Prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) Ján Biznár a jej výkonný riaditeľ Patrik Benka vo videorozhovore pre TREND vysvetľujú, prečo budú v novom roku desiatky nákladných vlakov obchádzať Slovensko a v čom je situácia v Rakúsku či Nemecku výrazne odlišná.

Nákladní železniční dopravcovia o aktuálnej situácii

V celom videu sa dozviete:

  • Prečo budú v roku 2023 mnohé nákladné vlaky obchádzať Slovensko
  • Ako sa vyvíja komunikácia s rezortmi  
  • V čom má Rakúsko či Nemecko lepšiu dopravnú politiku
  • Ako riešiť nedostatočnú previazanosť na jednotlivé druhy dopravy
  • Ako podporiť spoločné riešenia vlakovej, osobnej aj nákladnej dopravy
  • Prečo je na mnohých miestach znížená rýchlosť na 10 km/h
  • Aké zlepšenia možno na železniciach očakávať v najbližších desiatich rokoch
  • Aké sú aktuálne najväčšie výzvy pre nákladnú železničnú dopravu na Slovensku

Vaša asociácia upozornila na riziko, že v roku 2023 niektoré nákladné vlaky budú Slovensko obchádzať. Ministerstvo dopravy ešte v novembri uviedlo, že objednané trasy nákladných vlakov sa nerušia. Aká je aktuálna situácia?

P. Benka: Treba rozlišovať medzi vlakmi naplánovanými a vlakmi ad hoc. Naplánované sú v pláne rok vopred, z toho sa už nedá cúvnuť. Vlaky ad hoc sa však môžu vyskytnúť deň, týždeň alebo mesiac vopred, napríklad aktuálne aj v súvislosti so situáciou na Ukrajine. Je tu čiastočne voľný trh, dopravcovia medzi sebou súťažia, a keď niekto vysúťaží nejakú zákazku, tak to skutočne nemôže vedieť rok dopredu, preto ich počet nemožno vopred naplánovať.

J. Biznár: Je pravda, že celkovo sú výkony na slovenských železniciach približne na rovnakej úrovni ako v roku 2022, len sa v rámci toho zabúda povedať, že je tu obrovský počet ukrajinských prepráv. Nebyť nešťastnej vojny na Ukrajine, tak by sme videli výrazný pokles prepráv na železnici. Pričom v tom istom čase cestná doprava stúpa. Na Slovensku teda máme zle nastavenú dopravnú politiku. Doprava na železniciach klesá a marazmus, ktorý sme mali ku koncu roka, to ešte zhoršuje.

Takže nákladní dopravcovia budú Slovensko čoraz viac obchádzať?

J. Biznár: V AROS zastupujem dopravcu LTE Slovakia. Ide o medzinárodnú firmu, ktorá pôsobí v deviatich krajinách. Na rok 2023 sme prišli o viac ako dvesto vlakov. Tie obídu Slovensko kvôli tomu, že nevieme, aká bude cena za dopravnú cestu, nevieme, aká bude cena elektrickej energie a tiež preto, že keď sa zastropuje elektrická energia tak, ako to avizujú, bude aj tak drahšia ako v Rakúsku a Nemecku.

To, čo už raz prejde do Rakúska, sa už na Slovensko nevráti. Ja ako lokálpatriot som veľmi nahnevaný, že to takto vplýva na Slovensko, že tranzitná železničná doprava vo veľkej miere Slovensko obchádza.

Znamená to, že Rakúsko či Nemecko majú lepšiu dopravnú politiku. V čom sa možno inšpirovať od iných krajín?

P. Benka: V Česku je iná legislatívna úprava. Manažér infraštruktúry je takisto správa železníc a je tam zastropovaná cena vo výške 200 eur za megawatthodinu, to je silová časť elektriny, plus distribučné poplatky okolo približne 220 eur za megawatthodinu. V Rakúsku je to 187 eur komplet, vrátane distribúcie. Vo Švajčiarsku je to 115 eur pre nákladnú dopravu, pričom tam je nákladná doprava mierne zvýhodnená. V týchto krajinách by sme sa mohli inšpirovať.

To, že železnice na Slovensku sú dlhodobo podfinancované, nedávno konštatoval aj Najvyšší kontrolný úrad s tým, že riešenia často zostávajú len na papieri a problémom je aj spôsob riadenia projektov. Nevyriešené zostávajú úseky bez elektrifikácie, ale aj nedostatočná previazanosť na jednotlivé druhy dopravy. Ako to zlepšiť?

Celé video a rozhovor

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa