Tankovanie nikdy nebolo také drahé ako v súčasnosti. Energetická kríza zaradila s príchodom vojny na Ukrajine vyšší rýchlostný stupeň a motoristom na plnú nádrž nepostačí ani sto eur.
A tí, ktorí sa roky tešili z toho, že nafta je lacnejšia ako benzín, budú mať tiež smolu. Čo sa dialo včera v Nemecku, deje sa dnes v Rakúsku a zajtra sa udeje na Slovensku.
Čo sa to vlastne deje? Vývoj na trhu nedáva na prvý pohľad zmysel. Ceny ropy nedosahujú historické maximá, ale ceny benzínu a nafty áno. Okrem toho ceny palív rastú rýchlejšie ako cena ropy. Kto na tom zarába?
Prudký rast cien palív sa začal ešte pred vojnou
Ceny palív začali rásť už dávno pred konfliktom na Ukrajine. Rástla totiž cena ropy a bolo to spôsobené tesnosťou trhu. Roky nízkych cien ropy a palív sa prejavil tak, že energetickým spoločnostiam sa neoplatilo investovať do prieskumu nových ložísk a ďalších kapacít na rafinovanie palív.
Ceny ropy boli od roku 2015 až do roku 2020 polovičné oproti tomu aké boli predtým. Zásoby ropy rástli a bol jej nadbytok. Do toho potom prišla pandémia, ktorá úplne zrútila dopyt. Ceny benzínu padli na úrovne blízke jednému euru za liter a rafinérie boli v ťažkých stratách.
Tento fakt spolu s tlakom na znižovanie emisií viedol k presvedčeniu, že benzín a ropa majú svoj vrchol za sebou a investície do klesajúceho biznisu nedávaju ekonomický zmysel.
Namiesto toho sa energetické spoločnosti aj pod tlakom akcionárov rozhodli investovať do perspektívnejších oblastí ako napríklad do zachytávania uhlíka či výroby energie z ekologických zdrojov.
Investovalo sa aj do rafinérií. Avšak nie do rozšírenia kapacít, ale do modernizácie, aby rafinérie produkovali menej škodlivín. Tento vývoj znamenal, že produkčné kapacity producentov ropy nie sú také veľké ako boli pred pandémiou. A rafinérske kapacity sú tiež nižšie. Nemalo by to vadiť, pretože dopyt po rope a palivách mal predsa postupne slabnúť.
Lenže čo sa nestalo. Dopyt prebil očakávania a je vyšší, ako sa čakalo. Podporili to aj stimuly ktoré mali ekonomiku po pandémii rozbehnúť. A veru aj rozbehli, len kapacity akosi nestíhajú. To sa prejavuje vyššou infláciou aj vyššími cenami palív.
Čo tvorí ceny benzínu a nafty?
Polovica ceny benzínu je tvorená cenou ropy, nákladmi na transport, spracovanie, administratívu a distribúciu. Okrem toho treba zaplatiť emisné povolenky a ziskovú maržu.
Ďalšou súčasťou ceny benzínu sú spotrebné dane a daň z pridanej hodnoty (DPH). Spotrebné dane sú však fixné, takže oni samotné nedvíhajú ceny benzínu. Na Slovensku sa dnes platí 51,4 centu za liter benzínu a 37 centov za liter nafty.
Potom sú tu ešte pumpy, ktoré benzín predávajú. Pre pumpy je rast cien palív zlá správa, pretože motoristi budú tankovať menej. Marže sú nízke, keďže každé zníženie ceny paliva môže prilákať zákazníka. A ak už príde, pravdepodobne si vzhľadom na vysoký účet za tankovanie, nedopraje ani návštevu reštaurácie či využitie iných služieb.
Konajú rafinérie v dobrom úmysle alebo zneužívajú situáciu?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?