Pre amerického prezidenta Donalda Trumpa by domáci iPhone bol triumfom epických rozmerov. Najikonickejší technologický produkt planéty, vyrábaný na domácej pôde – ideálna bodka za jeho obchodnými clami a predvolebným sľubom, že vráti výrobu späť do USA.

A zdá sa, že v jeho tábore tomu naozaj veria. Najmä teraz, keď USA uvalili 145-percentné clo na dovoz z Číny, kde Apple montuje väčšinu svojich zariadení. Firma síce sľúbila, že do americkej ekonomiky investuje 500 miliárd dolárov počas nasledujúcich štyroch rokov, no výroba iPhonov v USA?

Biely dom dal tento týždeň jasne najavo, že D. Trump chce, aby Apple začal vyrábať iPhone doma. „Ak by si Apple nemyslel, že to v USA dokáže, asi by tu neinvestoval toľko peňazí,“ vyhlásila hovorkyňa Bieleho domu Karoline Leavittová.

Ba,Ria,,Vietnam,-,Jan,19,2023:,Textile,Cloth,Factory
Neprehliadnite

Made in Vietnam? Už nie dlho. Trumpove clá môžu roztrhať tenisky aj nervy značkám ako Nike

Apple však v dohľadnej dobe výrobu iPhonov do USA nepresunie. Dôvodov je veľa – od nedostatku výrobných kapacít, cez absenciu kvalifikovanej pracovnej sily, až po úplnú neexistenciu robustného dodávateľského ekosystému, aký v súčasnosti existuje len v Ázii.

Apple si medzitým buduje nový výrobný pilier v Indii. Jeho partneri tam stavajú druhý najväčší závod na výrobu iPhonov na svete, čím firma znižuje svoju závislosť od Číny. V Indii už dnes vzniká vyše 35 miliónov iPhonov ročne – čo postačuje na pokrytie značnej časti amerického trhu.

„iPhone City“ a problém zvaný realita

Najväčšie Apple montážne linky – oficiálne známe ako FATP (final assembly, test and pack-out) – sú gigantické. V Ázii sa podobajú na malé mestá. V jednom z hlavných závodov Foxconnu v čínskom Čeng-čou, prezývanom „iPhone City“, žije a pracuje niekoľko stotisíc ľudí. Sú tam školy, telocvične, nemocnice aj ubytovne. Je to svet sám o sebe.

„Ktoré americké mesto zloží ruky z klávesnice a začne vyrábať len iPhony?“ pýta sa bývalý inžinier Applu Matthew Moore. „Boston má pol milióna obyvateľov. Celé mesto by muselo prestať robiť čokoľvek iné, len aby stíhalo tempo Apple.“

A to je len ľudská stránka. Na druhej strane sú dodávatelia komponentov. Apple začína vývoj nových produktov v Silicon Valley, no montáž a dizajn výrobných liniek sa rieši v úzkej spolupráci s partnermi ako Foxconn či Pegatron – a to mesiace až roky vopred.

Cena amerického sna? Až 3 500 dolárov

Presun výroby by nebol len logisticky náročný – bol by najmä astronomicky drahý. Podľa Bank of America Securities by sa cena modelu iPhone 16 Pro zvýšila zo súčasných 1 199 dolárov na zhruba 1 500 dolárov len kvôli vyšším mzdovým nákladom. A analytik Dan Ives z Wedbush ide ešte ďalej – podľa neho by plne americký iPhone mohol stáť až 3 500 dolárov. Presun len 10-percentného dodávateľského reťazca do USA by Apple stál približne 30 miliárd dolárov počas troch rokov.

A hoci D. Trump hovorí o amerických robotníkoch a návrate priemyslu, tvrdá realita je, že v USA jednoducho nie sú ľudia so správnymi zručnosťami.

Výkonný riaditeľ Applu Tim Cook počas podujatia časopisu Fortune v roku 2017 uviedol dôvody, prečo sa tak výrazne spolieha na Čínu, a povedal, že to nie je kvôli nízkym nákladom na pracovnú silu. „Čína prestala byť krajinou s nízkymi nákladmi na pracovnú silu už pred mnohými rokmi,“ povedal. „Dôvodom sú zručnosti a množstvo zručností na jednom mieste. V Číne naplníte štadióny technickými inžiniermi. V USA by ste sotva nimi naplnili jednu konferenčnú miestnosť.“

Automatizácia len zbožným prianím

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa