Povestný kanárik v bani padol v máji, keď maloobchod začal zverejňovať zisky za prvý kvartál roka 2022. Hviezda počas pandémie, spoločnosť Target, zverejnila 52-percentný pokles ziskov oproti minulému roku. Cena akcie sa prepadla o 25 percent počas jediného dňa, čo sa nestalo od Čierneho pondelka v októbri 1987.
Stávky na skorý odraz akcií od dna sú veľmi drahým hazardom
Pre firmu, ktorá počas posledných dvoch rokov nerobila nič iné, ako trhala očakávania analytikov na kusy a prepisovala rekordy ziskov je to bolestné precitnutie. Kormidelníci spoločnosti priznali, že ziskovosť bola slabšia ako čakali, slabšia ako by mala byť. To však nebol koniec príbehu.
Maloobchod ako prvý pocítil chlad od zákazníkov
Druhý kvartál sa ešte neskončil a z jednej z najväčších sietí maloobchodu sa šíria ďalšie varovania. Target má tak vysoké zásoby, že musí osekať ceny aby sa ich zbavil. Zároveň ruší objednávky od dodávateľov, hlavne v sektoroch domáceho vybavenia a oblečenia.
Spoločnosť bola skúpa na detaily, takže investori sa ešte môžu triasť, čo z toho bude. Spotrebitelia by sa, naopak, mali tešiť na zľavy. Lenže, oni sa vôbec netešia.
- Internetový predaj má dvojnásobný problém
Predajcovia, ktorí sú silní v internetovom predaji mali počas pandémie veľmi silnú pozíciu a prepisovali rekordy ziskov. Teraz však majú dvojnásobný problém. Ľudia šetria a okrem toho sa vracajú aj do kamenných predajní. Amazon preto zaznamenal prvú stratu od roku 2015.
Spotrebiteľská dôvera, ktorú University of Michigan meria od 70. rokov prepadla na najnižšie úrovne, odkedy sa výskum robí. Dôvodom sú hlavne obavy z inflácie a poklesu kúpyschopnosti obyvateľstva.
Negatívne prekvapenia tak pokračovali, pretože sa síce čakal pokles spotrebiteľskej dôvery, ale nie takýto drastický. Ponurá nálada spotrebiteľov sa naplno prejavila počas posledných dvoch mesiacov v červených číslach maloobchodných predajcov.
Tu treba poznamenať, že počas posledných rokov bol najväčšou starosťou Američanov trh práce a mzdy. V tomto sektore je zatiaľ všetko v poriadku, trh práce je horúci ako nikdy, dopyt po zamestnancoch je silný a mzdy rastú medziročne o päť percent. Kto chce pracovať, môže si vyberať. Čo sa so spotrebiteľskou dôverou stane, keď začne chladnúť trh práce, ťažko odhadnúť.
Inflácia rozožiera zisky ako korózia
Pritom prvé náznaky problémov sa objavujú aj tu. Mzdy síce rastú medziročne slušným tempom (hoci stále nižším ako je inflácia), ale oproti záveru roka 2021 sa veľmi nezmenili.
Target je len jeden príklad, zďaleka však nie jediný. Walmart tiež vyslal varovanie. Vyššie náklady na tovar, problémy s logistikou a vyššie mzdy vymazávajú zisky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?