Na západnom pobreží Indie pri meste Jamnagar je komplex dvoch rafinérií Reliance Industries. Spracovávajú 1,2 milióna barelov ropy denne. Produkty z týchto rafinérií sa dostávajú aj na domáci trh, ale väčšina ide na export.
Prístav Sikka zabezpečuje príjem ropy a odchádzajú z neho aj tankery s palivami. Počas mája sem prichádzalo v priemere 350-tisíc barelov ruskej ropy a odchádzalo 65-tisíc barelov nafty denne. Napríklad do Austrálie.
Tankery predvádzajú európske naftové tango. Krok sem, krok späť
Tá zaviedla embargo na ruskú ropu a palivá, ktoré platí od 24. apríla. Otázka znie, čo s indickou naftou vyrobenou z ruskej ropy? Počas mája z prístavu Sikka odišlo viac ako 600-tisíc barelov nafty denne. Tankery mali namierené aj do EÚ, ktorá už embargo zaviedla tiež. Nafta z Indie stále prúdi, ale vo vzduchu cítiť pach neistoty.
Tri premenné, na ktorých stojí európska naftová dilema
Pre riešenie európskej naftovej dilemy sú totiž kľúčové tri faktory. V skutočnosti je vzhľadom na prebytky v USA a na Blízkom východe nafty dosť.
Podľa odhadov energetickej konzultačnej spoločnosti FGE by mal mať Blízky východ tento rok prebytok vo výške 1,3 milióna barelov nafty denne, hoci nie celý objem bude vzhľadom na emisné štandardy možné použiť v Európe. Americké rafinérie by mali mať prebytok v objeme približne 1,1 milióna barelov nafty.
Po mori sa plavia tankery obchodníkov, ktorí zamieria tam, kde je najlepšia cena. Kým budú ceny v Európe vysoké, nafta bude prúdiť sem. Spoločnosti ako Saudi Aramco či Abu Dhabi National Oil zvyšujú využitie kapacít rafinérií a po období údržby začínajú zvyšovať produkciu aj exporty nafty.
Počas mája sa však stalo, že tanker, ktorý plával zo saudoarabského prístavu a mal namierené do Európy, zmenil cieľ svojej plavby a vydal sa do USA. To znamená, že v Európe už situácia nebola taká dramatická. V tom čase cena nafty klesla a stála opäť menej ako benzín. To je to tango, čo tancujú tankery. Raz tu, raz tam. Podľa rytmu cenových prirážok.
Rafinérske marže na naftu v Európe nacenili situáciu tak, že nafta zmizne. To sa však nestalo. V skutočnosti zásoby nafty v Európe vyzerajú relatívne dobre na druhý kvartál.
Druhá kľúčová vec je dopyt. Vysoké ceny by mali priniesť zníženie dopytu po palivách a to by malo dopomôcť k riešeniu situácie. V USA došlo k zníženiu dopytu po drahej nafte už v marci, keď ceny prvý krát extrémne vystrelili. Dáta z Európa zatiaľ nie sú k dispozícii.
Veľmi veľa bude nakoniec závisieť aj od toho, ako sa Európa postaví k importu palív z ruskej ropy. Pretože tie sa tiež ponúkajú. Zákonodarcovia tak budú čeliť nepríjemnej dileme.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?