- V rozhovore sa dozviete:
- Ako sa skráti dĺžka stavebného konania
- Kto bude koordinovať územné plány obcí
- Kedy by mohol začať fungovať elektronický proces stavebného konania
- Prečo mestá a obce prídu o stavebné úrady
- Ako sa postavia nájomné byty aj bez peňazí od štátu
Vicepremiér Štefan Holý sľubuje, že stavebné konanie sa skráti priemerne na dva až tri mesiace. Pomôže k tomu aj digitalizácia procesov, ich jednoznačnosť a zjednodušenie. Pri centralizácii stavebných úradov v rukách štátu má jasno. Tvrdí, že to štátni úradníci dokážu robiť efektívnejšie ako tí v mestách a v obciach. Pri nájomných bytoch verí, že správnou reguláciou pritiahne do tohto segmentu zahraničné investičné fondy a stavať sa začnú vo veľkom.
Zmenu stavebného zákona už pripravujete od vlaňajšej jari. Mala byť hotová na jeseň. Prečo sa to posunulo?
Máme tu pandémiu, ktorá nevynechala ani náš tím, takže sme mali isté zdržanie. Napriek tomu sme absolvovali viac ako sto stretnutí, ktoré boli zamerané na prípravu tejto legislatívy. Ich organizácia v čase korona obmedzení tiež nebola hladká.
Mestá aj developeri sa sťažujú, že návrh zákona nevideli až do poslednej chvíle. Boli pozvaní na konzultácie pri jeho tvorbe?
Zástupcovia miest tam na začiatku boli, neskôr už nie. Zástupcovia developerov na konzultáciách boli. Potom sme sa rozprávali aj s projektantmi, urbanistami a zástupcami rezortov životného prostredia či hospodárstva. Skupina 15 až 20 ľudí dala na stôl prvotný koncept zákona, na základe ktorého vznikol terajší pracovný návrh. Ten teraz diskutujeme so širšou odbornou obcou.
Môžete menovať, ktorí developeri boli na rokovaniach?
Nechcel by som priamo menovať, aby to nevyznelo, že sme zákon pripravovali na ich objednávku, čo vylučujem. Mali sme pri príprave zákona spätnú väzbu aj od veľkých developerov a to pozitívnu.
Na dobrý stavebný zákon naivné idey nestačia. Súčasný je brzdou rozvoja
Dĺžka konania sa skráti
Developeri tvrdia, že stavebné povolenie na bytový projekt niekedy trvá aj rok. Po novom to bude výrazne kratšie?
Bude. Dnes je naozaj priemerná dĺžka stavebného konania okolo 300 dní. Celé stavebné konanie má 84 procesov, čo je veľmi veľa. Navyše tie procesy nie sú kompetenčne zladené. Úrady vyžadujú absurdné dokumenty, pravá ruka nevie, čo robí ľavá, a preto to trvá dlho. Pri priemyselných stavbách potrebuje stavebník aj viacero stavebných povolení. Tie vydáva iný úrad podľa iných predpisov. My sme tie procesy zintegrovali na 13. Sú navyše jednoduché a jednoznačné. Takže priemerné stavebné konanie pri rodinnom dome bude trvať po novom okolo 45 dní a pri fabrike či väčšej stavbe od 70 do 80 dní.
Ako budú v praxi nastavené procesy stavebného konania?
Sú nastavené tak, že keď sa stavebník dostane na nejakú križovatku, príde rozhodovanie, či niečo má, alebo nemá. Nestane sa, že odpoveď úradu bude možno alebo skúste a uvidíme. Tiež lehoty na vyjadrenie sú fixné a striktné. Dnes to funguje tak, že donesiete projektovú dokumentáciu na stavebný úrad a čakáte, kedy si na vás nájdu úradníci čas. V novom systéme Urbion nahráte elektronický projekt na cloud. Mechanizmus osloví všetky dotknuté úrady a stanoví im lehoty. Ak uvidí napríklad mesto rozpor projektu s územným plánom, tak si uplatní námietku. Tento rozpor sa bude riešiť na stavebnom úrade, ale nebude zdržovať celé konanie. Opakovanie tých istých vecí v konaní sa odstráni.
Územné plány obce by mali byť priebežne aktualizované. V súčasnosti sa to robí cez zmeny a doplnky, ale aj tie trvajú dlho. Čo sa zmení, aby sa to urýchlilo?
Zmeny netrvajú dlho preto, že by to bolo ťažké nakresliť, skôr pre rôzne politické kalkulácie, napríklad medzi starostom a jeho zastupiteľstvom. Zrýchli sa napríklad to, že verejnosť bude mať možnosť územný plán pripomienkovať len na jednom verejnom vypočutí. Územný plán by mal tiež ísť cez systém Urbion. Celý proces bude verejný, pripomienkovať by sa dal tiež online. Až potom pôjde starostovi a na zastupiteľstvo.
Stavebný úradník už nebude povoľovačom ale mediátorom
Čo sa stane, ak územný plán jednej obce bude kolidovať s inou?
Vtedy by mal vstúpiť do hry VÚC, teda kraj, ktorý by to mal koordinovať nadregionálne. Aby sa nestalo, že jedna obec má v pláne zakreslený cyklochodník a iná na jeho pokračovaní plánuje kameňolom. Takže VÚC bude fungovať ako odvolacia inštancia pri konfliktoch.
V akej fáze je systém Urbion? Panujú obavy, či sa stihne spustiť do účinnosti zákona, ktorý bol plánovaný na budúci rok?
Jeho prvá fáza je elektronizácia procesov, čo bude riešiť softvér s elektronickým úložiskom dát. Ten sa dá vysúťažiť v priebehu pol roka až roka po schválení zákona, takže termín začiatok roka 2022 nie je veľmi reálny. V druhej fáze nastane digitalizácia a poprepájanie všetkých existujúcich databáz a mapových systémov. Tento systém by mal automaticky vedieť vyhodnotiť vzťahy projektu so všetkými mapami – od životného prostredia, cez dopravu až po archeológiu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?