Príplatok za extrémne vojnové časy bude drahý aj pri tankovaní palív. Ak teda náhodou nebudú prerušené dodávky, čoho sa obávajú nielen bežní ľudia, ale aj mnohé sektory, najmä tie v preprave či dopravných službách, tak to reálne znamená drahšie cestovné či drahšie služby premietnuté do cien tovarov a služieb. Inak povedané, dražobu všade.
Rast cien benzínu i nafty sa dotýka celej Európy, nie je to len záležitosť Slovenska. Ceny ropy na svetových trhoch prudko rastú. Mnohí obchodníci prestali nakupovať ruskú ropu, aby nepodporovali ruského prezidenta Vladimíra Putina. Naopak, sústredili sa na nákup ropy Brent, ktorá sa ťaží v oblasti severného mora. Aj preto ceny ropy skokovito rastú, čo sa dotkne aj slovenského trhu.
Dodávky ropy a plynu do SR sú relatívne stabilné. Prichádzajú v štandardnom množstve a štandardnom tlaku, uviedol ešte 24. januára 2022 minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Rusko-ukrajinská vojna však riadne zamiešala karty v tejto oblasti.
Ako avizoval 4. marca Štatistický úrad, aktuálne ceny natural 95-oktánového benzínu, natural 98-oktánového benzínu, motorovej nafty a stlačeného zemného plynu (CNG) opäť stúpli, klesli len ceny skvapalneného ropného plynu (LPG). A rast cien bude ešte pokračovať.
Vláda tvrdí: zásob je dosť, analytici sú opatrní
V každom prípade, slovenskí motoristi môžu očakávať vyššie ceny palív, a to z dvoch dôvodov, čo sa už aj reálne deje. Prvým je vyššia cena ropy Brent, ktorá po otvorení konfliktu prudko stúpla. Druhým je posilnenie dolára voči euru, ktoré nám nákup ropy či iných komodít predražuje.
„Najhoršie to bude vtedy, keď sa zastaví prísun ropy z Ukrajiny na Slovensko. Vtedy môžu byť obmedzené dodávky palív a mazív, ceny môžu vybehnúť ešte vyššie,“ hovorí pre TREND František Burda, investičný analytik FinGO.sk
„Na tento rok má Slovensko dodávky energií zabezpečené. Máme aj plán B v každej jednej oblasti. Hovorím najmä o rope, o plyne a jadrovom palive,“ povedal 2. marca pre médiá minister hospodárstva Richard Sulík.
Na jeho návrh následne vláda Eduarda Hegera odsúhlasila na pomoc Ukrajine darovanie 10 miliónov litrov motorovej nafty a 2,4 miliónov litrov leteckého paliva. Tiež poskytne Ukrajine ďalší vojenský materiál v hodnote 6,27 milióna eur.
Konflikt medzi Ukrajinou a Ruskom tlačí ceny ropy nahor, pretože invázia na Ukrajinu ohrozuje ruské dodávky ropy do Európy, čo by mohlo spôsobiť nedostatok čierneho zlata na starom kontinente, konštatuje analytik spoločnosti XTB Lukáš Lipovský.
„To vytvára paniku na trhoch, pretože Rusko je druhým najväčším producentom ropy na svete a až dve tretiny svojho exportu dodáva do Európy. To predstavuje približne tri milióny barelov ropy denne, respektíve tri percentá celosvetovej spotreby ropy,“ spresňuje L. Lipovský. V prípade, ak by predsa len z nejakého dôvodu prestala tiecť ropy z Ruska do Európy, cena čierneho zlata by mohla zaznamenať ďalší prudký nárast.
„Vyhliadky však zatiaľ ostávajú pesimistické a Slovákom teda reálne hrozí ďalšie zdražovanie cien PHM na Slovensku,“ dodáva analytik XTB. Rovnako to tvrdí aj Stanislav Pánis, analytik J &T Banky.
Ceny ropy by mohli podľa neho rásť v určitom negatívnom scenári až smerom k 120 až 130 dolárom za barel, kde by mohla nastať deštrukcia dopytu, aby sa trh sám cez svoju neviditeľnú ruku vybalansoval,“ upozornil, že špeciálne to hrozí v prípade vojenskému konfliktu, k čomu napokon pred pár dňami došlo.
U susedov plnia aj kanistre
Ceny pohonných hmôt v Česku sú najvyššie v histórii. Za liter benzínu či nafty zákazníci 3. marca vôbec po prvýkrát platili v priemere viac ako štyridsať českých korún (1,55 eura). Podľa niektorých českých ekonómov sa môže cena vyšplhať na predtým nepredstaviteľných 65 Kč (2,53 eura), uvádza český portál E15.cz.
Podľa zástupcov čerpacích staníc tak zákazníci tankujú pohonné hmoty do svojich vozidiel na maximum, dokonca ako železnú zásobu aj do kanistrov. A ďalšie zdražovanie môže nastať pri pretrvávaní rusko-ukrajinského konfliktu, prípadne sa môže ešte zrýchliť v prípade prerušenia dodávok. TREND zisťoval aktuálne viac.
Spolumajiteľ siete viac ako štyridsiatich čerpacích staníc Tank Ono v susednom Česku, dlho známych veľmi priaznivými cenami, čaká ustálenie cien palív medzi 40 Kč (1,55 eura) až 50 Kč (1,95 eura) za liter. „Tam sa budú dlhodobo držať. Hrozí, že si to ľudia nebudú môcť dovoliť. Do týždňa zdražejú všetci dopravcovia,“ uviedol pre český portál E15.cz Jiří Ondra.
Je možné nazvať dianie na pumpách v Česku panikou? „Určite áno. Pumpy sú totálne plné, ľudia panikária. Chodia k nám policajti a hovoria, aby sme s tým niečo robili. Čo ale zmôžeme? Ľudia vedia, že sa bude ďalej zdražovať, tak si radšej vystoja radu. A tie sú neskutočne dlhé,“ hovorí J. Ondra.
Ľudia tankujú aj zásoby do kanistrov. Boja sa, že už vysoké ceny ešte viac porastú. Za normálnej situácie vypredajú všetko palivo na čerpacej stanici za dva a viac dní, teraz zmizne ani nie za deň. Tankovanie palív je u Čechov už abnormálne.
Skutočnosť, že Česi sa predzásobujú benzínom a naftou, uvádzajú v posledných dňoch aj české Hospodárske noviny. „Záver pracovného týždňa potom priniesol nevídaný cenový skok, keď priemerná cena nafty počas piatku vzrástla takmer o dve Kč za liter (0,08 eura),“ uvádzajú. Problémom u našich českých susedov je aj slabnúca česká koruna.
Panika napokon zrejme upadne
Hoci sú pohonné hmoty drahšie, mnohí prevádzkovatelia čerpacích staníc si stále držia svoju maržu, aby prežili. J. Ondra dúfa, že Česko má zaistené zásoby ropy, inak by vznikol veľký hospodársky problém. „Rafinérky hovoria, že nedostatok pohonných hmôt nehrozí. Vyšším cenám sa prispôsobíme, hrozí ale, že budú ľudia menej jazdiť, že si takéto drahé palivá mnohí nebudú môcť dovoliť. Spôsobí to ďalší útlm ekonomiky,“ dodáva J. Ondra.
Neočakáva, že by česká vláda chcela do vysokých cien zasiahnuť ako napríklad v susednom Poľsku, kde sa znížila DPH z 23 na 8 percent, prípadne v Maďarsku, kde sú ceny palív zastropované od novembra 2021 až do 15. mája 2022. Benzínky však musia predávať liter nafty a benzínu za maximálne 480 forintov (1,33 eur) za liter.
Ich výkupné ceny sa však zvýšili natoľko, že pre vládne opatrenia sa ocitli v strate. Niektoré menšie spoločnosti už ohlásili úpadok, nakupujú totiž za vyššie ceny, ako môžu reálne predávať, čo ich tlačí do straty.
Nemôžu vysoké ceny palív podnietiť rôzne akvizície v tomto smere? Možno jedine, ak by bol rast cien dlhodobejší ako pol roka, aktuálne rast trvá zhruba týždeň. „Potom by k istým obchodom zrejme dochádzalo. Súkromník, ktorý má jednu dve čerpacie stanice, by sa ich mohol chcieť zbaviť. Ale siete o desiatkach púmp, tie to ustoja. Že by ale boli zajtra pumpy na predaj alebo krachovali, to zatiaľ nehrozí. Majitelia púmp nejaké finančné rezervy majú,“ prezrádza majiteľ čerpacích staníc Tank Ono.
Konkurenčný boj len tak neustane
Prístup veľkých sietí sa v rámci regiónu od krajiny ku krajine primárne až tak nelíši, hoci vnímame konkurenčný boj o zákazníka, hovorí pre TREND Zuzana Oprchalová, výkonná riaditeľa Slovenskej asociácie palivového priemyslu a obchodu (SAPPO).
„V súčasnosti to nie je len o kvalite palív, ale najmä poskytnutí kvalitného doplnkového sortimentu a rýchleho občerstvenia. To sa ukázalo ako kľúčové počas pandémie. Pomer veľkých značiek v porovnaní s malými lokálnymi obchodníkmi je stále pomerne vyrovnaný, hoci v niektorých krajinách, ako je Česko, prevláda počet práve menších predajcov,“ konštatuje J. Oprchalová.
Z pohľadu počtu verejných staníc ide podľa riaditeľky SAPPO zároveň o najkonkurenčnejší trh v EÚ.V Poľsku je silné zastúpenie práve domácich stabilných značiek, čo je typické pre severných susedov najmä z pohľadu celkovej domácej produkcie palív. Maďarsko je nám štruktúrou trhu veľmi blízke, kde je silná domáca značka v konkurencii s ďalšími medzinárodnými sieťami a lokálnymi predajcami.
„V prípade palív sa trhy odlišujú najmä z pohľadu primiešavania biozložky, ktorá je z pohľadu EÚ povinná, ale každý štát si môže zvoliť svoj vlastný prístup. V tomto sú Slovensko spolu s Maďarsko z pohľadu ekologizácie najďalej, keďže každý liter palivá musí obsahovať určité percento biozložky,“ dodáva Z. Oprchalová.
V neposlednom rade, aj vernostné systémy zohľadňujú lokálne spotrebiteľské návyky. „Potom sú na trhu poskytovatelia, ktorí nevlastnia sieť staníc, ale majú iba kartový systém, ktorý plní už viaceré funkcie. Práve tu sa v budúcnosti môže odohrať pomerne zaujímavý konkurenčný boj medzi oboma poskytovateľmi, pričom atraktívnejší pre zákazníkov bude ten, kto bude vedieť lepšie pracovať s dátami a možnosťami, ktoré prináša digitalizácia,“ dodáva riaditeľka SAPPO.
Aj dopravcovia pod tlakom
Okrem bežných motoristov sa aj mnoho dopravcov doslova dostáva pod existenčný tlak. Dokonca ani ich kontrakty, ktoré obsahujú palivové doložky, nepočítali s takým rýchlym rastom cien palív.
Nezostane im nič iné, ako zdražiť, len vyššie ceny nafty a benzínu jednoducho prevedú do cien pre koncových zákazníkov, či už pre cestujúcich v autobusoch alebo aj priamo pri všetkých tovaroch v obchodoch, ktoré sa prepravujú kamiónovou dopravou.
V ktorom sektorom môžu rastúce ceny palív spôsobovať najväčšie ťažkosti? Analytik J &T Banky, hovorí, že ide o odvetvia, kde majú palivá vysoký podiel na nákladoch s limitovaným priestorom pre posunutie vyšších vstupov do výsledných cien.
„Ide najmä o mnohých autodopravcov, ktorí čelia silnej, aj medzinárodnej, konkurencii. Vo všeobecnosti sa vyššie ceny palív prejavia v rastúcich nákladoch naprieč rôznymi sektormi. Špeciálne, keď palivá nie sú jediným energetickým nosičom, ktorého cena sa posúva nahor,“ dodáva na záver S. Pánis.
Ďalšie dôležité správy
Inflácia desať percent, finančné šoky a straty v investovaní. Ekonomická vojna začína byť krutá
Pomoc Ukrajine vyjde Slovákov na dve miliardy eur. Matovič už hovorí o vyšších daniach pre ľudí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?