Financie investované do udržateľnosti sú investíciami do budúcnosti, ktoré treba uskutočňovať práve v neľahkých časoch, aby sa ich návratnosť v priaznivejších rokoch rýchlejšie vyplatila. Mnohé projekty navyše vedú k úsporám v materiálnej a energetickej oblasti. Ako sa darí v tejto oblasti spoločnosti Danone a čo pre ňu predstavuje nedávno získaná certifikácia B Corp, hovorí Ivan Holub, ktorý vedie udržateľný rozvoj vo firme pre strednú a východnú Európu.
Väčšia miera udržateľnosti je cieľom mnohých firiem. Čo predstavuje tento pojem pre spoločnosť Danone?
Skutočne udržateľná firma integruje udržateľnosť nielen do svojej dlhodobej stratégie, ale aj do každodenných rozhodnutí. Správne nastavená stratégia udržateľnosti tak musí určovať smer, kam firma dlhodobo smeruje a ako k tomuto cieľu deň čo deň prispieva. A presne o to sa v Danone CEE (stredoeurópsky klaster zložený z krajín Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko) usilujeme, hoci je to, samozrejme, beh na dlhšiu trať.
Spomenuli by ste zopár oblastí, v ktorých sa snažíte o udržateľnosť na Slovensku?
Slovensko je súčasťou regiónu CEE (strednej a východnej Európy) a ako importná krajina sa viac spolieha na aktivity, ktoré môžu ovplyvniť ďalšie krajiny regiónu. Na druhej strane môžeme veľmi aktívne ovplyvniť napríklad spôsob dopravy našich produktov k našim partnerom a spolupracovať na znížení ich celkovej emisnej stopy. V rámci spolupráce s obchodnými reťazcami pravidelne hľadáme spoločné udržateľné témy, ktoré nakoniec akcentujeme spotrebiteľom. V neposlednom rade sa usilujeme o čo najnižšiu spotrebu energií a ďalších zdrojov v bratislavskej kancelárii.
Ako hodnotíte minulý rok, čo sa týka dosiahnutia vytýčených cieľov v spomínanej oblasti, a do akej miery vaše plány ovplyvnila vysoká miera inflácie?
Inflácia, samozrejme, hrá významnú úlohu v spotrebiteľskom správaní. Ľudia, prirodzene, viac šetria a rozmýšľajú, za aké výrobky svoje peniaze utratia. Na druhej strane sme presvedčení, že udržateľnosť, ktorá preniká našimi výrobkami, je dlhodobou a koncepčnou prácou, ktorá nemôže byť limitovaná ekonomickými výkyvmi jednotlivých trhov. Z pohľadu hodnotenia udržateľných cieľov v rámci regiónu bol minulý rok povedzme „akceleračný“. Vo februári sme predstavili náš nový reformulovaný rámec udržateľných záväzkov v takzvanom Danone Impact Journey. Naši stakeholderi tak majú na jednom mieste prehľad všetkých našich udržateľných záväzkov v oblasti zdravia, prírody, ľudí a komunít. V tomto duchu sme naštartovali celý rad nových projektov a plody tohto úsilia začíname zbierať už tento rok a budeme, prirodzene, aj v tých nasledujúcich.
Nedávno spoločnosť Danone CEE dosiahla významný míľnik v oblasti udržateľného podnikania a získala certifikát B Corp. Čo vlastne tento certifikát predstavuje?
Hoci certifikácia B Corp nie je v našom regióne zatiaľ príliš známa, v globálnom kontexte patrí k najdôveryhodnejším renomovaným svetovým certifikáciám, o ktoré sa môže firma, ktorá si chce dať správnosť udržateľnej stratégie a jej dosah nezávisle overiť a zauditovať, vôbec usilovať. Firmy či ich značky, ktoré sa rozhodnú o túto certifikáciu požiadať, musia získať minimálne 80 bodov z 200 možných v piatich oblastiach, a to riadenie spoločnosti, životné prostredie, zamestnanci, zákazníci a komunity. Ak daná firma získa minimálny počet 80 bodov nevyhnutných na získanie certifikácie, je nezávisle overené, že spĺňa vysoké environmentálne a sociálne štandardy. Danone CEE získalo 103,3 bodu, čo je obrovský úspech s prihliadnutím na fakt, že bolo certifikované prvýkrát.
- Ivan Holub
Od roku 2022 vedie udržateľný rozvoj v spoločnosti Danone pre strednú a východnú Európu, sústrediac sa na dekarbonizáciu, podporu regeneratívneho poľnohospodárstva a cirkulárnu obalovú stratégiu. Predtým takmer tri roky pôsobil v spoločnosti Billa, kde riadil udržateľný rozvoj. Jeho najvýraznejším projektom sa stala implementácia stratégie Plán B, zahŕňajúcej inovatívne projekty ako znovupoužiteľné tašky vyrobené z oceánskych plastov, zrušenie predaja vajec z klietkového chovu a zrušenie predaja pyrotechniky v súlade s dlhodobým partnerstvom s Národnou sieťou záchranných staníc v ČR. Takisto pracoval takmer dva roky v Byznyse pro společnost, najväčšej platforme pre zodpovedné podnikanie v Českej republike. Ivan Holub vyštudoval odbor manažment firiem na Vysokej škole ekonómie a manažmentu v Prahe a v roku 2022 absolvoval odborný kurz Sustainability Management pod vedením Vysokej školy chemicko-technologickej v Prahe.
K čomu certifikát vašu spoločnosť zaväzuje, a to aj na Slovensku?
Získaním certifikácie sa táto cesta nekončí, ale začína. Zaväzuje totiž dané subjekty k pravidelnej trojročnej recertifikácii a ku kontinuálnym zlepšovaniam v jednotlivých oblastiach. Navyše samotná certifikácia sa v priebehu času sprísňuje. Kritériá na jej získanie sú čoraz náročnejšie, aby zohľadňovala vývoj v oblasti celosvetového udržateľného rozvoja. Preto je pre nás táto certifikácia zásadným míľnikom. Nastavuje nám zrkadlo v tom, v čom sme silní. Zároveň ukazuje oblasti, kde musíme ešte kus cesty prejsť. Navyše nás neustále ženie vpred, aby sme pracovali na tom, aby sme boli ešte udržateľnejší, a to nielen na Slovensku, ale predovšetkým regionálne.
Považujete investovanie nemalých finančných prostriedkov na zvýšenie udržateľnosti v dnešnej neľahkej ekonomickej dobe za dobrú investíciu?
Udržateľnosť je predovšetkým o jasnej a zrozumiteľnej dlhodobej koncepcii, akým smerom sa chce daná firma udržateľne rozvíjať. Musí byť čitateľná, zrozumiteľná a predvídateľná. Má dávať jasnú predstavu aj o tom, čo chce firma dosiahnuť dlhodobo, ale i v stredno- či krátkodobom časovom období. Preto, áno, investície do udržateľnosti možno nazvať investíciami do budúcnosti, ktoré je nevyhnutné uskutočňovať práve v neľahkých časoch, aby sa ich návratnosť v priaznivejších rokoch vyplatila oveľa rýchlejšie. Keď hovoríme o udržateľných projektoch súvisiacich so životným prostredím, množstvo z nich sa zameriava na úsporu či už v materiálnej, alebo napríklad v energetickej oblasti. A s tým, samozrejme, súvisí aj zníženie nákladov, ktoré je v tejto ekonomickej dobe vítané pre každú firmu.
V čom chcete byť v tomto roku ešte lepší? Priblížili by ste svoje ciele v oblasti sociálnej a environmentálnej výkonnosti, transparentnosti a zodpovednosti?
Je to mix vyššie spomenutého. V oblasti transparentnosti sme dosiahli veľký míľnik práve v podobe získania certifikácie B Corp. Každý, kto sa zaujíma o naše hodnotenie, sa môže prihlásiť na stránky B Corp, nájsť Danone CEE a prezrieť si naše hodnotenie.
Uviedli by ste zopár plánov, ktorými chcete vytýčené ciele dosiahnuť?
V environmentálnej oblasti budeme pokračovať v našej ambícii byť lídrom v znižovaní metánu ako veľmi potentného skleníkového plynu. Naďalej chceme pracovať s našimi farmármi na implementácii praktík smerujúcich k regeneratívnemu poľnohospodárstvu a, samozrejme, v neposlednom rade budeme pokračovať v hľadaní čo najšetrnejších obalov s dôrazom na ich cirkularitu, nízku uhlíkovú stopu a ich praktickú recyklovateľnosť v krajinách, kde pôsobíme.
Máte plány či projekty aj v oblasti zdravia?
Áno, v danej oblasti sa sústredíme na zníženie množstva cukru v detských mliečnych produktoch tak, aby zodpovedalo odporúčaniu WHO (pod desať gramov cukru na sto gramov výrobku). V spoločenskej oblasti budeme pokračovať na našej ceste byť do troch rokov hodnotení ešte lepšie v rámci B Corp. Chceme byť maximálne férový zamestnávateľ ponúkajúci rovné príležitosti pre každého, chceme byť otvorení rozmanitosti. Čo sa týka komunít, naďalej budeme intenzívne rozvíjať vzťahy v rámci nášho dodávateľského reťazca, podporovať a rozvíjať našich farmárov a ďalšie komunity a inštitúcie, ktorých podpora zapadá do našej dlhodobej koncepcie.
Prezradili by ste svoje plány na ceste k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality?
Ako skupina sme sa zaviazali byť uhlíkovo neutrálni do roku 2050 a dosiahnuť tento cieľ v súlade s SBTi (Science Based Targets initiative). Z hľadiska regiónu sústreďujeme veľké úsilie na spôsob získavania mlieka potrebného pre naše produkty, kde tkvie náš najväčší podiel na celkovej uhlíkovej stope. Súčasne pracujeme aj na spôsoboch, ako efektívne znižovať naše emisie v doprave a obaloch.
Do akej miery je pre vás dôležitá spokojnosť vašich zamestnancov? Čo im ponúkate a zabezpečujete, pri čom dosahujete aj lepšiu vzájomnú komunikáciu, ktorá je v podnikaní veľmi dôležitým faktorom?
Spokojnosť našich zamestnancov pravidelne a dlhodobo monitorujeme a vyhodnocujeme. Zároveň pracujeme na tom, aby sa udržateľné témy dostali ku každému nášmu zamestnancovi. Pri našich pravidelných prieskumoch medzi zamestnancami zisťujeme, že spôsob, akým sa k nim dostávajú všetky nevyhnutné informácie týkajúce sa udržateľnosti, je nastavený veľmi efektívne a kolegovia si ho pochvaľujú a zaraďujú ho medzi naše najsilnejšie stránky v rámci internej komunikácie.
V ktorých oblastiach dosahuje Danone Slovensko najvýraznejšie úspechy? Ako ste na tom napríklad v oblasti riadenia, etiky a transparentnosti, starostlivosti o zamestnancov či občianskej angažovanosti a darcovstva?
Dotazník B Corp je naozaj širokospektrálny a skúma rôznorodé oblasti fungovania spoločnosti. Na čo sme mimoriadne hrdí, to je napríklad podpora zamestnancov pri narodení alebo adopcii dieťaťa, ktorá ide ďaleko nad rámec zákona. Tento inkluzívny benefit sa týka všetkých typov rodín a okrem viacerých typov finančnej podpory zahŕňa aj pätnásť dní plateného voľna pre druhého rodiča, či flexibilitu pri organizácii pracovného času.
B Corp sa zaujíma aj o angažovanosť spoločnosti v celospoločenských a sociálnych témach. V tejto sfére sa dlhodobo angažujeme prostredníctvom Iniciatívy prvých tisíc dní, ktorej poslaním je šíriť povedomie o význame výživy v prvých tisíc dňoch života pre celoživotné zdravie. Táto iniciatíva je striktne nekomerčná, teda nepropaguje naše produkty ani značky. Sme vďační za podporu desiatok lekárov a lekárok, ktorí s nami spolupracujú na vzdelávacích aktivitách určených pre rodičov.
Vaša spoločnosť realizuje okrem iného aj dlhodobý prieskum stravovacích návykov malých detí prostredníctvom projektu NutriCheq. Opísali by ste stručne, o čo ide?
NutriCheq je jedným z projektov Iniciatívy prvých 1000 dní a zameriava sa na stravovanie u batoliat, teda detí od jedného do troch rokov. Vieme, že v tomto období dieťa väčšinou prechádza na bežnú rodinnú stravu, na ktorú jeho organizmus ešte nie je pripravený. Pediatri sa v tomto období často stretávajú s nadmernou konzumáciou sladkostí či soli, pričom sa budujú chuťové preferencie a zvyky súvisiace so stravovaním. Tieto zlozvyky môžu mať v budúcnosti zásadný vplyv na rozvoj civilizačných ochorení a tým celkové zdravie v dospelosti.
Súčasťou NutriCheq-u je jednoduchý dotazník, ktorý vytvorili odborníci a bol validovaný v ambulanciách u pediatrov naprieč Slovenskom. Nedávno sme ho zdigitalizovali a je voľne dostupný na stránke 1000dni.sk/nutricheq. Prostredníctvom dvadsiatich precízne vypracovaných otázok je možné zistiť skladbu jedálnička aj stravovacie návyky dieťaťa. Rodič dostane na email vyhodnotenie potenciálnych nedostatkov spolu s odporúčaniami, ako jednotlivé problémy riešiť. Výsledky NutriCheq-u môže rodič zaslať priamo pediatrovi na konzultáciu.
Digitálna verzia umožňuje aj anonymný zber dát, vďaka čomu je možné sledovať stav a trendy vo výžive slovenských batoliat. Spoločne so zástupcami pediatrických spoločností na Slovensku tieto dáta vyhodnocujeme a na ich základe prispôsobujeme osvetu smerovanú na rodičov. Prevencia, predovšetkým v útlom veku, je jedným z najúčinnejších prostriedkov na zlepšenie verejného zdravia.