predmestia ďalej od mesta. Existuje však hraničný limit, ktorý sú ľudia ochotní stráviť denne dochádzaním. U nás je to možno od 40 minút do hodiny, v USA až do dvoch hodín. Je to teda dvojcestné. Nová výstavba si vyžaduje kvalitnejšiu infraštruktúru, ale keď ju dostane, podporí to ďalšiu výstavbu.

Na snímke primátor Bratislavy, Matúš Vallo.
Neprehliadnite

Vallo: Bratislava bola ľahká obeť pre všetkých. Konečne mám veci pevne v rukách

V Bratislave je to kde viditeľné?

Budeme toho svedkami pri rýchlostnej ceste R7. Tá sprístupni na dochádzanie nové teritória smerom na Žitný ostrov, ktoré boli doteraz v tieni lebo doprava z nich bola komplikovaná. Navyše pôda je tam stále lacná.

Práca z domu nezmení pohľad na dochádzanie?

Možno áno, i keď sa to dá ťažko predpovedať. Ľudia možno budú ochotní dochádzať z väčšej vzdialenosti, ale nie na dennej báze.

Väčšina obyvateľov na Slovensku síce žije v mestách, ale podstatou sme stále vidiecka spoločnosť. Znamená to, že sme ako “sedliaci” v meste a každý túži po vlastnom dome so záhradou?

Skôr nám chýba skúsenosť so životom na predmestí. Buď žijeme v meste alebo na dedine, nič medzi tým. Stále nám tu chýba predmestská krajina, ktorá je bežná v západnej Európe či v USA. To predmestie má svoje špecifiká. Je iné ako vidiek aj ako mesto. Predmestie má istú hustotu zaľudnenia, štýl zástavby, identitu.

Ivanka pri Dunaji je predmestie či dedina?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa