Pre amerického prezidenta Donalda Trumpa by domáci iPhone bol triumfom epických rozmerov. Najikonickejší technologický produkt planéty, vyrábaný na domácej pôde – ideálna bodka za jeho obchodnými clami a predvolebným sľubom, že vráti výrobu späť do USA.
A zdá sa, že v jeho tábore tomu naozaj veria. Najmä teraz, keď USA uvalili 145-percentné clo na dovoz z Číny, kde Apple montuje väčšinu svojich zariadení. Firma síce sľúbila, že do americkej ekonomiky investuje 500 miliárd dolárov počas nasledujúcich štyroch rokov, no výroba iPhonov v USA?
Biely dom dal tento týždeň jasne najavo, že D. Trump chce, aby Apple začal vyrábať iPhone doma. „Ak by si Apple nemyslel, že to v USA dokáže, asi by tu neinvestoval toľko peňazí,“ vyhlásila hovorkyňa Bieleho domu Karoline Leavittová.

Made in Vietnam? Už nie dlho. Trumpove clá môžu roztrhať tenisky aj nervy značkám ako Nike
Apple však v dohľadnej dobe výrobu iPhonov do USA nepresunie. Dôvodov je veľa – od nedostatku výrobných kapacít, cez absenciu kvalifikovanej pracovnej sily, až po úplnú neexistenciu robustného dodávateľského ekosystému, aký v súčasnosti existuje len v Ázii.
Apple si medzitým buduje nový výrobný pilier v Indii. Jeho partneri tam stavajú druhý najväčší závod na výrobu iPhonov na svete, čím firma znižuje svoju závislosť od Číny. V Indii už dnes vzniká vyše 35 miliónov iPhonov ročne – čo postačuje na pokrytie značnej časti amerického trhu.
„iPhone City“ a problém zvaný realita
Najväčšie Apple montážne linky – oficiálne známe ako FATP (final assembly, test and pack-out) – sú gigantické. V Ázii sa podobajú na malé mestá. V jednom z hlavných závodov Foxconnu v čínskom Čeng-čou, prezývanom „iPhone City“, žije a pracuje niekoľko stotisíc ľudí. Sú tam školy, telocvične, nemocnice aj ubytovne. Je to svet sám o sebe.
„Ktoré americké mesto zloží ruky z klávesnice a začne vyrábať len iPhony?“ pýta sa bývalý inžinier Applu Matthew Moore. „Boston má pol milióna obyvateľov. Celé mesto by muselo prestať robiť čokoľvek iné, len aby stíhalo tempo Apple.“
A to je len ľudská stránka. Na druhej strane sú dodávatelia komponentov. Apple začína vývoj nových produktov v Silicon Valley, no montáž a dizajn výrobných liniek sa rieši v úzkej spolupráci s partnermi ako Foxconn či Pegatron – a to mesiace až roky vopred.
Cena amerického sna? Až 3 500 dolárov
Presun výroby by nebol len logisticky náročný – bol by najmä astronomicky drahý. Podľa Bank of America Securities by sa cena modelu iPhone 16 Pro zvýšila zo súčasných 1 199 dolárov na zhruba 1 500 dolárov len kvôli vyšším mzdovým nákladom. A analytik Dan Ives z Wedbush ide ešte ďalej – podľa neho by plne americký iPhone mohol stáť až 3 500 dolárov. Presun len 10-percentného dodávateľského reťazca do USA by Apple stál približne 30 miliárd dolárov počas troch rokov.
A hoci D. Trump hovorí o amerických robotníkoch a návrate priemyslu, tvrdá realita je, že v USA jednoducho nie sú ľudia so správnymi zručnosťami.
Výkonný riaditeľ Applu Tim Cook počas podujatia časopisu Fortune v roku 2017 uviedol dôvody, prečo sa tak výrazne spolieha na Čínu, a povedal, že to nie je kvôli nízkym nákladom na pracovnú silu. „Čína prestala byť krajinou s nízkymi nákladmi na pracovnú silu už pred mnohými rokmi,“ povedal. „Dôvodom sú zručnosti a množstvo zručností na jednom mieste. V Číne naplníte štadióny technickými inžiniermi. V USA by ste sotva nimi naplnili jednu konferenčnú miestnosť.“
Automatizácia len zbožným prianím
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?