Prvú časť rozhovoru o tom, v akom stave boli teplárne pred pôsobením Ľuboša Lopatku a prečo Slováci platia za teplo o 30 percent viac ako v susednom Česku, nájdete tu.

Práce teda bolo teda vyše hlavy, čo boli vaše priority?

LL: Krátkodobým cieľom bolo nastaviť teplárne tak, aby fungovali štandardne, minimalizovať cenu tepla pre zákazníka, vrátiť im zdravú a nevyhnutnú profitabilitu, potlačiť akékoľvek náznaky korupčného správania a začať meniť zdevastovanú  firemnú kultúru.

Súčasťou procesu zmeny bol nielen výber čestných, pracovitých a kompetentných ľudí, ale aj zmena corpoorate governance. Inými slovami pristúpili sme k maticovému riadeniu firmy, vytvorili sme virtuálnu entitu MH teplárenský holding (MHTH), ktorý  sa stane od 1. 5. 2022 právnym subjektom MHTH, a.s.,  so šiestimi závodmi. Naviac klesol aj počet riaditeľov aj počet závodov, čiže klastrujeme a šetríme.

Martinská a žilinská tepláreň sa spájajú, rovnako tak bratislavská a trnavská tepláreň.  Cieľom MHTH, a.s. je, okrem iného, debyrokratizácia, zjednodušenie, resp. zníženie počtu 36 členov predstavenstiev a 36 členov dozorných rád na model 3 + 3, a tiež sťaženie budúcim manažmentom možnosť vrátiť sa k insitnému modelu riadenia, ktorý v teplárňach existoval dlhé roky a napáchal veľké škody. 

Ako zobrali zamestnanci veľké personálne zmeny?

MV: Starý systém generoval jeden aspekt. Nebolo oceňované kreatívne správanie, ale skôr poslušnosť. Niektorých ľudí to zle postihlo.

LL: Niektorým to vyhovovalo. Kľúčová vlastnosť bola poslušnosť, ako hovorí Marcel. My však vyžadujeme otvorenosť, iniciatívu a samostatné myslenie. Jedná sa o kultúrny šok. Riaditeľ teplárne bol ten kto  rozhodoval o všetkom, vrátane banálnych vecí, a tak by to byť nemalo.

Odbyrokratizovanie organizácie, jej odpolitizovanie, vytvorenie centier zdieľaných služieb, zníženie počtu riadiacich stupňov prinieslo zníženie personálnych stavov. Je to vždy citlivá téma, ale v prípade teplárni to bolo nevyhnutné a v záujme občana, akcionára – štátu, ako aj v záujme všetkých pracovitých zamestnancov, ktorí v MHTH zostávajú.  Od začiatku roka 2020 odišlo z MHTH viac ako 300 ľudí.

Ľuboš Lopatka, generálny riaditeľ MH TH
Zdroj: MHTH/Ľ. Plšek
Ľuboš Lopatka, generálny riaditeľ MH TH

Veľkú pozornosť venujeme zmene firemnej kultúry, keďže cítime, že v minulosti boli napáchané v teplárňach najväčšie škody práve na myslení a správaní ľudí.  Záleží nám na tom, aby zamestnanci mali dôvod byť hrdí na MHTH, a aby odmietali to čo bolo v teplárňach až donedávna bežné.

Boli to rôzne zlé, byrokratické a alibistické návyky, veľmi zriedkavá lojalita. Záleží nám veľmi  na našom spoločnom slušnom správaní, na rešpektovaní spoločných firemných hodnôt ktorými sú: profesionalita, charakternosť, cieľavedomosť, zodpovednosť, tímovosť & spolupráca a otvorenosť & úprimnosť.  

Vyhraté nemáme, kým sa  hodnoty nevžijú a nebudú ukotvené. Preto meníme firemnú kultúru aj za pomoci externej firmy. Mimochodom nedávno sme mali prvú internú konferenciu s názvom: „MH Teplárenský holding v našich rukách“. Snažíme sa osobným príkladom dokázať kolegom, že rešpektovanie a zdieľanie spoločných hodnôt je oceňované správanie a že takéto správanie sa vypláca.  

To znie na Slovensku skoro až naivne...

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa