Minulý rok bol z hľadiska cestovného ruchu pre Slovensko veľmi náročný. Išlo totiž o rok s najtvrdšími pandemickými opatreniami. Cestovný ruch fungoval celkovo len šesť mesiacov a zimná sezóna prakticky neexistovala. Pandémia však ustupuje a dobrou správou je, že sa zrušili všetky opatrenia, čo otvára dvere nielen zahraničným, ale aj slovenským turistom.
Lákanie zahraničných turistov
Komplikácie však vyvoláva vojna na Ukrajine či inflácia, ktorá tlačí ceny nahor takmer vo všetkých segmentoch, vrátane cestovného ruchu. „Ešte pred pandémiou Rusi tvorili podstatnú časť cestovného ruchu. Napríklad v oblasti kúpeľníctva boli na piatom mieste s podielom cez šesť percent.
Ceny vstupov zasa rastú každému. Je to reálne konkurenčné prostredie a je otázkou, kto sa s tým ako bude vedieť vysporiadať,“ reaguje na aktuálnu situáciu Václav Mika, generálny riaditeľ agentúry Slovakia Travel.
Pre agentúru bude v letnej sezóne cieľom, aby sa počet zahraničných turistov dostal na čísla z roku 2019. Počas pandémie ich počet logicky klesal. Naopak, Slováci si na letnú dovolenku trávenú doma zvykli a to sa odrazilo na vlaňajšej rekordnej sezóne.
Zdrojové trhy, ktoré tvorili pred pandémiou dve tretiny slovenského cestovného ruchu, sú Česko, Maďarsko, Poľsko, Nemecko a Rakúsko. Tieto krajiny sú však v podobnej situácii ako Slovensko.
„Budeme komunikovať, že sme atraktívna a bezpečná destinácia. Uvidíme, ako vôbec táto situácia obmedzí cestovanie vo svete. Naším plánom je komunikovať dominantné zdrojové trhy a ísť na trhy, kde je vytvorený nejaký potenciál. Možno bude reč aj o Spojených arabských emirátoch ako výsledok Expa,“ hovorí V. Mika.
Václav Mika: Rusi budú v kúpeľoch chýbať. Potenciál majú Arabi a pomôže aj Vlhová
Kúpele už nie sú len pre starých a chorých
Pandémia nového koronavírusu zmenila veľa vecí. Niektoré zmení aj aktuálna situácia na Ukrajine. Celkovo už svet a fungovanie v ňom nebude také, aké si pamätáme z obdobia pred rokom 2020. Zmeny sa dotknú aj cestovného ruchu.
Vnímať možno prechod k smart turizmu a meniť sa bude aj typ návštevníka a jeho správanie. Zmenia sa tiež poskytované služby a možno sa zmení aj dopyt po poskytovaných službách. Reč je napríklad o postcovid turistike, sociálnej či geo turistike.
„To sú veľké témy, ktoré môžu zmeniť celé fungovanie a budeme sa musieť do tohto módu transformovať. Ako sa s týmto vysporiadame bude tiež veľmi dôležité,“ tvrdí V. Mika.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?