Automobilový priemysel, pilier európskej aj slovenskej ekonomiky, čelí v rokoch 2024 a 2025 výzvam, ktoré budú formovať jeho ďalší vývoj.

V podmienkach slovenskej ekonomiky, kde automobilový sektor tvorí podstatnú časť priemyselnej výroby, zamestnáva štvrť milióna ľudí a má viac ako štyristo firiem v dodávateľskom reťazci, tieto trendy ovplyvnia nielen jej konkurencieschopnosť, ale aj zamestnanosť a budúce investície.

Problémy automobiliek po roku 2024 ale zostávajú zložitejšie. Výroba áut klesne tento rok v porovnaní s rokom 2019 o dva milióny. Spomaľuje sa aj medziročný rast, pričom konsolidáciou prejde aj dodávateľský reťazec.

Nielen európske automobilky dvíhajú varovný prst, aby Európska únia konala v širšom kontexte. „Výroba automobilov napriek miernemu rastu dosiahne približne jedenásť miliónov kusov.

Navyše vidíme, že medziročný rast sa každým mesiacom spomaľuje a výroba v druhom polroku 2024 nedosiahne pôvodné očakávania zo začiatku tohto roka,“ naznačuje Martin Procházka, Head of Underwritting zo spoločnosti Coface Czech Republic and Slovakia.

KK11 New York - Americký miliardár Elon Musk a bývalá prvá dáma USA Melania Trumpová na predvolebnom mítingu na podporu republikánskeho prezidentského kandidáta a amerického exprezidenta Donalda Trumpa 27. októbra 2024 v New Yorku. FOTO TASR/AP
Elon Musk and former first lady Melania Trump listen as Republican presidential nominee former President Donald Trump speaks at a campaign rally at Madison Square Garden, Sunday, Oct. 27, 2024, in New York. (AP Photo/Alex Brandon)
Neprehliadnite

Muskova stávka na Trumpa môže Tesle pomôcť stať sa najväčšou firmou na svete

Dodáva, že „z trhu prenikajú signály o nenaplnených objemoch objednávok, ako aj o ich rušení, čo nepriaznivo ovplyvňuje celý reťazec. Problémom je aj iná ako očakávaná štruktúra predaja“.

Navyše elektromobilita napreduje pod očakávaniami a pokles výroby dodávateľov, ktorí sa domnievali, že sa zameriavajú na moderný perspektívny segment, je teraz ešte horší, ako v prípade tradičných vozidiel.

„Vidíme predlžovanie lehôt splatnosti, rastúci počet zaznamenaných platobných incidentov a zhoršujúce sa finančné výsledky v celom dodávateľskom reťazci. Bol by som veľmi opatrný pri pripisovaní týchto ťažkostí ekologickej politike EÚ,“ avizuje M. Procházka.

„Neočakávame koniec žiadneho koncového výrobcu, ale očakávame, že dodávateľský reťazec prejde určitou optimalizáciou kapacít a kapitálovou konsolidáciou a že niektoré závody sa zatvoria a iné prevezmú kapitálovo náročnejší konkurenti,“ upozorňuje analytik Coface.

Pokiaľ však ide o výrobu na Slovensku, tá patrí podľa neho medzi nákladovo najefektívnejšie a môže sa spoliehať na energetický mix šetrný k uhlíku, takže tu sa neočakáva negatívny vplyv.

KK10 New York - Americký miliardár Elon Musk hovorí na predvolebnom mítingu na podporu republikánskeho prezidentského kandidáta a amerického exprezidenta Donalda Trumpa 27. októbra 2024 v New Yorku. FOTO TASR/AP
Elon Musk speaks before Republican presidential nominee former President Donald Trump at a campaign rally at Madison Square Garden, Sunday, Oct. 27, 2024, in New York. (AP Photo/Evan Vucci)
Neprehliadnite

Stávka na akcie automobiliek nie je dobrá hra. Tesla ale ešte môže prekvapiť

Európske automobilky už roky strácajú pozície na čínskom trhu, ktorý je s 22 miliónmi automobilov najväčší na svete a s 50-percentným podielom vozidiel na batérie jeden z najekologickejších.

Hoci podpora čínskej vlády zohráva úlohu, je nutné si priznať, že európski výrobcovia automobilov zaostávajú v čisto trhových záležitostiach. Slabiny, kvôli ktorým prehrávajú s čínskymi konkurentmi, sú najmä v oblasti softvéru a konektivity, čo súvisí aj s pomalým zavádzaním inovácií.

„V Číne trvá 18 mesiacov, kým sa model auta dostane z papiera na linku, zatiaľ čo v Európe to trvá 3 až 5 rokov. Clá túto bolesť nevyriešia,“ dodáva odborník Coface.

Automobilový priemysel je typickým cyklickým odvetvím, v ktorom sa dobré časy striedajú so zlými, čo slovenská ekonomika výrazne pocíti. Na druhej strane je toto odvetvie veľmi inovatívne, vytvára množstvo kvalifikovaných a dobre platených pracovných miest, priťahuje know-how a rozvíja znalostnú ekonomiku.

„Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí odliv výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,“ uzatvára analytik.

Schaeffler
Neprehliadnite

Jeden z najväčších zamestnávateľov v krajine prepúšťa. Problémy Volkswagenu mu lámu väz