Podiel novoregistrovaných osobných áut s nulovými emisiami v Európskej únii vzrástol v rokoch 2017 až 2022 o jedenásť percentuálnych bodov, zatiaľ čo na Slovensku to bolo len o necelé dva body. V roku 2022 bolo lídrom v oblasti bezemisnej osobnej mobility Švédsko, kde takmer tretina novoregistrovaných osobných áut mala nulové emisie. Nasledovali Holandsko a Dánsko. Na Slovensku tvorili v roku 2022 vozidlá s nulovými emisiami len približne dve percentá novoregistrovaných osobných áut, čo bolo najmenej v celej Európskej únii.

Na Slovensku je nízky počet novo registrovaných bezemisných automobilov spôsobený kombináciou viacerých faktorov. Jedným z hlavných dôvodov je nedostatočná infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov, ktorá zaostáva za vyspelými európskymi krajinami. Ďalším významným faktorom je vyššia obstarávacia cena týchto vozidiel, ktorá odrádza potenciálnych kupujúcich v krajine s nižšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Okrem toho štátne dotácie a stimuly na nákup ekologických vozidiel sú často nepostačujúce alebo nedostatočne propagované. Málo informácií a vzdelania o výhodách elektromobilov tiež prispieva k nižšiemu záujmu spotrebiteľov. Tieto faktory spoločne vytvárajú prostredie, v ktorom je pre mnohých Slovákov prechod na bezemisné automobily stále menej atraktívny.

Vo Švédsku je vysoký počet novoregistrovaných bezemisných automobilov predovšetkým výsledkom intenzívnej podpory zo strany vlády. Štát poskytuje rôzne dotácie a daňové úľavy na nákup elektrických vozidiel, čím motivuje obyvateľov k prechodu na ekologickejšie dopravné prostriedky. Kľúčovým faktorom je aj dobre vybudovaná infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá zaisťuje pohodlné nabíjanie vozidiel po celej krajine. Okrem toho verejnosť vo Švédsku je veľmi environmentálne uvedomelá, čo sa odráža v rastúcom záujme o bezemisné autá.

Holandsko je známe svojimi inovatívnymi prístupmi k udržateľnej mobilite. Vysoký počet novoregistrovaných bezemisných automobilov je výsledkom ambicióznej vládnej politiky, ktorá zahŕňa výrazné investície do vývoja a rozvoja elektrických vozidiel. Štát tiež podporuje vytváranie zelených zón v mestách, kde je povolený vstup len pre ekologické vozidlá. Tieto opatrenia spolu s rozsiahlym systémom dotácií a finančných stimulov pre kupujúcich elektrických vozidiel prispievajú k neustálemu rastu počtu bezemisných áut na holandských cestách.

Dánsko má za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, čo výrazne ovplyvňuje politiky v oblasti dopravy. Vysoký počet novoregistrovaných bezemisných automobilov je priamym dôsledkom týchto ambicióznych cieľov. Dánska vláda zaviedla rôzne stimulujúce opatrenia, ako sú finančné dotácie na nákup elektrických vozidiel a oslobodenie od niektorých daní. Navyše Dánsko sa môže pochváliť dobre rozvinutou sieťou nabíjacích staníc, ktorá podporuje rastúci počet používateľov elektrických vozidiel. Všetky tieto faktory spoločne prispievajú k vysokému počtu novoregistrovaných bezemisných automobilov v Dánsku.

Problém globálneho otepľovania

„Priemerné emisie oxidu uhličitého z novoregistrovaných osobných automobilov v Európskej únii sa v období 2017 až 2022 znížili o 23,2 percenta a dosiahli necelých 110 gramov na kilometer,“ konštatuje konštatuje Inštitút pre stratégie a analýzy. Všetky osobné autá jazdiace po cestách dvadsiatich siedmych členských krajín sú zodpovedné za trinásť percent celkovej produkcie oxidu uhličitého. Celý sektor dopravy za 26 percent. Ide o údaje za rok 2022.

Vysoká produkcia oxidu uhličitého je nebezpečná, pretože výrazne prispieva ku globálnemu otepľovaniu. Tento skleníkový plyn zadržiava teplo v atmosfére, čo vedie k nárastu priemerných teplôt na Zemi. Následkom toho dochádza k topeniu ľadovcov, zvyšovaniu hladín morí a extrémnym poveternostným javom, ktoré ohrozujú ekosystémy a ľudské životy.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke výstavba automobilky Volvo vo Valalikoch pri Košiciach 21. júna 2024. Automobilka bude súčasťou štátneho priemyselného parku Valaliky Industrial Park, s ktorého výstavbou sa začalo vlani vo februári. V závode spoločnosti Volvo Cars budú vyrábať elektromobily, pričom chcú produkovať 250.000 vozidiel ročne. Pri plnej prevádzke by tu mohlo pracovať do 5000 ľudí. S nákladmi takmer 1,2 miliardy eur je táto investícia jednou z najvýznamnejších v automobilovom sektore a zároveň najvýznamnejší
Neprehliadnite

Kritické znečistenie vody a ovzdušia v Európskej únii. Slovensko patrí medzi zelenšie krajiny