Stropy cien palív, lacnejšie tankovanie pre domácich ako pre cudzincov a najnovšie aj limity pri nákupoch. Maďarsko svojou politikou na čele s Viktorom Orbánom prekvapuje čoraz viac a v značnej miere znepokojuje Európsku úniu (EÚ), ktorej to naburáva plány o vytváraní jednotného trhu s palivami.

Maďarský premiér razí vlastnú politiku, čo zdôvodňuje ochranou vnútorného trhu a obyvateľov krajiny. Pre Slovákov sa už pred mesiacom skončila tankovacia turistika, ktorú predstavoval lákavý maďarský trh.

Vodičom sa však už tankovať za hranicami neoplatí, navyše, obmedzenia pociťujú už aj samotní Maďari. Dôvod je zrejmý – nedostatok palív začína poriadne zamotávať situáciu v celej Európe.

Neprehliadnite

Desať krajín EÚ v panike tuší, kedy Putin stopne plyn. Ako zdražie pre Slovákov, ukázal Sulík

Ako prezradil Branislav Príbojský, výkonný riaditeľ spoločnosti Freya Corporation, ktorá zahŕňa aj maďarský trh, pred pandémiou covidu-19 bola tankovacia turistika badateľná práve opačným smerom.

„Z Maďarska chodili tankovať vodiči na Slovensko. Problém vidím aktuálne v rozpore s normami EÚ, diskriminácii občanov ďalších členských štátov, ale i v hrozbe žaloby voči Maďarsku,“ hovorí B. Príbojský.

Nedostatok palív sa už prejavuje

Maďarský príklad s prípadnými cenovými stropmi na palivá Slovensko nechystá. Premiér Eduard Heger nie je za takéto dlhodobé riešenia, uviedol to aj na nedávnom rokovaní v Bruseli (24. júna 2022).

„Stropovanie cien, ak trvá dlho, tak je škodlivé pre trh. Ak sa chceme rozprávať o krátkodobom zastropovaní, musíme si to dobre premyslieť,“ povedal. Pri riešení drahých energií sa premiér prikláňa k dohodám s energetickými firmami. 

Situácia však začína byť vážna aj pokiaľ ide o nedostatok palív. Prejavilo sa to za posledný týždeň nielen pri malých čerpacích staniciach, ale aj v sieti GAS, ktorá zahŕňa viac ako 31 benzínok. Situáciu zrejme podcenili, prípadne nemali uzatvorené dlhodobé kontrakty, alebo na vysoké ceny palív nemajú financie, čím sa ocitli v začarovanom kruhu. Ako z neho von? To nikto nevie. 

„Členské spoločnosti (Slovnaft, OMV, Unipetrol) nie sú aktuálne zmluvnými partnermi spoločnosti GAS, takže nemôžu mať ani zodpovednosť za dodanie či nedodanie palív v danej sieti,“ objasnila Zuzana Oprchalová, výkonná riaditeľka Slovenskej asociácie palivového priemyslu a obchodu (SAPPO).

Slovenský trh s palivami je podľa nej plne otvorený a prevádzkovatelia čerpacích staníc môžu nakupovať benzín či naftu kdekoľvek v Európe, teda teoreticky môžu, ale v praxi to začína byť riadny problém.

„Už v nedávnej minulosti sme upozornili na možnosť nedostatku palív v rámci trhu strednej Európy v kontexte celkového vývoja,“ dodáva Z. Oprchalová.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa