Štáty sa v budúcnosti nedokážu dobre postarať o starých ľudí. Pre nedostatok peňazí bude v nasledujúcich dekádach klesať pomer vyplácaného dôchodku k predchádzajúcej čistej mzde. Dôvodmi sú zlá demografia a neustále „reformy“ systému.

Každý politik má o spravodlivom dôchodkovom systéme vlastnú predstavu. Výsledkom sú, obzvlášť na Slovensku, neustále zmeny pravidiel. Značná časť ľudí sa preto rozhodla v starobe spoliehať sama na seba a začala vo veľkom šetriť na dôchodok v druhom pilieri. Cieľom je pomocou investovania zarobiť dosť peňazí na pokojnú jeseň života.

Lenže zodpovedným ľuďom s vlastnými úsporami spravila nečakaný škrt cez rozpočet inflácia. Nákupná sila dôchodkových úspor prudko klesá nielen v domácej ekonomike, ale aj bohatých západných štátoch.

Záleží od produktu

Druhý pilier je viac-menej špecifickým znakom nových členských štátov Európskej únie. V bohatších krajinách sa ľudia snažia zabezpečiť prostredníctvom iných finančných produktov. Napriek tomu sú nízke reálne výnosy typickým znakom väčšiny európskych krajín.

Na podceňovanie problému v podobe rastu cien dlhodobo upozorňuje Európska federácia investorov a používateľov finančných služieb. Organizácia už desať rokov márne varuje pred nízkymi výnosmi väčšiny európskych dôchodkových fondov. Podľa jej prepočtov v rámci Európskej únie od roku 2000 do roku 2021 klesla nákupná sila 100 eur na 64 eur. Tento pomer bude ešte horší potom, ako sa vo výsledkoch prejaví prudký rast cien z rokov 2022 a 2023.

V každom prípade reálne výnosy (zisk očistený o rast cien) boli na tom zle už pred príchodom veľkej inflácie. Investovanie prostredníctvom životného poistenia prinieslo priemernú ročnú stratu 0,4 percenta. Takto sa po očistení o rast cien znehodnotili úspory mnohých Francúzov. Bez započítania vplyvu inflácie je priemerný ročný výnos od vzniku produktu do konca vlaňajška 1,18 percenta.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa