V roku 2010 popísala Európska centrálna banka (ECB) úlohu hotovosti takto: „Poskytuje slobodu a autonómiu. Banky a mince sú jedinou formou peňazí, ktoré majú ľudia k dispozícii bez toho, aby museli zapojiť tretiu stranu. Na platbu v hotovosti nepotrebujete prístup k žiadnemu zariadeniu, internetu ani elektrine, teda hotovosťou môžete platiť aj pri výpadku prúdu alebo pri strate platobnej karty.“
K výhodám pripísala, že vďaka hotovosti ľudia dokážu lepšie sledovať svoje výdavky, čo ich chráni pred nadmerným míňaním. K ďalším výhodám hotovosti ECB pripočítala bezpečnosť a to, že je odolná aj voči počítačovej kriminalite a virtuálnym podvodom.
Spomínané výhody hotovosti sú platné aj o štrnásť rokov neskôr, no hovorí sa o nich čoraz menej. Naopak, častejšie sa skloňujú online platby či vývoj digitálnych mien. Medzitým medzi zástancami hotovosti a tými, ktorí ju už takmer nepoužívajú, vznikajú stále väčšie zákopy.
Rušenie účtov, menej pobočiek, zhoršený prístup k bankomatom. Briti preverujú postupy bánk
V novembri 2023 ECB oznámila prípravnú fázu testovania digitálneho eura, ktorá potrvá do novembra 2025. Európski centrálni bankári tvrdia, že aj keď by sa v budúcnosti digitálna európska mena stala realitou, hotovosť tu zostane naďalej. Respektíve, ako dodávajú, bude tu dovtedy, kým po bankovkách a minciach bude dopyt.
Hotovosť prežije digitálne euro len ak ju ľudia budú viac používať
Banky na Slovensku sa zhodli, že obdobie pandémie prialo online bankovníctvu. Viaceré tak v uplynulom období otvorili i bezhotovostné pobočky. Klienti na pravidelnej báze dostávajú informácie o výhodách bankových digitálnych služieb a inovácií.
Hrozba pre komerčné banky? Aké sú výhody a riziká digitálnych mien centrálnych bánk
Podobný trend možno pozorovať aj mimo eurozóny, napríklad vo Veľkej Británii. Tam debata o rizikách bezhotovostnej spoločnosti nabrala za uplynulý rok väčšiu rýchlosť.
Briti chcú zlepšiť prístup k hotovosti
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?