Španielsky automobilový sektor predstavuje 18 percent výroby vozidiel v Európskej únii (EÚ). Zamestnáva viac ako 200-tisíc ľudí. Španielsko by mohlo mať záujem na tom, aby prísna európska norma Euro 7 nepoškodila automobilový trh nielen v krajine, ale celej EÚ.

Začiatkom júla Španielsko prevzalo rotujúce polročné predsedníctvo v Rade EÚ. Krajiny, pre ktoré je automobilový priemysel hybnou silou ekonomiky preto očakávajú, že by sa Španielom ešte mohlo podariť vyrokovať niekoľko kompromisných riešení. Situáciu však môže skomplikovať aktuálny povolebný pat v Španielsku.

Sporná norma

Keď Európska komisia (EK) vlani na jeseň predstavila prvý návrh prísnej emisnej normy Euro 7, zdvihla sa značná vlna kritiky. Norma by mala pre osobné autá platiť od roku 2025 a pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. Zatiaľ čo EK upriamuje pozornosť najmä na znižovanie podielu škodlivých splodín, automobilový priemysel upozorňuje na ďalšie riziká.

Na obmedzenie výroby a predraženie vozidiel opakovane upozorňuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Kritizuje, že norma zvýši cenu nového auta priemerne o dvetisíc eur. Zároveň tvrdí, že v súčasnej podobe neprinesie ani toľko želané zásadné zníženie emisií.

Priemysel žiada prehodnotenie

Šéfka ACEA Sigrid de Vriesová zdôraznila naliehavosť, pre ktorú by Španieli mali maximálne využiť najbližší čas na ďalšie rokovania. Európske inštitúcie totiž budú uzatvárať legislatívne procesy pred koncom funkčného obdobia súčasného vedenia EK. V roku 2024 čakajú europarlament voľby a následne sa bude formovať aj nové vedenie eurokomisie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa