Elektrické nákladné vozidlá ponúkajú firmám možnosť znižovať uhlíkovú stopu a reagovať na rastúce regulačné tlaky. Elektromobilita však naráža na obmedzenia v dojazde vozidiel, dostupnosti nabíjacích staníc a vo vysokých počiatočných nákladoch. Ak majú elektrické kamióny prispieť k ekologizácii dopravy, bude nevyhnutné investovať do udržateľnej výroby elektrickej energie a rozšírenia infraštruktúry.
Náklady a pohony
Cena elektrických nákladných vozidiel je vyššia než cena ich dieselových alebo plynových náprotivkov. Kým dieselové kamióny strednej triedy stoja 100- až 150-tisíc eur, cena elektrických kamiónov štartuje na 300-tisícoch eur a môže dosiahnuť až 400-tisíc eur v závislosti od kapacity batérie a technických parametrov.
Kamióny na biopalivá predstavujú lacnejšiu alternatívu k fosílnym palivám, pričom ich cena je podobná alebo len mierne vyššia než pri dieselových modeloch. Použitie biopaliva je však oproti klasickej nafte obmedzené vyššou cenou a nižšou dostupnosťou.
Vysoké obstarávacie náklady elektrických kamiónov sú pre mnohé spoločnosti prekážkou. Prevádzkové náklady, ako je elektrická energia a údržba, sú síce nižšie, no tieto úspory sa pri cenách kamiónov vracajú pomaly. Návratnosť investície do elektrického kamióna môže trvať osem až desať rokov.
Plne elektrický
Spoločnosť DHL Supply Chain Czech Republic rozšírila svoj vozový park o model Renault Trucks D 16 E-Tech, 100-percentne elektrické vozidlo určené na mestskú distribúciu. Bude sa používať na prepravu produktov známeho výrobcu hračiek. Ide o prvý elektrický model tohto radu, ktorý výrobca tomuto českému zákazníkovi dodal.
Kamión má výkon 130 kilowattov (kW) a maximálny výkon 185 kW. Renault Trucks D 16 E-Tech čerpá energiu z lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 280 kWh, rozdeleného do troch batérií po 94 kWh. Možnosť rýchleho nabíjania umožňuje nabitie na 80 percent za hodinu a 35 minút, pričom plné nabitie trvá približne dve hodiny. Tento model je preto podľa riaditeľa pre elektromobilitu Renault Trucks ČR Ondřeja Kostelníka ideálny na mestské rozvozy.
Na Slovensku spoločnosť Geis testovala elektrický kamión Mercedes eActros 400 v reálnej prevádzke. Test prebiehal koncom leta v okolí Bratislavy, kde eActros prešiel 2 069 kilometrov počas desiatich pracovných dní. Priemerná spotreba elektriny dosiahla 105 kWh na 100 kilometrov, čo je pre 20-tonový kamión efektívna spotreba.
Najdlhšia absolvovaná trasa dosiahla približne 360 km, pričom vozidlo ukončilo deň s tretinou kapacity batérie. Test potvrdil, že použitie elektrického vozidla prinieslo úsporu emisií oxidu uhličitého vo výške približne 1 944 kilogramov, čo prispieva k ekologizácii dopravy.
„Najbližších niekoľko rokov nebudeme mať 100-percentne elektrifikovanú flotilu vozidiel Geis. Naším cieľom je však urobiť maximum pre zníženie uhlíkovej stopy,“ zdôrazňuje prevádzkový riaditeľ Geis SK Lukáš Búzek.
Šalamúnske riešenie
Pre zníženie uhlíkovej stopy spoločnosť Kuehne+Nagel ponúka riešenie „Book & Claim“ už aj pre elektrické kamióny. Tento prístup umožňuje zákazníkom znižovať emisie aj bez priameho využitia elektrických vozidiel. Systém „Book & Claim“ bol pôvodne dostupný len pre nízkoemisné palivá, ako je HVO (hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej), teraz je však prvýkrát aplikovaný aj na elektrické vozidlá.
V súčasnosti však táto metóda umožňuje klientom „nárokovať si“ zníženie uhlíkovej stopy aj v prípadoch, keď ich tovar nie je fyzicky prepravovaný elektrickým vozidlom, čím rieši problémy s nedostatočnou infraštruktúrou a obmedzeným dojazdom elektrických kamiónov.