Boeing v období pandémie covidu-19 prežíval naozaj dramatické chvíle. V dôsledku geopolitických udalostí je v ohrození aj pre prerušenie dodávok surovín z Ruska.

Aby toho nebolo málo, tak v Čínskej ľudovej republike malo nehodu dopravné lietadlo ich výroby, čo zase rozvírilo debaty o prevádzkyschopnosti Boeingov.

Pád lietadla – pád akcií?

Na palube lietadla bolo 132 pasažierov. Správy o leteckej katastrofe boli do istej miery „v ústraní“ aj pre konflikt na Ukrajine – ani pre médiá to nebola zásadná téma. Toto bol aj jeden z dôvodov, prečo investori a burzoví špekulanti na správu nereagovali panickými výpredajmi.

Inak tomu bolo pred dvomi rokmi, keď tesne po vypuknutí pandémie začiatkom marca 2020 investori spanikárili a vypredali akcie Boeingu - tie sa zrútili skokovo zo 400 dolárov na 90 dolárov za akciu.

Druhý dôvod, prečo si  tentokrát investori zachovali chladnú hlavu, môže byť fakt, že ide o iný typ lietadla. Predošlá nehoda spred pár rokov sa týkala Boeingu typu 737 MAX, pri ktorom sa zistilo, že je to sériovo vadný výrobok. Tentokrát havaroval Boeing 737-800 čínskych aerolínií. Tento typ lietadla nemá rovnaké systémy ako 737 MAX.

Preto čerstvý pád lietadla na prvý pohľad nijako nesúvisí s technickými problémami, v dôsledku ktorých boli Boeingy 737 MAX v minulosti dlhé mesiace „uzemnené“.

Stroje typu Boeing 737 MAX dostali zákaz lietať po dvoch fatálnych incidentoch. Prvý sa odohral v októbri 2018 v Indonézii. Lietadlo spoločnosti Lion Air sa zrútilo do mora. Na palube zahynulo všetkých 189 ľudí. V marci 2019 sa krátko po štarte zrútilo lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines. Nehodu neprežil nikto zo 157 ľudí na palube, vrátane štyroch Slovákov.

Do prevádzky sa tento typ strojov opäť vrátil po 20 mesiacoch, odkedy Boeing výrazným spôsobom pozmenil softvér a nácvik lietania s týmito strojmi.

Spomínané nehody stáli spoločnosť už približne 22 miliárd amerických dolárov.

Stop titánu z Ruska

Spojené štáty a Spojené kráľovstvo uvalili v rámci sankcií na ruskú ropu embargo. Avšak Rusko neprodukuje iba ropu. Na jeho území sa nachádzajú bohaté náleziská všetkých dôležitých surovín, napríklad titánu.

Boeing potrebuje titán na výrobu a z Ruska dováža tretinu zo všetkých zásob. To pre spoločnosť predstavuje problém, keďže sa pripojila k ďalším, ktoré sa rozhodli z ruského trhu odísť.

Boeing musí nájsť urýchlene náhradu. A aby ju našiel, musí ponúknuť väčšiu sumu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa