Jedným z najvýznamnejších európskych logistických uzlov sa môže v blízkej budúcnosti stať východné Slovensko. Dôvodom je rozdielny rozchod koľají, ktorý si vyžaduje prekladanie tovaru na hraniciach Ukrajiny a Európskej únie. Ukrajina používa širokorozchodné koľaje s rozchodom 1 520 mm, zatiaľ čo Slovensko, podobne ako väčšina európskych krajín, používa štandardný rozchod 1 435 mm. EÚ má záujem zvýšiť objem vzájomného obchodu, čo si vyžaduje rozšírenie kapacít vlakových prekladísk.

V rámci tohto zámeru Európska únia plánuje počas nasledujúcich dvoch rokov investovať 53 miliónov eur do modernizácie vlakového prekladiska pri Košiciach. Po modernizácii bude terminál Interport v Haniske schopný preložiť 250 ton tovaru za hodinu, čo umožní vypraviť vlak s nákladom 1 800 ton počas štandardnej osemhodinovej zmeny. V súčasnosti je na to potrebný približne trikrát dlhší čas.

Strategická poloha
Košický terminál má potenciál zvládnuť obsluhu aj ďalších významných vlakových koridorov. Napríklad spojenie s jadranskými prístavmi cez Maďarsko alebo po tratiach vedúcich cez Slovensko, Česko a Nemecko spojenie s prístavmi v Severnom mori. Elektrifikované trate umožňujú aj export cez Poľsko a baltické prístavy.

Rast vývozu na Ukrajinu

Posledné štyri roky nákladnej železničnej preprave nepriali. Pandémia prerušila toky tovaru a následne ruská invázia na Ukrajinu narušila export na východ. Západná pomoc Ukrajine však otvorila nové možnosti prepravy ukrajinských produktov a západnej technickej pomoci vrátane zbraní. Dovoz ukrajinských produktov je volatilný, ale export európskych výrobkov kontinuálne rastie. Hodnota vyvezených produktov vzrástla zo šiestich miliárd eur v prvom štvrťroku 2019 na desať miliárd eur v štvrtom štvrťroku 2023.

Európska únia podporuje vlakovú dopravu, najmä elektrickú, ktorú považuje za bezemisnú a šetrnejšiu voči životnému prostrediu. Slovensko má elektrifikovaných približne 44 percent všetkých tratí, pričom priemer EÚ je 57 percent. Brusel preto prepláca elektrifikáciu vybraných tratí na Slovensku, aby podporil bezemisnú prepravu tovaru medzi EÚ a Ukrajinou. Po skončení vojny sa očakáva masívny nárast vzájomného obchodu, najmä z dôvodu obnovy vojnou zničenej Ukrajiny.

Slovensko má príležitosť

Slovensko má jedinečnú šancu na rozvoj nákladnej železničnej dopravy, avšak túto príležitosť nevyužíva naplno. Porovnanie vyťaženia nákladnej vlakovej prepravy od roku 2019 do roku 2023 ukazuje pokles o 2,2 percenta na Slovensku, o 1,2 percenta v Maďarsku, zatiaľ čo Poľsko zaznamenalo nárast o 6,5 percenta. Poľské železnice minulý rok prepravili najviac tovaru na kilometer, a to 2,96 milióna ton, kým na Slovensko to bolo 1,92 milióna ton a v Maďarsku 1,33 milióna ton.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa